Sword Art Online Progressive recensie - Modern Myths

Sword Art Online: Progressive recensie – Prachtige animatie, maar meer van hetzelfde

Sword Art Online is enorm populair in Japan. Heb je nog nooit van deze serie gehoord? Dan is Sword Art Online The Movie –Progressive– Aria of a Starless Night een uitstekend vertrekpunt om kennis te maken met dit universum. Daarnaast is deze nieuwe Sword Art Online-film ook een leuke uitbreiding voor de bestaande fans, zoals Dirk. Lees zijn Sword Art Online: Progressive recensie!

Sword Art Online Progressive - PosterTwee jaar geleden maakte ik via Netflix voor het eerst kennis met de wereld van Sword Art Online. Ik wist dat de boeken, waarop de serie is gebaseerd, ontzettend populair zijn in Japan. De animatieserie pakte me direct en voordat ik het wist had ik de eerste twee seizoenen gekeken.

De daarop volgende film – Sword Art Online The Movie: Ordinal Scale – wilde ik natuurlijk ook kijken. Maar helaas heeft Netflix alle Sword Art Online-content verwijderd. Gelukkig draait nu eindelijk Sword Art Online The Movie –Progressive– Aria of a Starless Night bij ons in de bioscoop!

Log in bij Sword Art Online

Sword Art Online – Een dodelijke game

Het is november 2022 en over de hele wereld kunnen gamers niet wachten om massaal in te loggen in de eerste VRMMORPG (Virtual Reality Massively Multiplayer Online Role-Playing Game). Studente Asuna Yuuki (met de stem van Haruka Tomatsu) heeft nog nooit een online game gespeeld. Uit nieuwsgierigheid zet ze de virtual-reality helm (“Nerve Gear”) van haar broer op. Vervolgens komt ze terecht in de fantastische wereld van Sword Art Online.

De pret van het spel is echter van korte duur. Samen met duizenden andere gamers komt Asuna erachter dat ze niet meer kan uitloggen. De mysterieuze “Game Master” spreekt de spelers toe dat deze mogelijkheid is uitgeschakeld. Om uit de game te ontsnappen moeten de deelnemers het zwevende kasteel Aincrad bestormen, dat bestaat uit 100 levels. En elk level zit vol gevaren en monsters. De paniek slaat bij de spelers toe als de Game Master ook nog eens vertelt dat, wanneer je doodgaat in de game, je ook sterft in de echte wereld…

Sword Art Online - Game Master

Sword Art Online: Progressive recensie – Overleven met vrienden

Gelukkig ontmoet Asuna mede-studente en vriendin Misumi Tozawa (Inori Minase) die zich goed weet te redden in de game. Misumi heeft namelijk als bèta-tester geholpen de game te ontwikkelen. Misumi leert Asuna de fijne kneepjes van het online gamen.

Samen zwerven ze door de prachtige landschappen van het spel. Maar als het noodlot toeslaat, staat Asuna er plotseling alleen voor. Hoe kan zij de wereld van Sword Art Online in haar eentje overleven? Dan ontmoet ze de eenzame zwaardvechter Kirito (Yoshitsugu Matsuoka) en gaan zij samen de strijd aan tegen de eindbaas van het eerste level.

Inori Minase als Misumi Tozawa

Van light novel tot movie

Het kan zijn dat je Sword Art Online nog niet kent, maar de serie kent al een lange geschiedenis in Japan. In 2009 schreef Reki Kawahara zijn eerste “light novel” van de serie. Een light novel is een roman die zich vooral richt op tieners en jongvolwassenen. De boeken worden vaak geïllustreerd met manga-achtige tekeningen. Voor de light novels van Sword Art Online worden die illustraties verzorgd door de geheimzinnige mangaka (striptekenaar) Abec, over wie maar weinig bekend is. Van de Sword Art Online light novels zijn er wereldwijd al meer dan 26 miljoen exemplaren verkocht.

Vanwege dit succes mag een manga-bewerking in het assortiment natuurlijk niet ontbreken. Er zijn maar liefst tien verschillende reeksen die gebaseerd of gelinkt zijn aan de wereld van Sword Art Online. Verder zijn er vier anime-series verschenen, waarvan de eerste twee op Netflix stonden. Net als de film Sword Art Online The Movie: Ordinal Scale dus, die zich afspeelde na het tweede seizoen.

Welkom in de virtuele wereld Asuna

Sword Art Online: Progressive recensie – Exploiteren van succes

Hopelijk haalt Netflix de rechten van de series nog eens terug als Sword Art Online The Movie –Progressive Aria of a Starless Night een succes is. Inmiddels is er ook een vervolg aangekondigd met de titel Sword Art Online The Movie –Progressive Scherzo of a Dark Dusk.

In Japan weten ze dus goed hoe ze een commercieel succes nog beter kunnen exploiteren. En mocht je aan bovenstaande nog steeds niet genoeg hebben, dan zijn er van Sword Art Online ook nog videogames, cd’s, poppetjes en allerlei andere items om je collectie mee uit te breiden.

Sword Art Online The Movie –Progressive– Aria of a Starless Night

Duel der streamingsdiensten

Mijn hart maakt altijd een sprongetje als er een anime wordt uitgebracht in de bioscoop. In Japan is dit volkomen normaal, maar in Nederland niet. Andere tekenfilms van grote studio’s zie je wel regelmatig verschijnen, maar vaak niet uit Japan. Hier komt langzamerhand verandering in, want eerder konden we al genieten van Dragon Ball Super: Broly (2018), My Hero Academia: Heroes Rising (2019) en het prachtige Wheatering with You (2019). Ik hoop dat de bioscopen dit vol blijven houden en dat we steeds vaker recente titels uit Japan op het grote scherm kunnen kijken.

Verschillende streamingsdiensten, zoals Netflix en Amazon Prime, weten ons ook steeds vaker te verrassen met leuke titels. Je kunt op Netflix bijvoorbeeld genieten van de verschillende Miyazaki-films en op Amazon Prime van de Neon Genesis Evangelion-films. Helaas is het aanbod beperkt en verdwijnen titels ook weer snel.

Aincrad

Sword Art Online: Progressive recensie – Nog meer anime

Voor een breder aanbod kun je misschien eens een kijkje nemen op het Amerikaanse Crunchyroll of het Franse Wakanim. Beide aanbieders richten zich op het streamen van anime. Het is mogelijk om (beperkt) gratis te kijken in SD (Standard Definition) en met reclame. Maar wanneer je – net als bij Netflix of Amazon Prime – een abonnement afsluit, krijg je toegang tot het volledige aanbod. En heb je de mogelijkheid tot het kijken in HD (High Definition)-kwaliteit. Je kunt verschillende soorten abonnementen afsluiten vanaf € 5,-. Wel spelen ook de regionale afspraken rond uitzendrechten bij deze diensten, waardoor je niet altijd alle series in Nederland kunt streamen. Dus houd met deze kanttekening rekening.

Sword Art Online the Movie –Progressive– Aria of a Starless Night wordt in Nederland overigens door Piece of Magic Entertainment Benelux, in samenwerking met Wakanim, uitgebracht in de bioscoop. Ere wie ere toekomt.

Bestorm Aincrad

Sword Art Online Reboot

Wat mij opviel tijdens het kijken is dat Sword Art Online the Movie –Progressive– Aria of a Starless Night eigenlijk een hervertelling is van de eerste twee afleveringen van de televisieserie. Dit is leuk voor beginnende kijkers, maar meer van hetzelfde voor de echte fans.

Toch hebben de makers hun best gedaan om het verhaal interessant te houden. Dat komt vooral doordat de film een soort proloog toont, voordat de game van start gaat. Je krijgt daarmee wat meer achtergrondinformatie over Asuna en er is een compleet nieuw personage: Misumi.

VRMMORPG Sword Art Online

Sword Art Online: Progressive recensie – Kijken als je eens wat anders wilt

Visueel is de film prachtig. Alles ziet er mooier, en net even wat anders uit, dan in de televisieserie. Ik ben alleen benieuwd wat nu het plan achter deze reboot is. In de televisieserie hadden de spelers 25 afleveringen nodig om de 100 verdiepingen van Aincrad te doorlopen. Dat zou betekenen dat we nog heel veel films kunnen verwachten. In dat opzicht had ik liever een nieuw avontuur willen zien.

Toch zal ik het niet laten om iedere Sword Art Online-film die uitkomt in de bioscoop te gaan kijken. Want de personages zijn ontzettend leuk en het verhaal en de tekenstijl zijn geweldig. Wil je in deze voorjaarsvakantie dus eens iets anders zien dan de zoveelste Amerikaanse tekenfilm? Breng dan zeker een bezoekje aan Sword Art Online the Movie –Progressive– Aria of a Starless Night.

Sword Art Online the Movie –Progressive– Aria of a Starless Night draait nu in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: Sword Art Online the Movie: Progressive
Regisseur: Ayako Kawano