Wonder Woman blu-ray 1

Wonder Woman blu-ray recensie – Krachtig heldenepos vol schoonheid

Na het grote succes van de Batman-trilogie van Christopher Nolan, konden de films van het DC Universe van Warner Bros zich lange tijd niet meten met de kassuccessen van de Marvel-films uit de stallen van Disney. De duistere sfeer waarmee Nolan Batman The Dark Knight neerzette, werkte niet voor Superman – The Man of Steel, geregisseerd door Zack Snyder. Ook zijn vervolgfilm, Batman versus Superman: Dawn of Justice, was voor veel fans te zware kost. Toen verscheen de spin-off Wonder Woman en zette de filmwereld op zijn kop. Daarmee symboliseert Diana Prince – Wonder Woman – voor de DC Universe films nieuwe hoop, net als in de comics zelf. Lees onze Wonder Woman blu-ray recensie!

Wonder Woman is een briljante film. Alles wat je ziet straalt de liefde uit die regisseur Patty Jenkins (Monster, The Killing (Netflix)) voor het personage voelt. Ook al is de ontstaansgeschiedenis van Wonder Woman (Gal Gadot) een typisch heldenepos – held(in) leeft onbewust van een groot gevaar, wordt betrokken bij een epische strijd en ontdekt haar lotsbestemming – de film maakt je verliefd op de naïeve Diana waarmee je deze reis maakt. Een jonge Diana wil niets liever dan leren vechten zoals de enige familie die ze kent: de Amazones van het eiland Themyscira. Ze wordt getraind tot de sterkste Amazone die er is, zonder dat ze haar ware roeping kent.

Maar dan stort een vliegtuigje uit de Eerste Wereldoorlog neer binnen de magische grenzen van het eiland, met aan boord de spion Steve Trevor (Chris Pine). De Duitsers zitten hem op de hielen en een bloedig gevecht tussen de zwaarden en bogen van de Amazones en de geweren van de soldaten breekt los. De Amazones winnen en gebruiken de ‘magic lasso of thruth’ om Steve te dwingen de waarheid over hemzelf en zijn missie te vertellen. Zo leert Diana over de gruwelen van oorlog.

(C) Warner Bros

Ares en de Eerste Wereldoorlog

In het DC Universe zijn de Amazones geschapen om de mensheid te behoeden voor de invloed van de god Ares. Deze god van de oorlog is fel gekant tegen de privileges die de mensheid krijgt van oppergod Zeus en stelde alles in het werk om hen uit te roeien. Ares werd verjaagd maar niet verslagen. Diana is ervan overtuigd dat de Eerste Wereldoorlog door Ares begonnen is en besluit Steve te helpen deze te stoppen. Gewapend met het ‘Godkiller’ zwaard, haar schild, harnas en lasso trekt Wonder Woman de wereld in.

De film kent – in tegenstelling tot de eerder genoemde films met Superman en Batman – behoorlijk wat humor. Steve is de eerste man die de naïeve Diana ooit gezien heeft en de maatschappelijke normen en waarden in de jaren 1914 – 1918 zijn haar vreemd. De film stelt hierin de rol van de vrouw in de geschiedenis aan de kaak. Niet alleen op het gebied van kleding, maar ook wat hiërarchie en plaats in de politiek betreft. Diana laat zich niet sturen door welke generaal dan ook en zeker niet door Steve. In een mooie scène worden Diana en Steve in het nauw gedreven door spionnen van het Duitse Keizerrijk en is het Diana die Steve beschermt en niet andersom. De film speelt regelmatig met deze conventies.

Wonder Woman blu-ray 3

Wonder Woman blu-ray recensie – Gruwels van de oorlog

Hoe dichter Steve en Diana bij het front komen, hoe meer zij de gruwelen van de oorlog leert kennen. Maar daar waar de soldaten en Steve een situatie als hopeloos zien, neemt Diana haar zwaard ter hand en doet iets aan de situatie. In een hoogtepunt van de film klimt zij uit de loopgraven en loopt in haar eentje op de Duitse linies af. Terwijl haar haren wapperen in de wind, ketst ze in vol ornaat de kogels van de vijandelijke soldaten af op haar armbanden en weerstaat ze het mitrailleurvuur achter haar schild.

Ze inspireert haar metgezellen en samen met de verdedigende soldaten rukt ze op. Kogels vliegen, granaten ontploffen, soldaten vliegen door de lucht. De lasso der waarheid licht op en zwaait om Wonder Woman heen. Ze gooit kleine tanks omver en breekt door muren, alles ondersteund door de episch theatrale tune van de film. Hier wordt je verliefd op Wonder Woman en zien we haar als baken van hoop, kracht en doorzettingsvermogen.

(C) Warner Bros

Wonder Woman tot in detail

De film steunt volledig op de pracht en kracht van Gal Gadot. Zij is Wonder Woman ten voeten uit. Haar metgezellen zijn er om haar te ondersteunen en haar tegenstanders – Generaal Ludendorff (Danny Huston), Dr. ‘Poison’ Maru (Elena Anaya) en natuurlijk Ares zelf – voldoen aan alle eisen van een stripverhaal. Het eindgevecht tussen Diana en Ares is dan ook dertien in een dozijn, zoals bijvoorbeeld Superman, Batman en Wonder Woman versus Doomsday in Superman vs Batman of Iron Man versus Obadiah Stane in de eerste Iron Man-film.

De mythologie van de Griekse goden komt er een beetje bekaaid van af, maar dat is ook logisch in een al zeer gevulde film, waarin het toch om Wonder Woman moet draaien. Zoals gezegd doet dat het ook. De muziek, de kleuren, de omgevingen, alles zet Diana in het middelpunt. Let bijvoorbeeld eens op de blauwe jurk die ze draagt tijdens het gala in het kasteel en vergelijk die kleur eens met de blauwe rook die over de loopgraven van het slagveld waait? De film is zeer rijk aan details, van de kostuums tot de spullen in de kasten van de verschillende kamers die je te zien krijgt.

(C) Warner Bros

Wonder Woman blu-ray recensie – Oog voor detail

Dat oog voor detail kun je op je gemak bewonderen in de extra’s op de Wonder Woman blu-ray die nu verschenen is. Verschillende making-of’s en achter-de-schermen nemen je mee in de totstandkoming van deze film. Hier zie je wat een moeite cast en crew genomen hebben om de film perfect te maken. Niet alleen op het gebied van verhaal en aankleding, maar ook op fysiek gebied. De documentaire over het trainingsschema van de actrices die de Amazones spelen is indrukwekkend. Hier zie je ook nog meer van onze eigen Doutzen Kroes, die Amazone Venelia speelt.

Bloopers en extended scenes maken de extra’s op de Wonder Woman blu-ray compleet. Dan is er ook nog een epiloog, die best achter de aftiteling van de film had mogen zitten. Je ziet het groepje soldaten dat Wonder Woman en Steve geholpen heeft op een nieuwe missie gestuurd worden, om een mysterieus artefact te stelen. De DC-fans zullen meteen zien waar het om gaat en dat het een aanloop naar de binnenkort te verschijnen Justice League film is.

(C) Warner Bros

Justice League

Die Justice League-film is ook de eerstvolgende mogelijkheid die we hebben om Wonder Woman terug te zien. Haar rol in de film zal ontegenzeggelijk gekleurd zijn door wat we nu gezien hebben in deze Wonder Woman film. Wat dat betreft had Warner wellicht beter Wonder Woman eerst uitgebracht, voordat zij haar opwachting maakte in Batman vs Superman. Hetzelfde gebeurt nu met de andere helden uit de Justice League: Aquaman, The Flash en Cyborg. We zien ze eerst in Justice League en daarna pas, al dan niet, in een eigen film. Als die films dan ook maar half zo goed zijn als Wonder Woman, is DC/Warner Bros helemaal terug in de bioscoop. Zo is Wonder Woman dus het lichtende voorbeeld dat zij verdient te zijn!

Wonder Woman blu-ray 9

Wonder Woman blu-ray recensie –  En verder …

Het succes van Wonder Woman heeft nogal wat beroering opgewekt. Niet alleen omdat het de eerste blockbuster superheldenfilm is met een vrouw in de hoofdrol, maar ook omdat de regisseur een vrouw is. De rol van de vrouw als hoofdpersonage staat hiermee weer in de belangstelling, maar ook de gelijkheid in Hollywood als het gaat om het verschil in salaris en budget voor films geregisseerd door vrouwen. Regisseur James Cameron (Terminator) gooide onlangs de knuppel in het hoenderhok en stelde dat Gal Gadot als Wonder Woman geen goed rolmodel is in vergelijking met zijn Sarah Connor (Linda Hamilton). Op Twitter kreeg hij boze reacties van onder andere Lynda Carter; Wonder Woman uit de televisieserie van de jaren 70.

Wonder Woman blu-ray 1

William Moulton Marston: hoe kinky is Wonder Woman?

Wonder Woman Blu-Ray packshotDaarnaast staat ook de bedenker van Wonder Woman – William Moulton Marston – weer volop in de belangstelling. Want hoewel Marston de kracht en onafhankelijkheid van de vrouw wilde promoten met Wonder Woman, maakte hij het zichzelf ook bijzonder moeilijk. Marston was namelijk getrouwd én had samen met zijn echtgenote een verhouding met een andere vrouw. De driehoeksverhouding had een sado-masochistisch element en in de eerste avonturen van Wonder Woman zag je dat terug. Zo is Wonder Woman hulpeloos als ze door haar eigen lasso vastgebonden wordt, wat ook regelmatig gebeurde. Het trok de aandacht van de Comics Code Authority, die het materiaal niet geschikt achtte voor kinderen. Wil je hier meer van weten, kijk dan naar de onlangs verschenen documentaire: Professor Marston and the Wonder Women.

Het mag duidelijk zijn dat Wonder Woman haar plaats weer heeft ingenomen naast Superman en Batman als een van de leidende helden uit het DC Universum. Wat er verder nu ook om de film heen gebeurt, alles is begonnen met de nieuwe Wonder Woman, een prachtige film met een goed verhaal. Elke superheldenfan behoort de Wonder Woman blu-ray in zijn of haar verzameling te hebben.

Titel: Wonder Woman
Regisseur: Patty Jenkins
Acteurs: Gal Gadot, Chris Pine, Robin Wright, David Thewlis

Wonder Woman blu-ray extra’s: Epilogue: Etta’s Mission extra scène, Extended scenes, Bloopers en verschillende making of’s en achter-de-schermen, waaronder een blik op de rol van Wonder Woman in de drie-eenheid met Superman en Batman. Ook is er een documentaire met odes aan de heldin.

Koop Wonder Woman op Bol.com:

Wonder Woman Blu-Ray packshotBlu-ray: Wonder Woman – € 11,59
Dvd: Wonder Woman – € 9,64