Alleen recensie - Modern Myths

Alleen recensie – Beklemmend spannende thriller van Barbara de Smedt

De thriller Alleen van Barbara de Smedt laat Anouk kennismaken met het subgenre “psychologische horror”. Als dierenarts moest zij dit boek met een bijna-dierenarts in de hoofdrol wel lezen, ook al moet ze normaal niet zoveel hebben van horror. Met gepaste angst dook ze dus de wereld van psychopaten in en kwam ze terecht in een extreem enge aflevering van Criminal Minds. Weet deze thriller Anouk te overtuigen dat er meer is dan young adult en fantasy? Lees het in haar Alleen recensie!

Dat horror uit meerdere subgenres bestaat en niet alleen uit het echte griezelwerk met demonen, duivels en het nodige slashwerk, was iets waar Anouk nog niet achter was gekomen. Tot ze Alleen van Barbara de Smedt las. In deze thriller maak je kennis met Julie Meskens, een student diergeneeskunde in de laatste fase van haar opleiding.

Julie heeft een nogal rumoerig verleden. Na het plotse overlijden van haar moeder heeft zij met haar vader haar geboortedorp verlaten om zo het verleden achter zich te laten. Van vaste relaties krijgt ze een beetje de kriebels, dus heeft ze de ene na de andere one night stand. Als ze dan plots zwanger blijkt te zijn staat haar wereld volledig op zijn kop. Bizarre gebeurtenissen overkomen haar en dan ineens verdwijnt ze uit haar appartement.

Weggelopen, ontvoerd of vermoord?

Niemand weet wat er met haar is gebeurd. Ook de politie staat voor een groot raadsel. Heeft de vader van de baby haar vermoord? Is ze toch weggelopen? Of is ze misschien ontvoerd? Voor Julie zelf zit er maar een ding op; vechten voor haar leven en dat van haar ongeboren kind. Maar zal ze er überhaupt nog zijn om haar kind te zien opgroeien?

De aantrekkingskracht van het boek

Wanneer je het boek vasthoudt en je ziet de cover, dan bekruipt je al een zeer ongemakkelijk gevoel. De afbeelding van het verweerde ledikantje in een duistere omgeving is zo pakkend dat ik meteen wilde weten wat het betekent. Ook de tekst rondom de titel Alleen is behoorlijk duister: ‘Zij is zijn obsessie, haar baby is zijn wraak’. Ook de binnenkant van het boek stelt niet teleur. Elke grote stap in het verhaal wordt onderbroken door een duistere illustratie. Geblakerde houten balken, een verweerd houten luik, een oud vervallen schuurtje, een beangstigende afbeelding van een man en een leeg ledikantje. Zodra je het verhaal leest, snap je waar deze illustraties naar verwijzen. Ze geven het boek net dat beetje extra, waardoor de kriebels van spanning je besluipen.

Alleen recensie – Goed en boeiend schrijfwerk

Het verhaal wordt vooral verteld vanuit de drie hoofdpersonages Julie, Tom en Oscar. Daarnaast krijgt halverwege ook Pieter een belangrijke rol toegeschreven. De hoofdstukken worden afwisselend vanuit een van hen geschreven. Het leuke hiervan is dat de hoofdstukken vanuit Julie echt vanuit haar ogen worden verteld, het staat geschreven in de ik-perspectief. De hoofdstukken van Pieter, Tom en Oscar worden van buitenaf – personaal, in de hij-vorm – geschreven. Met het verhaal van Oscar maak je in het begin eerst een sprong terug in de tijd. Je leest over zijn jeugd en alle trauma’s die hij meemaakt. De verhaallijnen van Julie, Tom en Pieter spelen zich allemaal af in het heden. Al deze schrijftrucjes en het feit dat de hoofdstukken ook niet enorm lang zijn, zorgen ervoor dat het verhaal heel goed wegleest. Je zult het dan ook heel moeilijk weg kunnen leggen.

Begrip voor een psychopaat en medefrustratie voor de achterblijvers

Door haar manier van schrijven en de gebeurtenissen uit het verleden zorgt Barbara de Smedt ervoor dat je je helemaal in kan leven in de gedachtegang van de psychopaat. Het is eigenlijk best logisch wat hij doet. Dat het totaal psychotisch gestoord is, tja, daar kan hij eigenlijk niet zoveel aan doen. Toch? Maar naast het begrip wat je voelt voor die psychopaat, voel je ook echt de frustratie van de achterblijvers. Waar is Julie? Waarom is ze weg? Waarom gelooft de politie je niet? Het verhaal grijpt je vast en laat je niet meer los. Als lezer wil je de mysteries opgelost hebben. Je wilt Julie vinden en weten wat er gebeurd is.

Alleen recensie – Gruwelijk einde smaakt naar meer

Het hele verhaal van Alleen voelt een beetje als een aflevering van Criminal Minds. Je kruipt in het hoofd van de psychopaat en probeert zijn beweegredenen te achterhalen om op die manier Julie te redden. Nu ben ik behoorlijk fan van deze televisieserie, dus past dit boek helemaal in mijn straatje.

Het einde van het verhaal wordt zo gruwelijk realistisch beschreven, dat je het gewoon voor je ziet gebeuren. Met afschuw op mijn gezicht kon ik toch niks anders dan doorlezen. Het verhaal is namelijk nog niet helemaal afgelopen. Met de enorme cliffhanger op het einde zorgt Barbara de Smedt ervoor dat ik het boek trillend van de spanning aan de kant moest leggen. Het was gruwelijk, het was spannend en het zorgde ervoor dat ik zeer benieuwd ben naar de andere boeken die zij, hopelijk snel, uit gaat brengen.

Titel: Alleen
Auteur: Barbara de Smedt
Uitgever: Hamley Books