Als Doden Dromen recensie - Modern Myths

Als Doden Dromen recensie – Geen droom die uitkomt

Titels en omslagen kunnen je soms misleiden. Dat blijkt wel na het lezen van Dodenreeks – boek 1: Als Doden Dromen van Mel Hartman. Het verhaal lijkt in een eerste oogopslag een griezelige young adult, maar is in werkelijkheid een aardige urban fantasy met spannende momenten. Anouk liet zich onderdompelen in de droomwereld Terr en ging op avontuur met April Charles om deze wereld te redden van de ondergang. Lees in haar Dodenreeks – boek 1: Als Doden Dromen recensie of het boek ook leest als een droom, of een regelrechte nachtmerrie is…

Mel Hartman neemt ons mee in het leven van April Charles, een jonge meid met een mysterieuze achtergrond. Ze werkt in een funerarium; een kamer waar het lichaam van een overledene tijdelijk wordt bewaard en opgebaard, tot aan de begrafenis of crematie. Ze kickt op zombieverhalen en doet niets liever dan uitgaan met haar vrienden.

Wat niet iedereen weet, is dat zij afkomstig is uit het land Terr, dat bij de normale mens beter bekend is als de droomwereld. April is ook nog eens half Sirene en half Ripper, wat haar de gaven geeft om doden tot leven te wekken en de levenden te beïnvloeden. Maar het gebruik van haar gaven is niet zonder gevaar. Aprils duistere zijde krijgt steeds meer de overhand, naarmate zij haar gaven gebruikt.

Droomvakantie

Wanneer April op een dag geheel per ongeluk een dode tot leven wekt, komt zij achter het schokkende nieuws dat haar wereld Terr in gevaar is. Een groep menselijke psychopaten hebben ontdekt hoe zij de wereld van Terr kunnen bereiken in wakkere staat. Ze hebben grootse plannen om Terr te veranderen in een soort vakantieoord. Aan April de taak om haar relaxte leventje vaarwel te zeggen en alles op alles te zetten om Terr te redden.

Als Doden Dromen recensie – Een sprong in het diepe

Het verhaal in Als Doden Dromen maakt meteen een sprong in het diepe. We maken kennis met April terwijl ze aan het werk is in het funerarium en ze een dode tot leven wekt. Auteur Mel Hartman trekt je op deze manier direct mee in de magische droomwereld. De dode is namelijk een Undine, een waterwezen van Terr. Ze blijkt vermoord te zijn door een mens en vertelt April dat Terr in groot gevaar is. De Undine stuurt April vervolgens op een soort queeste.

Met deze start van het boek had ik even wat moeite. Je weet zo weinig over April en haar wereld, voor je er met geweld ingetrokken wordt. Het verhaal opent dus meteen met een knal. Gelukkig vult de schrijfster tussen het hoofdverhaal door de voorgeschiedenis in met een kleine uitleg en verwijzingen.

Cliffhangers

De hoofdstukken zijn kort en eindigen bijna allemaal met een kleine cliffhanger. Hierdoor ben je wel geneigd snel weer door te gaan naar het volgende hoofdstuk. Het verhaal leest daardoor snel en gemakkelijk. Soms is dit trucje in de schrijfstijl wel hinderlijk in de totale doorloop van het verhaal. In sommige stukken loopt het verhaal gewoonweg niet vloeiend door en geeft dit wel wat mineur in het leesplezier. Maar zeker richting het einde wanneer de “strijd” echt losbarst zorgen de kleine cliffhangers ervoor dat je het boek niet meer weg kan leggen en het in één ruk uit wilt lezen.

Als Doden Dromen recensie – Alles draait om April

Het hoofdpersonage April wordt door de schrijfster goed uitgediept. Door alle verwijzingen en uitleg tussendoor begrijp je steeds meer van haar levensstijl en de keuzes die ze maakt. Ze is als droomwereldwezen opgegroeid in de normale mensenwereld, maar gaat nog wel regelmatig terug naar Terr.

Het liefste zou April iedereen, inclusief haar twee geliefden, de waarheid willen vertellen over haar afkomst en de wereld waar ze vandaan komt. Helaas is dat enigszins verboden; mensen mogen niet weten dat de droomwereld ook echt bestaat. De worsteling die dat geeft in haar privéleven wordt goed duidelijk gemaakt en zorgt zo voor meer begrip voor April. Waar ze in het begin enorm onverschillig en raar overkomt, heb je halverwege het verhaal toch steeds meer respect voor haar.

Jezus en John Cleese

De overige personages in Als Doden Dromen blijven op de achtergrond en hebben weinig diepgang. Pat, de enigszins oversekste kabouter, bezit wel de nodige humor, maar je krijgt totaal geen hoogte van hem. En verder heb je vooral wat stereotype personages, zoals de over-the-top homo Stefan, de echte bad guy Karl, de onwetende heldin Hyacinth en ga zo maar door. Ik moet wel eerlijk bekennen dat toen Jezus ineens als een relaxte “surf dude” voorbij kwam en ook John Cleese zijn opwachting maakte, ik bijna geneigd was het boek weg te leggen. Sommige personages zijn gewoon niet echt gepast in dit verhaal.

Als Doden Dromen recensie – Grensverleggende fantasy

In Als Doden Dromen komen bepaalde aspecten naar voren die als enigszins riskant aangestipt zouden kunnen worden. Zo wordt er bijvoorbeeld gesproken over polygamie alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Het lijkt alsof de schrijfster de lezer wilt laten zien dat er meer is op de wereld dan alleen het standaardbeeld van een man en een vrouw samen. Ook biseksualiteit en genderneutraalheid passeren de revue en zorgen ervoor dat dit boek prima past in de huidige sociale maatschappij. Het is daarbij absoluut niet belerend of shockerend geschreven. Maar het kan er wel voor zorgen dat sommige lezers een enkele keer hun wenkbrauwen op zullen trekken.

Het is wel een plaatje

Wat absoluut genoemd moet worden is de schoonheid van de omslag en de illustraties van het boek. Op de omslag zien we een dromerig beeld van een vrouw in een schitterend liefelijke bloemenweide. Echter in de duistere rook onder de vrouw zien we de afgebrokkelde gebouwen van een verlaten stad. Het geeft de sfeer van het boek mooi weer. Ook tussen de hoofdstukken door zien we illustraties van een vrouw. Wanneer het hoofdstuk zich in de huidige wereld afspeelt, zien we de vrouw zittend op een hoog gebouw, uitkijkend over de stad. Als het verhaal zich afspeelt in de droomwereld Terr zien we de vrouw zweven door de lucht. Dit geeft een mooie aanvulling aan het verhaal.

Als Doden Dromen recensie – Niet dodelijk saai, maar ook geen droom

Al met al is Dodenreeks – boek 1: Als Doden Dromen best een aardig boek. Bij het lezen van de titel en de achterkant had ik echter meer griezelaspecten verwacht. Tot leven gewekte doden klinkt in mijn oren nou niet echt als een droomwereld. En hoe ik het ook probeer te bekijken, ik kan absoluut geen link vinden tussen de titel van het boek en het verhaal zelf. Voor een urban fantasy kan Als Doden Dromen er zeker mee door. Mel Hartman weet met haar schrijfstijl de lezer goed geboeid te houden en er zit zeker spanning en sensatie in verweven. Maar om heel eerlijk te zijn houd ik het zelf bij deel één en zal ik voor de overige boeken in de Dodenreeks-serie niet wakker blijven.

Titel: Dodenreeks – boek 1: Als Doden Dromen
Auteur: Mel Hartman
Uitgever: Hamley Books
ISBN: 978-94-639-6725-9

Als doden dromen - Mel Hartman coverKoop Als Doden Dromen op Bol.com:

Als Doden Dromen – € 18,99 Bol.com

Anouk Volger

Toen Anouk Volger op 15 jarige leeftijd kennismaakte met The Lord Of The Rings is het Fantasy virus hard toegeslagen. Alle drie de delen heeft ze ontelbare keren gezien en al gauw moesten de boeken gelezen worden en heeft ze daarna eigenlijk geen enkel ander genre meer gelezen.
Naast Tolkien leest ze ook graag R.E. Feist, B. Hennen, R. Hobb, T. Brooks, T. Goodkind en T. Pratchett. Maar sinds ze Young Adult ontdekte is ze niet meer weg te slaan uit die hoek.
Ook op filmgebied trekt het fantasygenre haar aan. Voor horror is ze niet geschikt, aangezien ze E.T. ook pas durfde te kijken toen ze 18 was.