The Thing 4K UHD recensie - Modern Myths

The Thing 4K UHD recensie – Carpenters scifi horror klassieker tot in detail

John Carpenter is een van de grote regisseurs van de moderne horrorfilm. Zo stond hij met Halloween aan de wieg van de slasher, maakte de best bekeken televisiefilm aller tijden (Elvis, over het leven van Elvis Presley) en kon als geen ander uit de voeten met lage budgetten. Nu is zijn eerste grote studiofilm – The Thing – uitgebracht op 4K UHD. Maar brengt deze horror met acteur Kurt Russell als MacReady nog steeds zoveel teweeg als toen? Lees het in onze The Thing 4K UHD recensie!

In 1938 verschijnt de novelle Who Goes There? in het magazine Astounding Science Fiction. Het verhaal staat op naam van Don A. Stuart, wat een alias blijkt te zijn van John W. Campbell Jr. Deze schrijver staat vooral bekend als redacteur van dat scifi magazine. In die hoedanigheid was hij grotendeels verantwoordelijk voor hoe het genre zich ontwikkelde. Zo heeft Campbell schrijvers als Heinlein, Asimov en Arthur C. Clarke een podium gegeven en hun carrière deels gevormd. Kortom, een man die weet waar hij het over heeft.

Zijn novelle Who Goes There? beschrijft de gebeurtenissen op een wetenschappelijk onderzoekscentrum in Antarctica tegen het einde van de winterperiode. Een groep wetenschappers vindt een buitenaards ruimteschip in het ijs op de plek waar het 20 miljoen jaar geleden is neergestort. Een poging het schip uit het ijs te krijgen mislukt jammerlijk en het schip wordt vernietigd.

The Thing van John Carpenter

Een wezen in het ijs

Who Goes There - John W. Campbell
Who Goes There? door John W. Campbell

Wel vindt het team een wezen in het ijs en besluiten het te ontdooien. Dat is nooit een goed plan natuurlijk. En zeker niet als het een organisme betreft dat de vorm, herinneringen en persoonlijkheid aanneemt van ieder die het verslindt. Wat volgt is een verhaal vol paranoia, wantrouwen en dood. De totaal geïsoleerde locatie zorgt voor een beklemmende setting die zich perfect leent voor een verhaal waarin je nooit zeker weet of je iemand kan vertrouwen.

Uiteraard is dit verhaal verfilmd, met als eerste poging The Thing From Another World (1951). De filmtitel is ook een alternatieve titel voor Who Goes There? en volgt het originele verhaal slechts losjes. In de jaren 70 zijn er plannen om een film te maken die trouwer blijft aan de bron. Een van de producers – Stuart Cohen – benadert zijn vriend John Carpenter als regisseur. Deze had echter nog niet zoveel op zijn naam staan, naast wat onafhankelijke films. Studio Universal besloot hierdoor met Tobe Hooper (The Texas Chainsaw Massacre) in zee te gaan.

Alien in het ijs

The Thing 4K UHD recensie – Een van de beste scifi horrors

The Thing from another world - Poster
The Thing From Another World

Hooper leverde echter niet het script waar de studio op zat te wachten en het project ging vervolgens naar verschillende andere schrijvers en regisseurs. Uiteindelijk belandde het idee in de ijskast, tot het succes van Alien. Regisseur Ridley Scott maakte scifi horror weer hip met zijn buitenaardse moordmachine.

John Carpenter had ondertussen hoge ogen gegooid met zijn Halloween, maar was wat terughoudend om aan de film te beginnen. Carpenter bleek namelijk groot fan van The Thing From Another World en had de film zelfs verwerkt in Halloween. Maar na het originele verhaal te hebben gelezen stemde hij toch in. De novelle deed hem echter wat gedateerd aan en het monster in de film had niet veel indruk op hem gemaakt. Dus ging hij aan de slag. En wat volgde is naar mijn bescheiden mening een van de beste sciencefiction horrorfilms aller tijden.

Richard Dysart als Dr. Copper

Vlucht op Antarctica

In The Thing zien we hoe een hond vlucht door het witte landschap van het ijskoude Antarctica. De hond wordt opgejaagd door twee mannen in een Noorse helikopter en het dier rent naar “Outpost 31”. Als de helikopter ontploft gaan piloot R.J. MacReady (Kurt Russell (Escape from New York, Guardians of the Galaxy Vol. 2)) en de kampdokter op onderzoek in het nabijgelegen Noorse kamp.

Daar aangekomen stapelen de vragen zich op. Ondertussen muteert de geredde husky, waardoor het team erachter komt dat een buitenaards wezen gedaantes kan overnemen. Niemand vertrouwt elkaar meer, want wie is er al overgenomen?

MacReady op onderzoek

The Thing 4K UHD recensie – Bottins barf-bag

The Thing van Carpenter is een stuk trouwer aan het verhaal van Campbell, al bezit het wezen in de novelle ook nog de nodige telepathische krachten. De effecten van Rob Bottin versterken de beklemmende sfeer van de film. Bottin is een protegé van legendarische effectenspecialist Rick Baker. Hij is ook verantwoordelijk voor bijvoorbeeld het pak van RoboCop en de duivelse heerser Darkness uit Legend. (Andrés random movie fact: Bottin is verantwoordelijk voor de weerwolf transformatie in The Howling, een goede vijf maanden voor zijn leermeester de befaamde scène uit An American Werewolf in London op het grote scherm kreeg).

Bottin werd in eerste instantie verguisd, omdat de gruwelijke effecten afbreuk zouden doen aan de psychologische horror van The Thing. Maar ook de film zelf werd in de ban gedaan door critici. Filmrecensent Roger Ebert noemde het een “barf-bag” waarin de personages alleen bestaan om door de alien besprongen te worden. En filmmagazine Cinefantastique vroeg zich af of het de meest gehate film aller tijden was.

The Thing 4K recensie - Het ding

Zijn tijd vooruit

De film bracht niet heel veel op en koste John Carpenter de kans om Firestarter (naar Stephen King) te regisseren. Universal koos er zelfs voor om zijn contract voor meerdere films af te kopen. Het jaar waarin The Thing verscheen – 1982 – werd gekenmerkt door een groot aantal horror- en fantasyfilms. Zo bracht bijvoorbeeld E.T. the Extra-Terrestrial van Steven Spielberg een veel positievere kijk op buitenaards contact dan het nihilistische The Thing.

Dat alles was een aanslag op het zelfvertrouwen van de regisseur. Maar na het verschijnen van de film op Home Video veranderde dit. Nu wordt The Thing wel een van de mijlpalen van de horror genoemd. De film komt op vele toplijsten voor en je zou kunnen zeggen dat deze scifi horror zijn tijd vooruit was.

The Thing op 4K UHD - Haarscherp

The Thing zag er nog nooit zo goed uit

The Thing heeft al wat uitgaves achter de rug. De laatste betreffen de “Scream Factory” 2K scan blu-ray uit 2016, waar de kleuren niet helemaal kloppen. Het contrast is niet goed en sommige kleuren vloeien in elkaar over. Dan is er de “Arrow”-versie, een 4K scan van het negatief, waardoor het beeld scherper is en de kleuren veel beter zijn. Als je die twee discs vergelijkt zie je dat het verschil erg groot is en dat Arrow met afstand wint.

Nu is er dan de 4K editie die dezelfde scan gebruikt. Het beeld is nu nog scherper. De 3840 x 2160 resolutie met de originele 2.35:1 aspect ratio zorgen voor een geweldige scherpte. De HDR, in combinatie met de WCG, zorgen dat The Thing er nog nooit zo goed heeft uitgezien op je televisie. De HDR en WCG geven een ontzettend rijk beeld, waar de spaarzame fellere kleuren zorgen voor meer diepte. De kleuren zijn ook iets donkerder dan in de versie van 2017, waardoor alles net iets natuurlijker overkomt. De scherpte is fantastisch: je ziet de vouwen in de jassen van de Noren zitten. Maar je ziet ook verbrande resten voorbij vliegen, waar we in andere edities het bestaan niet eens vanaf wisten. Er zijn daarbij geen sporen van overmatig gebruik van DNR en ook artefacten zien we nergens.

The Thing 4K UHD - John Carpenter klassieker

The Thing 4K UHD recensie – Het geluid

Deze 4K editie heeft een nieuwe DTS:X track, maar geen van de andere 2.0, 4.1 of 5.1 mixen van de vorige uitgaves. Maar de DTS track is goed en trekt je de film in, al zijn er wat schoonheidsfoutjes. Zo zijn er enkele scènes tijdens een storm, waarbij twee personages tegen elkaar schreeuwen. Het geluid van de storm valt hierbij echter weg, waardoor je geen idee hebt waarom de twee mannen tegen elkaar aan het schreeuwen zijn. Dat is zonde, want de 4.1 track bijvoorbeeld, was erg goed.

Donald Moffat als Garry

De extra’s zijn een dingetje

De extra’s zijn – zoals de trend op 4K lijkt – matig. Het John Carpenter en Kurt Russel commentaar heeft zijn weg naar deze uitgave gevonden, net als een making of en een serie weggelaten scènes. Als we naar de extra’s van bijvoorbeeld de “Limited Edition Arrow” editie kijken, is dit erg magertjes. Zeker voor een film als The Thing, waar veel over te vertellen is.

Bij Zavvi kun je trouwens wel een The Thing 4K UHD Limited Collectors Edition krijgen. Naast een doosje met artwork van storyboard tekenaar Matt Ferguson krijg je – naast de 4K UHD schijf – ook een blu-ray disc met extra’s en de soundtrack van Ennio Morricone. Dus als je nog geen versie met extra’s van deze horrorfilm hebt; bij deze onze kooptip!

The Thing 4K Limited Edition - Zavvi

The Thing 4K UHD recensie – Koop hem voor het beste beeld

Toch is The Thing op 4K UHD, wat het beeld betreft, de beste uitgave die er is. Het geluid vertoont dus wel wat mankementen en de extra’s stellen niet veel voor, tenzij je voor de Zavvi Collectors Edition gaat. Maar de echte verzamelaar heeft de Arrow uitgave natuurlijk al in de kast staan voor die extra’s. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de film en daarvoor zit je bij deze 4K UHD uitgave goed!

The Thing is nu verkrijgbaar op 4K UHD. Bekijk hier de trailer:

Titel: The Thing
Regisseur: John Carpenter