Superman Year One uitsnede 1
BookBeat banner - Adtraction4

Superman: Year One #1 – Clark Kent versus pestkoppen

Naast de ontstaansgeschiedenis van een superheld zijn ook zijn vormende jaren een interessante periode. De held moet zijn krachten nog onder controle krijgen en een plek in de wereld vinden. Stripuitgeverij DC Comics heeft al verschillende malen uit die bron geput. Die verhalen worden Year One gelabeld en nu is het de beurt aan Superman: Year One, door Frank Miller en John Romita Jr.   

Superman: Year One coverFrank Miller is een van de twee stripauteurs waar ik religieus alles van volg (Alan Moore is de tweede). Zijn Batman-klassieker Batman: The Dark Knight Returns heeft er samen met Watchmen en Miracleman (beide van Moore) en Spider-Man: Kraven’s Last Hunt (van J.M. DeMatteis) voor gezorgd dat ik voor altijd verknocht blijf aan superheldenstrips. In die verhalen stelden de schrijvers volwassen thema’s aan de kaak. Door ze in het superheldengenre te plaatsen worden deze thema’s uitvergroot en daardoor hebben ze enorme impact op mij. In The Dark Knight Returns zet Frank Miller in mijn ogen de ultieme definitie van zowel Batman als Superman neer. Vandaar dat ik ook hard hollend naar mijn stripwinkel rende om Superman: Year One #1 van Miller en tekenaar John Romita Jr. op te halen.

Jaloers op Batman

Superman: Year One The Dark Knight Returns coverBatman: The Dark Knight Returns schreef Miller in 1986 uit jaloezie. Terwijl hij richting de 30 liep, bleef Bruce Wayne in de strips eeuwig jong en op de piek van zijn kunnen. Miller schreef daarom een verhaal waarin Bruce Wayne zijn vleermuiscape aan de wilgen heeft gehangen en gedwongen met pensioen is gegaan. Superhelden zijn in die toekomst bij de wet verboden. Gotham is er erg aan toe en de misdaad heeft vrij spel. Als Bruce op een avond overvallen wordt door een bende punkers, knapt er iets in hem en keert Batman terug.

Al snel krijgen de autoriteiten lucht van de terugkeer van de duistere ridder en de Amerikaanse president besluit in te grijpen. Hij stuurt een oude vriend van Batman om te proberen met de vigilante te praten. Superman komt naar Gotham City.

Alles is gemaakt voor Superman

In een geweldig stripplaatje zie je Clark Kent op leeftijd – blakend van gezondheid – volop van de natuur genietend als hij en de grijsharige Bruce een ritje te paard maken. De innerlijke dialoog van Batman zegt alles: “Je ziet alleen de zon, de blauwe lucht en hem. Alsof hij de reden is waarom alles bestaat.” Clark Kent heeft gekozen voor de mensheid en zelfs in die tijd van corruptie en een dreigende nucleaire oorlog, besluit Superman voor gerechtigheid te strijden en met de autoriteiten mee te werken. Het zet hem lijnrecht tegenover Batman en in een episch gevecht verslaat Batman de Man van Staal in het laatste deel van de vierdelige serie. Het optimisme van Superman wordt keihard neergeslagen door het grimmige realisme van Bruce Wayne.

Superman: Year One Batman versus Superman
Batman versus Superman in The Dark Knight Returns

Batman: Year One

Superman: Year One Batman Year One coverMaar ik dwaal af. Er is nog een klassiek Batman-verhaal van Frank Miller dat hier genoemd moet worden: Batman: Year One (getekend door David Mazzucchelli). Hierin vertelt Miller juist over een Batman aan het begin van zijn carrière: onervaren en ondanks al zijn training toch onvoorbereid op wat ervoor nodig is om de misdaad te bestrijden. Batman moet het nog doen zonder de steun en het vertrouwen van – dan nog – luitenant James Gordon en de Gotham Police Department. Ook hier valt de schaduw van de Dark Knight al snel over je: de jonge Bruce Wayne is op oorlogspad en misdaad is de vijand. Zijn eerste jaar is een meeslepende actiethriller die – naast Batman – vooral ook om James Gordon en zijn ethiek draait.

Je kunt je met die twee Miller-klassiekers in het achterhoofd mijn anticipatie voor Superman: Year One voorstellen. De strip wordt ook nog eens door DC Comics uitgebracht onder het zogeheten ‘DC Black Label’. Hieronder vallen sinds kort alle series die DC uitgeeft voor een volwassen publiek (17 jaar en ouder). De comics hebben een groter formaat – bijna als een Europees album – en vertellen meestal verhalen buiten de normale continuïteit. Een van de eerste titels onder het label – Batman: Damned (door Brian Azzarello en Lee Bermejo) – had meteen een controverse te pakken: Bruce Wayne wordt naakt afgebeeld en het internet ontplofte. In de digitale versie van het album werd ‘de batpole’ al gekuist en in toekomstige herdrukken van de papieren versie wordt er ook handiger gebruik gemaakt van schaduwen. Natuurlijk gaat het hier om een storm in een glas water, maar het Black Label stond meteen stevig in de markt, met uitverkochte exemplaren als resultaat.

Superman: Year One #1 al wereldwijd uitverkocht

Ook Superman: Year One #1 is al wereldwijd uitverkocht. Als je geluk hebt, zal je hem nog kunnen vinden in de betere stripwinkel. Anders dan Batman: Year One (die dus over het eerste jaar gaat dat Bruce als de gemaskerde vigilante in Gotham zijn missie start), begint Superman: Year One echt aan het begin: de ramp op Krypton en de reis van baby Kal-El naar aarde. Op zich logisch, want Superman is natuurlijk vanaf dag een Superman, maar het is wel de zoveelste keer dat je de ontstaansgeschiedenis van de held in het rood en blauw meemaakt.

Kal-El landt op aarde en komt als een soort mini-Boeddha, gewikkeld in zijn rode cape met het gele s-logo, uit zijn raket, waar hij opgevangen wordt door Jonathan Kent. De begeleidende tekst: “De zoon van Krypton is gearriveerd. Zijn reis is ten einde, zijn avontuur begint. Alles is voor hem. Alles op Gods aarde – het is net alsof het allemaal gemaakt is enkel voor hem.” Daar is de aansluiting met The Dark Knight Returns.

Superman: Year One baby Kal-El
Superman: Year One – Baby Kal-El is gearriveerd op aarde

Clark Kent: een brave jeugd

Vervolgens gaat de strip verder over de jeugd van Clark Kent. Buiten een klein ongelukje met zijn hittezicht is het verhaal erg braaf. Clark leert verantwoordelijk om te springen met zijn krachten en niet op te vallen. Ten eerste wordt dit ingegeven door zijn pleegouders, ten tweede door zijn vader Jor-El, wiens stem Kal-El in de raket begeleidde. Dit wordt lastiger als Clark te maken krijgt met pestkoppen op school. Zijn vrienden worden in elkaar geslagen en elke poging van de jongen-van-staal om ze zonder geweld het hoofd te bieden maakt de situatie erger. Clark leert pacifisme van zijn moeder Martha, maar Jon Kent probeert hem duidelijk te maken dat je niet altijd over je heen moet laten lopen.

Hier zie je de innerlijke strijd die Clark Kent moet voeren om een hardnekkig probleem op te lossen. Hetzelfde zag ik onlangs in de film Brightburn, waarin hoofdrolspeler Brandon Breyer voor dezelfde keuze staat. Daar echter – pas op, spoiler! – ontwaakt in Brandon iets slechts, door een verborgen boodschap in de raket waarmee hij op aarde gekomen is. Hierdoor is de superhorror die Brightburn wordt door de keuze om zijn krachten voor zichzelf in te zetten, niet echt zijn eigen keuze. Het is voorgeprogrammeerd gedrag. Clark besluit in Superman: Year One zelf voor gerechtigheid te kiezen, al is er in die keuze weinig spanning.

Superman: Year One Brightburn
In Brightburn wordt de vraag gesteld: wat als ‘Superman’ niet het beste met ons voor had?

Superman: Year One, baken van hoop zonder ‘edge’

Superman: Year One Frank Miller cover
Superman: Year One – de Frank Miller cover

Dit is waar Superman: Year One #1 mij tegenvalt. Miller is nergens ‘edgy’ of duister. Superman is in dit verhaal wederom een baken van hoop, zonder echte innerlijke uitdagingen of schier onoverkoombare obstakels om hem heen. Het lijkt wel alsof Miller bewust een positieve boodschap probeert over te brengen in deze tijd van wereldwijde onrust door klimaatverandering, Trump in het Witte Huis en opnieuw driegende Koude Oorlogen met Rusland en Iran.

Ook de volwassen inhoud van deze strip valt wel mee. Er wordt gesuggereerd dat Clark en schoolvriendin Lana Lang stiekem een nachtje bij elkaar blijven slapen, maar ook hier is alles braaf. Superman: Year One #1 heeft dus nog geen indruk op me gemaakt. Wellicht dat nummer 2 daar verandering in brengt, als we de jonge jaren van Clark bij de marine gaan meemaken. Hopelijk neemt Frank Miller daar wat meer risico, want als de serie op deze manier voort blijft kabbelen, is Superman: Year One vooral leuk voor Amerikanen die met nostalgie terugdenken aan ‘truth, justice and the American way’. Waarmee Clark Kent wederom weggezet wordt in het Amerikaanse rijtje appeltaart, familie, patriottisme, Elvis en Superman. Allemaal zeer waardevol, maar mag het iets spannender?

Titel: Superman: Year One #1
Auteurs: Frank Miller en John Romita Jr.
Uitgever: DC Comics (DC Black Label)
ISBN:
978 14 012 9137 2

Kijk hier voor een trailer:

Meer Modern Myths-recensies vind je hier.

© 2019-2024 Modern Myths

Jeroen Geelhoed

Jeroen is geboren in 1975, terwijl zijn moeder The Lord of the Rings las. Zelf las hij de boeken op een kwetsbare leeftijd en was daarna nooit meer hetzelfde. Gecombineerd met een onverzadigbare verzameldrang ging Jeroen op avontuur in de Engelstalige Dragonlance boeken en bezit hij ondertussen duizenden Marvel Comics. Zijn favoriete schrijver is Alan Moore, maar daarnaast leest Jeroen net zo graag Harry Mulisch en Thomas Rosenboom. Als gamer speelt Jeroen elke Assassin’s Creed tot 100% uit. Zijn favoriete game is The Secret of Monkey Island. Zijn favoriete films: Labyrinth, Guardians of the Galaxy, No Country for Old Men en The Princess Bride. Kortom, een te diverse smaak en te weinig uren in een dag om in elke hobby tijd te steken. Typisch.

Official Superhero Merchandise

Reactie plaatsen

Door het plaatsen van je reactie worden persoonsgevens werwerkt zoals omschreven in onze privacyverklaring.

BookBeat banner - Adtraction4