Warrior Nun recensie - Modern Myths

Warrior Nun op Netflix: Guilty Pleasure van hemelse proporties

Het gebeurt zelden dat een serie begint met het hoofdpersonage dood op een tafel. Nog zeldzamer is het dat de serie dan ook echt van start gaat en het verhaal niet in retrospect vertelt. In Warrior Nun – nu te zien op Netflix – worden nonnen getraind in de vechtkunst, is er een hevige strijd tussen hemel en hel en spelen religie en wetenschap een grote rol. En dat alles is ook nog gebaseerd op een Amerikaanse strip in Japanse manga-stijl. Het klinkt als veel, over de top zelfs. Kan zo’n serie eigenlijk wel werken? Verrassend genoeg is het antwoord: absoluut! Lees onze Warrior Nun recensie.

Warrior Nun recensie - posterIn Warrior Nun – nu op Netflix – wordt onder mysterieuze omstandigheden het lichaam van de negentienjarige Ava (Alba Baptista – een toepasselijke naam) overgedragen vanuit een weeshuis naar een kerk. Al snel worden de gangen gevuld met het geluid van een jachtgeweer en komen nonnen met wapens zich verbergen. Een cirkelvormig voorwerp moet beschermd worden en wordt geplaatst in het lichaam van de overleden Ava. Niet veel later staat zij levend en wel op het strand. Met een aureool in haar rug is Ava de nieuwe Warrior Nun en speelt zij een belangrijke rol in de strijd tussen hemel en hel. Maar ook die tussen de kerk en de wetenschap. Maar Ava, die haar hele leven opgesloten zat in een weeshuis, voelt er niets voor om opgesloten te zitten bij een nonnenorde. Wat doe je als zoveel partijen op je rekenen?

Warrior Nun recensie - Alba Baptista

Zondig leuk

“Guilty pleasures” zijn iedereen wel bekend. Meezingen met de meest foute nummers (maar wel in een afgesloten ruimte), die ene hele foute serie kijken (maar wel met de gordijnen dicht). Warrior Nun is zo’n serie. Wanneer je uitlegt waar het over gaat, ben je meteen ook aan het uitleggen wat er eigenlijk zo leuk aan is. De serie is behoorlijk recht voor zijn raap en met een beetje kerkelijke kennis zal je ook wel door bepaalde zaken heen prikken. Namen als Lilith, Ava en “Shotgun Mary” laten weinig aan de verbeelding over. Tegelijkertijd zullen streng gelovigen niet heel blij zijn met de manier waarop de kerk wordt neergezet. Heb je daar geen last van, dan is Warrior Nun zeer vermakelijk om te kijken. Je leeftijd is dan ook wel van belang. Met een cast die voornamelijk uit jonge acteurs bestaat en niet hele diepgaande thema’s aansnijdt is het toch wel een serie voor de jongvolwassenen onder ons. Of je tot die young adult doelgroep behoort in lichaam of in geest, dat maakt dan helemaal niet uit.

Cardinal Duretti

Warrior Nun recensie: De schiet in schietgebed

Misschien moest je net een zin twee keer lezen, maar het is echt waar. Een van de nonnen gaat door het leven als Shotgun Mary. Warrior Nun is dan ook een serie met leuke actiescènes. Maar ook hier: wel weer aangepast op de doelgroep. Je vraagt je af waarom de hele orde nonnen voornamelijk uit jonge meisjes bestaat. Op dat vlak doet de serie denken aan Julie Kagawa’s Talon-boeken of andere young adult-series waarin volwassen voornamelijk rekenen op de vaardigheden van jongeren, zonder geldige reden.
De geloofwaardigheid in Warrior Nun is, zelfs in een serie met demonen, soms wat ver te zoeken. Neem dan ook nog het groepje jongeren waar Ava zich bij aansluit. Deze tieners leven van de luxe door uit te zoeken welke villa’s leeg staan, de beveiliging te kraken en de ruimte volledig te benutten. De achtergrond van deze meestercriminelen blijft wat vaag. De serie is gebaseerd op de comic Warrior Nun Areala van Ben Dunn (uitgegeven door Antarctic Press). Deze Amerikaanse stripserie brengt een ode aan de Japanse manga, wat ook wel een en ander verklaart over de hoeveelheid fantasie in het verhaal.

leven in zonde

Beknopte eindjes, mooi tempo

Het tempo in de serie zit er goed in en elke aflevering kom je steeds meer te weten over het grotere plaatje. Sommige zaken worden dan ook mager afgerond. Het clubje waar Ava mee optrekt, verdwijnt al snel naar de achtergrond. Het voelt allemaal alsof zij slechts vulling waren. Ook de mysterieuze omstandigheden van Ava’s dood komen snel aan het licht, maar deze onthulling doet vrij weinig met het verhaal en dit wordt ook weer snel achterwege gelaten. Beide onderwerpen mogen wat mij betreft in Warrior Nun seizoen 2 weer aan bod komen.

Warrior Nun recensie - zusters

Warrior Nun recensie: Hemel op aarde

Dat de makers van deze serie rekenen op een tweede seizoen is wel te merken aan het einde. Met een enorme cliffhanger wordt je achtergelaten. Veel van het plot is dan flink uitgediept in het eerste seizoen, maar er is nog veel mogelijk om te verwerken in een tweede seizoen. Leuk om te weten is dat Thekla Reuten (Red Sparrow, Overspel) ook een behoorlijke rol in de serie heeft. Zoals gezegd is Warrior Nun een guilty pleasure, maar wel écht een leuke. Ik kijk dan ook zeker uit naar het volgende seizoen.

Warrior Nun streamt nu op Netflix.

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Netflix

Warrior Nun recensie - Thekla Reuten