The Craft: Legacy recensie - Modern Myths

The Craft: Legacy recensie – Tienerheksenfilm zonder tienerhorror

Toen in 1996 The Craft in de bioscopen draaide, had niemand kunnen voorspellen dat het best een financieel succes zou worden. Hoewel de film in de ogen van menig filmrecensent geen aanrader was, behekste The Craft haar kijkers en sloten we de film in ons hart. Blijkbaar konden fans zich identificeren met de buitenbeentjes. Al lang werd er over een vervolg gesproken, maar pas nu, 24 jaar later, draait The Craft: Legacy in de bioscoop. Het zijn grote schoenen om te vullen. Lees in onze The Craft: Legacy recensie of dit vervolg het waar maakt.

The Craft: Legacy recensie - posterDrie tienermeisjes – Frankie (Gideon Adlon (The Society)), Tabby (Lovie Simone (Greenleaf)) en Lourdes (Zoey Luna (Pose)) – proberen hun magie verder te ontwikkelen. Helaas lijkt het er niet in te zitten voor deze “coven” om beter te worden, totdat ze een vierde lid toevoegen om alle elementen en windrichtingen te representeren. De pas verhuisde Lily (Cailee Spaeny (Bad Time at the El Royale, Pacific Rim: Uprising)) vertoont een aanleg voor magie en zij wordt gevraagd om de heksenkring te versterken.

Eindelijk bereikt de magie van de meisjes nieuwe hoogtes. Maar magie is onvoorspelbaar en de dragers ervan mogen het niet misbruiken. Zijn de meisjes wel klaar voor zo’n verantwoordelijkheid en wat zijn die vreemde, verontrustende dromen die Lily telkens heeft?

Een te moderne klassieker

De eerste The Craft-film volgde redelijk dezelfde opzet. Voor wie hem nog niet gezien heeft, let op: spoilers! De drie meisjes vinden hun vierde en vergroten daarmee hun macht, maar het is diezelfde macht die iets in hen verandert. Vooral de leider van het stel deinst nergens voor terug om haar macht te behouden. Wat volgt is een onderlinge heksenstrijd.

The Craft: Legacy pakt dit allemaal met fluwelen handschoentjes aan. De film probeert vooral heel modern te zijn. Zo wordt ergens een keer benoemd dat een van de heksen transgender is, schijnt iemand anders biseksueel te zijn en is er wellicht nog iemand homoseksueel. Maar al deze onthullingen bloedden ellendig dood zonder opgepakt te worden. Wanneer de heksen hun magie gebruiken om iemand aardig te maken, wordt hij volledig respectvol en “woke”. Alsof dat de definitie van aardig zijn is. Waar in het origineel de coven uiteindelijk tegen zichzelf keert, wil dit deel vooral heel duidelijk maken dat vrouwen elkaar altijd moeten steunen.

The Craft: Legacy - Hekserij

The Craft: Legacy recensie – Magisch onrealistisch

In The Craft: Legacy lijkt magie bovendien nog eens aan extra regels gebonden. Naast de spreuken om te zweven of om iemand verliefd te maken, zijn er gradaties in macht. Dit bouwt op van het stopzetten van de tijd tot van gedaante veranderen (dat laatste schijnt de moeilijkere te zijn van die twee). Overigens wordt met die magie vervolgens weinig gedaan. Als je de tijd kan bevriezen, zou je wat kattenkwaad verwachten. Maar buiten dansen in de kantine doen de heksen niet echt iets met hun macht. Zo nu en dan gebruikt een van hen elementaire magie, maar dit voelt dan geforceerd en overbodig aan.

Daarnaast ondersteunen de speciale effecten het geheel niet genoeg. Zo is er een scène waarin een van de meisjes vuur uit haar vingers laat komen om daarmee een vervelende tekst weg te branden van haar schoolkluisje. Wat achterblijft is een duidelijk teken dat daar ooit iets zat, een herinnering aan de tekst. Had ze er met haar hand overheen bewogen en was de tekst verdwenen, was het net zo magisch – en veel effectiever – geweest. Bovendien had het er niet zo nep uitgezien.

The Craft: Legacy - seance

Losse eindjes, veel losse eindjes

Naast onrealistisch gebruikte magie (nooit gedacht dat ik deze woorden achter elkaar zou zetten) valt er ook veel in het verhaal niet op zijn plek. De film begint met Lily die met haar moeder onderweg is naar hun nieuwe woonplaats. In de auto maakt Lily haar moeder nog even op om vervolgens naar hun nieuwe huis te lopen. Wat blijkt, haar moeder heeft een nieuwe relatie, bij wie ze voortaan gaan wonen. Dan ontmoet Lily haar drie stiefbroers. Er wordt nooit uitgelegd waarom Lily hen niet eerder heeft ontmoet en waarom ze opeens daar gaat wonen. Je kan er zelf wel een reden voor verzinnen, maar dat is te gemakkelijk.

Met elk van Lily’s broers wordt vervolgens een verhaallijn uitgezet die niet meer opgepakt wordt. Bijna alsof je naar de pilot kijkt van een nieuwe serie. Waar in het origineel de heksen rondliepen in zwarte kleding met donkere make-up en daarmee volledig hun excentrieke gothic zijn vertegenwoordigden, zien de nieuwe heksen er allemaal uit alsof ze uit een Dua Lipa-videoclip zijn komen lopen. En alsnog zijn zij de buitenbeentjes. Als – let op, kleine spoiler – de heksen vinden dat ze hun krachten verkeerd hebben ingezet, besluiten ze deze zichzelf te ontnemen. Dat ze die even later weer terug hebben, moet je maar gewoon accepteren.

Zoey Luna, Gideon Adlon, Lovie Simone en Cailee Spaeny

The Craft: Legacy recensie – De naam Legacy niet waardig

Zelf was ik zestien toen ik The Craft voor het eerst zag. Ik was een van die kijkers die meteen verliefd werd op de film. Zelfs nu, ruim een decennium later, kijk ik de film nog graag. The Craft: Legacy beloofde veel met de trailer, maar die trailer blijkt maar half te kloppen. Zelfs de koppeling met het origineel kan het geheel niet redden. Sterker nog, het maakt de film alleen maar onduidelijker, hoewel de knipogen naar het origineel door het gebruik van sommige uitspraken weer wel heel leuk zijn.

The Craft: Legacy voelt alsof de makers een heel seizoen van The Vampire Diaries in één film proberen te proppen. Was het een serie geweest, dan hadden ze er veel meer uit kunnen halen, zonder dat alles zo gedwongen aanvoelt. Nu slaagt de film er niet in om oude én nieuwe fans te beheksen. De tienerhorror is verdwenen en heeft ruimte moeten maken voor een net iets te actuele tienerheksenfilm. Maar goed, dan zetten we gewoon het origineel nog maar eens aan.

The Craft: Legacy draait nu in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: The Craft: Legacy
Regisseur: Zoe Lister-Jones