Abdij van de Nacht - openingsbeeld

Abdij van de nacht recensie – een dijk van een dark fantasy

Abdij van de nacht is een goed geschreven, meeslepend young adult dark fantasy verhaal van schrijfster Ellis van Zijll. In het koude, smerige klooster van het Lupus Religio wordt de jonge Dago tegen zijn wil opgeleid tot monnik. Als hij 17 is, begint zijn gruwelijke initiatie. Lees onze Abdij van de nacht recensie en laat je in dit boek meesleuren door de prachtige schrijfstijl van Van Zijll en de tweestrijd die het Lupus Religio geloof oproept. De wolvengod heeft misschien wel gelijk…

Wil je een voorproefje van dit boek? Lees Abdij van de nacht – hoofdstuk 2!

Een moordlustige sekte van wolfachtige monniken terroriseert de regio waar de zevenjarige Dago woont. Om zijn ouders te redden van een gewisse dood offert de kleine jongen zich op en laat zich meenemen door de bende. Hij wordt opgenomen in het Lupus Religio, het geloof van de groep, en wordt opgeleid tot monnik in een kil klooster vol jongens die het geloof wél echt aanhangen. Als klein, mager jongetje is hij het slachtoffer van vele pesterijen en hij voelt zich er nooit echt thuis.

Als Dago 17 wordt, komt de nacht dat hij na jaren van onzekerheid mee moet op jacht; zijn initiatie als echte Lupus. Een tijd van gruwelijke testen, bloedstollende uitdagingen en vreemde ontmoetingen breekt aan. Maar wat is eigenlijk het doel van dit alles? En wat wil Dago nu eigenlijk zelf?

Abdij van de nacht recensie:
een knap staaltje schrijfwerk

In deze Dark Fantasy roman toont Ellis van Zijll meteen haar enorme potentieel als schrijfster. Ze weet je als lezer het boek in te sleuren en haar verhaal blijft boeien tot de laatste bladzijde. Een goed voorbeeld van haar kunsten is dat, hoewel het Lupus Religio in eerste instantie neergezet wordt als een verschrikkelijk geloof met barbaarse gewoonten, Van Zijll je toch zover krijgt dat je je ermee kan vereenzelvigen. Is het geloof enkel afstotelijk of hebben de monniken ergens toch gelijk? Het is een knap staaltje schrijfwerk, met als resultaat dat je als lezer zelf niet meer weet waar je staat.

De schrijfster maakt dat je je net zo onzeker gaat voelen als Dago zelf wat dit geloof betreft. Dat de wolvengod bestaat, is onomstreden, maar de vraag of zijn vreemde leer de juiste is, blijft jou – en Dago – achtervolgen. Nog lang nadat ik het boek had uitgelezen, bleven aspecten van de overtuiging nagonzen. Misschien heeft de wolvengod toch deels gelijk…

Een goed ontwikkelde hoofdpersoon

Een andere manier waarop Abdij van de nacht je weet te grijpen is de inleefbare hoofdpersoon die wordt beschreven. Je voelt mee met de dagelijkse problemen van Dago. Hij doet zijn best om geaccepteerd te worden door de andere jongens in zijn groep, wat nooit echt lukt. Daarnaast bevindt hij zich ook nog eens tegen zijn wil in een koud, smerig klooster. De puberjongen heeft voortdurend heimwee naar de liefdevolle omgeving van thuis, maar weet ook dat zijn ouders zullen sterven als hij ooit naar hen terugkeert. Het is een onmogelijke spagaat voor deze kwetsbare figuur, waar je als lezer enkel medelijden mee kunt hebben. Gooi daarbij zijn zoektocht naar zelfvertrouwen en identiteit in de mix en je hebt de ideale young adult.

Als Dago aan zijn inwijding begint, verandert echter het hele verhaal. De jongen krijgt meer hoop, maar ook zwaardere problemen. Als lezer groei je met hem mee in zijn persoonlijke ontwikkelingen en voel je mee met alles wat hij moet doorstaan.

Abdij van de nacht recensie:
pareltjes van zinnen

Een andere kracht van de schrijfster is haar prachtige schrijfstijl zelf. Naast wát ze schrijft, is hóe ze schrijft ook een genot voor boekenliefhebbers. Van Zijll levert telkens pareltjes van zinnen zoals: ‘Terwijl ze hun ogen sloten, hoopten ze beiden dat de wedergeboorte van hun bestaan hen spoedig goeds zou brengen.’ en ‘Onzekerheid werd als een vat olie over zijn lichaam geloosd en jaloezie diende als de fakkel die het ontstak in een laaiende, gekmakende woede.’

Hoewel het gebruik van dergelijke zinnen makkelijk zou kunnen zorgen voor een onleesbare tekst is hier in Abdij van de nacht geen sprake van. Ellis van Zijll verweeft ze moeiteloos in de loop van haar verhaal.

Griezelig, maar toegankelijk

Dago krijgt uitdagingen die rechtstreeks uit je ergste nachtmerries lijken te komen. Toch is het boek ook geschikt voor lezers die niet van het horrorgenre houden. Het fantasy element in het verhaal is groot en de situaties, hoewel gruwelijk, kruipen nooit te diep onder je huid.  Dit is een griezelverhaal wat geschikt is voor de young adult doelgroep, maar ook voor de minder dappere lezer, zoals ikzelf. De term ‘gruwelijke fantasy’ (dark fantasy) past het beste bij dit boek, maar is ook een verhaal geschikt voor een breed publiek.

Abdij van de nacht recensie:
een absolute aanrader

Abdij van de nacht zit goed in elkaar en is prachtig geschreven. Ellis van Zijll heeft een dijk van een dark fantasy roman neergezet. Dat deze jonge schrijfster nog veel voor ons in petto heeft, is wel duidelijk. Ik ben erg benieuwd wat we in de toekomst van haar gaan zien.

Titel: Abdij van de nacht
Auteur: Ellis van Zijll
Uitgever: Godijn Publishing
ISBN: 978 94 931 5723 1

Abdij van de nacht wordt uitgegeven door Godijn Publishing en is verkrijgbaar bij Bol.com en Amazon.nl:

Abdij van de nacht - coverBol.com: Abdij van de nacht – € 19,99

Amazon.nl: Abdij van de nacht – € 19,99

Yvette Wolters

Al als klein meisje belandde Yvette Wolters met haar neus in de boeken en ze is niet van plan daar ooit nog uit te komen. Na in aanraking gekomen te zijn met de boeken van Harry Potter stond fantasy op het leesmenu. Haar liefde voor dit genre is door de jaren heen alleen maar gegroeid.
Of het nu een boek is, een film, serie of bordspel; zodra het fantasy uitstraalt is Yvette enthousiast.

Yvette is regelmatig met haar hele gezin op festivals te vinden, waarvoor zij met veel liefde zelf de kostuums ontwerpt.