Candyman blu-ray recensie - Modern Myths

Candyman blu-ray recensie – Horror met beeld en geluid om van te snoepen

In 1992 maken we kennis met, wat later zou blijken, één van de eerste grote horror-iconen uit de jaren 90. Zeg zijn naam vijf keer in de spiegel en een moordenaar met een haak als hand komt je halen. Deze film – Candyman – is losjes gebaseerd op het verhaal The Forbidden van horrorlegende Clive Barker, waar regisseur Bernard Rose een beetje Bloody Mary in gebruikt. Nu, 30 jaar later, keert de Candyman terug. Lees in Andrés Candyman blu-ray recensie hoe regisseur Nia DaCosta en schrijver/producer Jordan Peele deze urban legend weer oproepen.

Na het grote succes van Candyman worden er twee vervolgen gemaakt die, met de komst van deze nieuwe Candyman uit 2021, beide worden vergeten. Deze trend is al een paar jaar aan de gang in andere franchises zoals Halloween en Scream. Deze nieuwe vervolgen dragen voor het gemak ook meteen dezelfde titel als het origineel in de series.

Nu waren de vervolgen in de Candyman-reeks ook niet bijzonder sterk, maar toch pikt deze nieuwe, moderne versie wel wat kleine ideetjes uit het tweede vervolg, Candyman 3: Day of the Dead.

Regisseur Nia DaCosta (Little Woods) mag voor de nieuwe telg in deze horror-serie aantreden voor ze begon aan The Marvels, het vervolg op Captain Marvel uit 2019. En met Jordan Peele (Get Out, Us) als producent en schrijver mag je natuurlijk ook een flinke scheut sociaal commentaar verwachten.

Candyman recensie - Modern Myths

Een link met het origineel

Candyman speelt zich ongeveer dertig jaar na het origineel af en negeert, zoals gezegd, de gebeurtenissen in Farewell to the Flesh (deel 2) en Day of the Dead (deel 3). We maken kennis met Anthony McCoy (Yahya Abdul-Mateen II (Aquaman, The Matrix Resurrections)), een kunstenaar die worstelt om zijn carrière verder van de grond te krijgen na zijn eerste successen. Hij woont in een luxe loft met zijn vriendin Brianna (Teyonah Parris (Mad Men, WandaVision)) die curator van een kunstgalerij is.

De luxe appartementen waar ze wonen staan midden in de wijk Cabrini-Green. Deze sloppenwijken waren ook de plek waar studente Helen Lyle haar onderzoek deed in het origineel. De broer van Brianna vertelt Helens verhaal en Anthony raakt geïnspireerd door het verleden van Cabrini-Green.

Nathan Stewart-Jarrett als Troy Cartwright en Kyle Kaminsky als Grady Greenberg

Candyman blu-ray recensie – Mooie beelden, te veel woorden

Als Anthony op onderzoek uitgaat, komt hij een van de laatste bewoners van de wijk tegen die hem vertelt over de Candyman. Anthony gebruikt de gruwelijke details om zijn werk nieuw leven in te blazen. Hierdoor gaat echter een deur naar het bovennatuurlijke open en begint de geestelijke gezondheid van de kunstenaar langzaam af te brokkelen. Heeft Anthony toch meer te maken met de geschiedenis dan hij weet?

Nia DaCosta laat met Candyman zien wat ze visueel in haar mars heeft. En dat is veel. De beelden die voorbij komen zijn prachtig en getuigen van veel creativiteit en talent. Maar het verhaal is echter wat minder creatief en kabbelt rustig voort. Zelfs iets te rustig. Je mag de film soms zelfs saai noemen. Waar het origineel kiest voor een mysterie en het sociaal commentaar op een natuurlijke manier voortkomt uit de plek waar de film zich afspeelt, wil dit vervolg nogal eens uitleggerig overkomen. De nadruk in de film ligt op gentrificatie en politiegeweld, maar dat alles moet ook nog extra benoemd worden. Dat is jammer, want een beeld zegt vaak veel meer dan woorden.

Yahya Abdul-Mateen II als Anthony McCoy

Perfectie op beeldgebied

De Candyman blu-ray is van uitzonderlijke kwaliteit. Er zijn enkel wat oneffenheden bij de wat donkerder scènes, maar over het algemeen is het beeld zo scherp dat je alle haren en poriën op de armen kan tellen. Later mis je dan ook niets van de ranzigheid en kan je het werk van visagist J. Anthony Kosar in alle glorie aanschouwen. Kijken door je vingers of vanachter een kussen is optioneel.

Ook de kleuren komen prachtig over. De huidtinten lijken natuurlijk, de zwarttinten zijn echt zwart en het wit is helder. Deze schijf neigt naar blu-ray perfectie op beeldgebied.

Candyman - Modern Myths

Goed geluid en leuke extra’s

Ook de Dolby Atmos-soundtrack is er eentje uit het boekje. In de drukke kunstgalerij waan je je tussen het publiek, de regendruppels laten je nog net geen paraplu opzetten en de schoten tegen het einde van de film behoren tot de meest realistische die ik gehoord heb op een Atmos track. Toch verliest de dialoog daarbij nooit aan kracht. Kortom, het is een ontzettend goeie track.

De extra’s op de schijf bestaan uit featurettes waarin de cast en crew het een en ander uit de doeken doen. Daarbij is het een leuk detail dat Tony Todd – de originele Candyman – ook in enkele featurettes terugkomt.

Zeg zijn naam vijf keer
Zeg zijn naam vijf keer

Candyman blu-ray recensie: Plus- en minpunten

Hoewel deze nieuwe Candyman wat het verhaal betreft dus te uitleggerig is, borduurt de film wel voort op de mythologie van zijn voorganger. En sommige ideeën werken wel degelijk. Er wordt bijvoorbeeld heel creatief omgegaan met spiegels en de body horror is goed aanwezig.

De effecten van J. Anthony Kosar zien er daarbij zeer goed uit, wat de film nog een beetje redt. Want op horrorgebied laat de film wel wat liggen. Toch worden er wel pluspunten verdiend met de animatie/schaduwspel vertelling. Kortom, bijster sterk is de terugkeer van de Candyman niet, maar de horrorfilm ziet er wel mooi uit. Zeker in deze blu-ray uitvoering!

Candyman is nu verkrijgbaar op blu-ray, 4K UHD en dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: Candyman
Regisseur: Nia DaCosta