The Living Dead: A New Novel - Modern Myths

The Living Dead: A New Novel recensie – Zombies zoals George A. Romero het bedoeld had

Zombies zouden zonder de legendarische regisseur en schrijver George A. Romero misschien nooit zo populair geworden zijn als vandaag de dag. Met Night of the Living Dead zette hij de ondode monsters op de kaart en vele films zouden volgen. Maar Romero was nooit helemaal tevreden met wat hij in het medium film kwijt kon. In het 635 pagina’s tellende The Living Dead: A New Novel maakt auteur Daniel Kraus het verhaal af dat Romero zelf niet meer heeft kunnen voltooien. Lees in Silvia’s The Living Dead: A New Novel recensie of dit het zombiemeesterwerk is waar we op gewacht hebben.

In 1968 zorgde Night of the Living Dead voor een aardverschuiving binnen de filmwereld. Niemand minder dan George A. Romero was hiervoor aansprakelijk. Hoewel Night of the living Dead niet de eerste zombiefilm was, groeide deze wel uit tot de meest invloedrijke. De film geldt tot vandaag als een van de meest succesvolle low-budget films ooit. De Amerikaanse filmregisseur zorgde uiteindelijk voor nog een aantal opvolgers van deze cultklassieker: Dawn of the Dead, Day of the Dead, Land of the Dead, Diary of the Dead en Survival of the Dead. Dit sub-genre, de zombiehorror, is inmiddels een eigen leven gaan leiden en kent al een grote diversiteit aan films en series.

Romero’s films zijn vaak doorspekt van een pessimistische en nihilistische levensvisie, dat zeer goed naar voren komt in zijn zombiefilms. Het draait altijd om een maatschappij die volledig ineenstort.

Night of the Living Dead - 1968 George A. Romero
Night of the Living Dead (1968) – George A. Romero

Waar draait het bij Romero echt om?

De kers op Romero’s carrière had het meesterwerk The Living Dead moeten worden. Maar Romero heeft zijn roman nooit zelf kunnen voltooien. Hij overleed in 2017. Romero voelde zich bij het maken van films beperkt en was van mening dat zijn verhaal in een roman het beste uit de bus kwam. Auteur Daniel Kraus (The Shape of Water, Trollhunters), een grote fan van Romero, werd binnen gehengeld om het boek te voltooien. Door velen wordt The Living Dead: A New Novel bestempeld als een meesterwerk van grote omvang. Een grote omvang heeft dit boek zeker, maar de grote vraag is: Is het ook een meesterwerk?

The Living Dead: A New Novel recensie – Een andere wereld

The Living Dead: A New Novel telt een luttele 635 pagina’s. Een hele pil dus. We bevinden ons in het heden, waar de eerste ondode zich in het mortuarium van patholoog Luis en zijn assistente Charlene manifesteert. “And so it begins.”

Het boek ontpopt zich als een uitgesponnen zombiefilm, maar dan meer gericht op het wel en wee van de mens en zijn maatschappij. Je maakt kennis met een aantal personages die in de loop van de zombie-epidemie hun weg moeten vinden in een nieuw leven. In het eerste deel leren we deze mensen kennen tijdens de beginperiode van de uitbraak en in het tweede deel springen we vijftien jaar vooruit in de tijd. Een tijd waarin de wereld er heel anders uitziet. De zombies zijn er nog altijd en de hoofdpersonen uit het eerste deel ook. Maar de wereld is veranderd; drastisch veranderd.

In de zevende zombiehemel

Voor mij is The Living Dead: A New Novel geen meesterwerk. De insteek van het boek is niet zozeer anders dan bij de zombiefilms die Romero maakte, maar het draait in deze roman vooral om de mens achter het drama. Het gaat zeker niet om het bloed en de ingewanden dat in de films veel meer naar voren komt. In het boek is hier eigenlijk geen sprake van.

Als je denkt een equivalent van de Dead-films te krijgen, zit je dus verkeerd; bloedvergieten komt hier niet of nauwelijks aan de orde. De hoofdstukken zijn zeer uitgebreid en soms wat langdradig. Van mij had het allemaal wat korter gemogen, al zal de liefhebber met dit boek in de zevende zombiehemel zijn. De personages zijn divers, komen uit alle lagen van de bevolking en hebben zeer uiteenlopende carrières. Zij gaan op hun eigen, unieke manier met deze zombieramp om.

Vanuit de monsters gezien

Het boek is heel uitgebreid en goed geschreven, maar het draait dus eigenlijk niet om de zombies. Die hadden net zo goed achterwege gelaten kunnen worden, al zijn de hoofdstukken vanuit de monsters zelf gezien wel heel erg goed. Een vreemd gevoel bekruipt je als blijkt dat er een soort “hivemind” onder de zombiepopulatie bestaat. Van deze hoofdstukken gaan je haren wel degelijk overeind staan. Zoals Romero betaamt, stelt het eind van het boek je niet positief. Je blijft met gemengde gevoelens achter.

The Living Dead: A New Novel recensie – Een zombieroman van omvang

The Living Dead: A New Novel is een roman van omvang, letterlijk en figuurlijk. Het verhaal steekt goed in elkaar en zet aan tot nadenken. Het is duidelijk dat Romero hier inderdaad alles heeft ingestopt wat hij niet in zijn films kwijt kon. Zoals hierboven beschreven komt ook hier zijn pessimistische beeld van mens en maatschappij duidelijk naar voren. Als ondertitel heeft het boek A New Novel meegekregen, wat een logische beslissing is. Het is ook niet duidelijk waar Romero ophoudt en waar Kraus begint. De vraag is of dat er toe doet. Kraus is naar eigen zeggen een grote fan van Romero en heeft zijn best gedaan om trouw te blijven aan de wensen die de meester had voor dit boek. Het mag met recht een roman genoemd worden, maar valt wat mij betreft absoluut niet in de categorie horror. Als je Romero’s achtergrond en zijn wereldvisie kent, weet je waar het verhaal vandaan komt. The Living Dead: A New Novel is zeker geen standaard zombiehorrorverhaal.

Titel: The Living Dead
Auteurs: George A. Romero en Daniel Kraus
Uitgever: Tor