The Once and Future Witches recensie - Modern Myths

The Once and Future Witches recensie – “Suffragettes”, hekserij en bovenal girlpower

In 1893 zijn er geen heksen in de stad New Salem. Zij zijn allemaal verbrand na een dodelijke plaag lang geleden. Maar nog steeds worden er geheimen gefluisterd van moeder tot dochter, verstopt in kinderrijmpjes en liedjes. Kleine spreuken om pijn te verzachten, een baby te troosten die blijft huilen of om te zorgen dat een pan niet overkookt. Vrouwenspreuken, voor dingen waar mannen geen aandacht aan besteden. Voor de moderne vrouw ligt de sleutel naar macht echter in het winnen van het stemrecht. Lees onze The Once and Future Witches recensie.

Het nieuwste boek van Alix E. Harrow (The Ten Thousand Doors of January) is een boek over onderdrukking, ongelijkheid en de girlpower die nodig is om dit te verslaan. In een fictief Amerika verlangen vrouwen van alle klassen naar meer zeggenschap over hun leven.

Waar dames van goeden huize protesteren voor stemrecht, zijn de vrouwen die werken in de fabrieken met name bezig met overleven terwijl ze minder betaald krijgen dan mannen. En vrouwen met een donkere huidskleur willen gewoon geaccepteerd worden als ze zich buiten hun eigen wijken laten zien en niet alleen maar als bediende of kindermeisje worden behandeld.

There’s no such thing as witches. But there will be

Een veelgehoord excuus in New Salem om vrouwen het stemrecht te ontzeggen, is dat zij de bron van zonde zijn (Eva at van de appel in Eden). Hun hekserij zou de plaag veroorzaken die duizenden slachtoffers eiste. Daarom werd oud Salem in de as gelegd, samen met de laatste overlevende heksen binnen de muren. Daarna werd New Salem gesticht als een stad zonder zonde. Sindsdien worden vrouwen die magie beoefenen als heks verbrand en mogen zij zelfs geen zakken meer in hun jurken hebben. Zo kunnen ze geen benodigdheden voor spreuken bij zich dragen. Daarentegen wordt magie beoefend door mannen als een gave van God gezien. Een man zal dan ook nooit op de brandstapel belanden, zelfs als hij zijn spreuken gebruikt in het kader van stakingen en protestacties.

The Once and Future Witches recensie – Er waren eens drie zusjes

De drie zussen Eastwood – James Juniper, Agnes Amaranth en Beatrice Belladonna – hebben elkaar zeven jaar niet gezien. Hun familieband werd verbroken door geheimen en verraad. Maar als de jongste zus James Juniper – gezocht voor hekserij en moord – in nieuw Salem arriveert, worden de zussen door een mysterieuze kracht naar elkaar toegetrokken. Beatrice Belladonna, de oudste van de drie, werkt als bibliothecaresse in New Salem. Op een dag vindt zij een deel van een oude toverspreuk in een sprookjesboek. Als zij de spreuk uitspreekt, roept ze een donkere toren op die verschijnt op het plein waar de suffragettes (strijders voor vrouwenrechten) van New Salem demonstreren. Dit tastbare bewijs van hekserij brengt de autoriteiten van Salem in rep en roer. Er begint een ware heksenjacht, maar tegelijkertijd wakkert de hoop van vele vrouwen in allerlei lagen van de bevolking aan. Zij fluisteren verhalen over de toren van de laatste drie heksen. Juniper en Bella sluiten zich aan bij de suffragettes, terwijl Agnes wanhopig probeert uit de problemen te blijven, terwijl ze steeds weer opnieuw naar haar zussen wordt toegetrokken.

Mother, Maiden, Crone

Alix E. Harrow is een ex-historica en dat zie je terug in haar schrijfstijl. Nauwkeurig verweeft zij historische feiten, kinderrijmpjes, sprookjes en facetten uit de mythologie aan elkaar tot een magisch verhaal in een wereld waarin de geschiedenis vergelijkbaar is met de onze. Maar toch net een beetje anders. De drie zussen Eastwood vertegenwoordigen in haar boek belangrijke aspecten van de “Triple Goddess”: moeder, meisje en oude vrouw. In het verhaal zijn zij ook de legendarische laatste drie heksen die volgens de overlevering verbrand zijn in hun toren. Tegelijkertijd laat ze ook zien dat het niet zo eenvoudig is en elke vrouw onderdelen van elk van deze archetypes in zich draagt.

The Once and Future Witches recensie – Zware thema’s, spannend boek

Ondanks de soms zware thema’s is The Once and Future Witches met name gewoon een spannend en goed geschreven boek. Het bevat personages die in en in magisch zijn, maar toch bloeden en liefhebben en vechten voor wat ze willen en verdienen. Een boek dat je echt moet lezen als je van een moderne interpretatie van heksen als wijze en krachtige vrouwen houdt. Ik kon het verhaal maar moeilijk wegleggen. En hoewel feminisme zeker één van de belangrijke thema’s van het boek is, hoef je niet bang te zijn dat in dit boek alle mannen slechteriken zijn. De hoofdpersonen zijn dan wel allemaal vrouwen, maar er zijn zeker ook verschillende mannen die hen in hun strijd helpen. Ook dit boek krijgt in mijn boekenkast weer een plaatsje tussen mijn favorieten in het genre magisch realisme.

Titel: The Once and Future Witches
Auteur: Alix E. Harrow
Uitgever: Orbit
ISBN: 978-03-565-1249-5

Leestip: The Ten Thousand Doors of January

The Ten Thousand Doors of January - coverAls je The Ten Thousand Doors of January – het debuut van Alix Harrow – nog niet gelezen hebt, dan is dat zeker ook nog een aanrader. In een groot landhuis gevuld met schatten uit verre landen, voelt January Scaller zichzelf vaak ook slechts een curiositeit voor haar voogd Mr. Locke. Haar vader, die deze schatten voor hem verzamelt, ziet ze zelden. Maar op een dag vindt January een boek dat vertelt over andere werelden en de deuren die daar naartoe leiden. Ze leert steeds meer hoe het verhaal uit het boek met haar eigen leven verweven is.