Elfhame 2: De Gevallen Koning recensie - Modern Myths

Elfhame 2: De Gevallen Koning recensie – Meedogenloos verslavend

Ongeveer een half jaar nadat Anouk helemaal ondergedompeld werd in de wereld van de Faeries en alle intriges die zich daar afspelen, mag ze weer terugkeren naar Elfhame, de fantastische wereld gecreëerd door Holly Black. Deel 1 – De Wrede Prins – was al schitterend aan zowel de buitenkant als binnenin. Maar weet het tweede deel – De Gevallen Koning – deze keer ook zo te boeien? Lees het in Anouks Elfhame 2: De Gevallen Koning recensie!

Na alle intriges en plannen in Elfhame 1: De Wrede Prins is het Jude uiteindelijk gelukt om Cardan tot koning van Elfhame te laten kronen. Voor één jaar en één dag is hij met zijn wil gebonden aan Jude, zodat zij op de achtergrond kan heersen over Elfhame. Ze doet alles om het koninkrijk te behouden voor haar kleine broertje Eik, die eerst mag opgroeien in de mensenwereld.

Voor de zekerheid, let op: deze recensie van Elfhame 2 kan spoilers bevatten over het eerste deel van de serie.

Het verraad slaat toe

We keren met Elfhame 2: De Gevallen Koning in het verhaal terug wanneer al vijf maanden van dit verbond zijn verlopen en Jude langzaamaan in paniek begint te raken. De tijd begint namelijk te dringen en ze lijkt nog steeds niet alles op orde te hebben om Eik uiteindelijk terug te laten keren. Als hofmeester van de koning moet ze aan veel verplichtingen voldoen. Daarnaast heeft ze ook nog eens de leiding over het Schaduwhof, de kring van spionnen. Cardan probeert ondertussen ook op alle manieren het leven van Jude onmogelijk te maken, in de hoop zijn macht terug te krijgen. Jude weet alles nog maar net op orde te houden.

Maar dan slaat het verraad toe, dichterbij dan Jude ooit had verwacht. Jude komt in een achtbaan van nieuwe intriges en emoties terecht en moet alles op alles zetten om haar familie te beschermen. Haar ontluikende gevoelens voor Cardan helpen daar niet echt bij. De grote vraag is of ze het zelf überhaupt gaat overleven. En als ze het al overleeft, is er dan nog een koninkrijk over voor Eik?

Oud en vertrouwd, maar toch ook vernieuwend

Door dat we in De Wrede Prins al uitgebreid kennis hebben gemaakt met de hoofdpersonages voel je je direct vertrouwd met ze in dit tweede verhaal. Je weet wat een vervelend persoon Cardan kan zijn en je weet hoe standvastig en vrij eigenwijs Jude is. Maar toch weet Holly Black je te verrassen met veranderende karaktereigenschappen van vooral Jude. Waar ze in het eerste deel soms zo dwars was dat je als lezer tegen haar wilt schreeuwen om even voor haar eigen veiligheid in te dimmen, is ze nu meer berekenend en sluw. Maar Cardan wordt ook steeds “menselijker” in zijn gedrag en doet dingen waar je als lezer geen rekening mee houdt. Zo blijft het verhaal fris en interessant.

Elfhame 2: De Gevallen Koning recensie – Heerlijke schrijfstijl

Holly Blacks schrijfstijl is heerlijk om in weg te dromen. Ze sleurt je mee in de wereld van Elfhame en je hebt het gevoel tussen alle dansende Faeries in te staan tijdens hun feesten. Vergeleken met De Wrede Prins is De Gevallen Koning wel veel duisterder geschreven. Het verhaal is behoorlijk donker. Zeker het moment dat Jude vastgehouden wordt in het onderwaterrijk is zo duister en deprimerend geschreven dat je er echt de kriebels van krijgt. Als je verwacht een mooi verhaal te lezen over lieftallige elfjes, dan zit je hier helemaal verkeerd. Dit boek is wreed en hard, maar heeft zo ook zijn momenten van liefde en schoonheid. Dit alles is prima gedoseerd en valt mooi samen, waardoor je niks anders kan doen dan door blijven lezen.

Het verhaal heeft geen groot strijdtoneel, maar bevat voldoende actie en spanning om je geboeid te houden. Natuurlijk zijn er momenten dat je even denkt “ja hoor, beetje ver gezocht”; zeker bij de momenten dat Jude op miraculeuze wijze aan moordaanslagen weet te ontkomen. Maar goed, het is fantasy, dus miraculeuze reddingen horen er gewoon bij.

Een pareltje

Het boek zelf is wederom een plaatje om te zien. Waar De Wrede Prins goudomrande pagina’s had, heeft Elfhame 2: De Gevallen Koning met zilver omrande pagina’s. Ook de binnenzijde is weer voorzien van magisch mooie illustraties die net als het verhaal ook wat duister aanvoelen. Het geheel misstaat dus absoluut niet op de boekenplank.

Elfhame 2: De Gevallen Koning recensie – Fantastische opbouw naar Elfhame 3

Wellicht ga ik nu iets heel schokkends zeggen, maar ik vond Elfhame 2: De Gevallen Koning beter dan het eerste boek. En over dat eerste deel was ik al enorm enthousiast. Holly Black heeft me zeer verrast met dit nieuwe verhaal, waarbij ze wat actie en sensatie betreft een klein stapje terugdoet, maar dat compenseert met een berg aan intriges en persoonlijke ontwikkelingen. Je moet wel het eerste deel gelezen hebben, anders snap je helemaal niks van wat er in dit tweede boek gebeurt. Maar, zoals eerder gezegd, deel een was al geen straf om te lezen. Ik kan nu niks anders doen dan wachten tot april 2021, wanneer Elfhame 3 zijn opwachting zal maken.

Titel: Elfhame 2: De Gevallen Koning
Auteur: Holly Black
Uitgever: Boekerij