Autonoom recensie - Modern Myths

Autonoom recensie – Nederlandse sciencefiction met unieke concepten

De mogelijkheden voor auteurs om hun werk in eigen beheer uit te geven zijn tegenwoordig eindeloos. Niet alle publicaties zijn daarbij even succesvol, maar auteurs als Patrick Berkhof (Dizary) of Michael Reefs (De Bieb-bende) bewijzen dat het zeker kan. Op Modern Myths besteden we dan ook graag aandacht aan deze categorie boekenpioniers. Zo kwamen we op Autonoom van Antoni Dol. Lees onze Autonoom recensie van deze Nederlandstalige sciencefiction met zowel bekende als originele onderdelen.

De boekenmarkt is groot, heel groot. In de boekhandel eisen de bekendste titels van grote uitgeverijen de meeste plek op. Maar met een beetje geluk vind je een plank met plaatselijke werken. Toch hebben genoeg auteurs die nu wereldberoemd zijn aan zelfpublicatie gedaan.

Virginia Woolf richtte met haar man zelfs een eigen uitgeverij op om haar boeken te publiceren. En in Amerika zijn er prijzen te verdienen met de beste zelf gepubliceerde boeken. Toen auteur Antoni Dol bij Modern Myths aanklopte om zijn sciencefictionboek Autonoom onder de aandacht te brengen, hoefden we dan ook niet lang na te denken om deze “indie” uitgave te lezen.

Buitenaardse software

Tobias is een talentvolle programmeur, de beste in zijn vakgebied. Hierdoor trekt hij de aandacht van een Amerikaanse militaire tak die wil dat hij bijzondere software onderzoekt. Tobias lijkt voor een onmogelijke opgave te staan wanneer hij in zijn eentje de software van een buitenaardse ontsnappingscapsule moet doorgronden. Hoe bestudeer je iets dat gemaakt is door wezens met een heel andere beleving van de wetten die wij op aarde kennen? En welk gevaar brengt het met zich mee als dit hem daadwerkelijk lukt?

Autonoom recensie – Passend personage met boeiende start

Autonoom begint sterk wanneer we Tobias Tolvanen ontmoeten die zich klaarmaakt voor een conferentie. Het personage is niet heel conventioneel, maar daardoor juist heel passend voor het verhaal. Hij is goed in wat hij doet en dat weet hij ook. Zijn werk is zijn grootste passie en het lukt hem niet altijd om op sociaal vlak mee te komen. Zijn liefde voor zijn werk is zo groot dat hij niet lijkt te begrijpen dat niet iedereen die passie kan delen. Wonderlijk genoeg heeft hij een vriendin, maar je merkt meteen dat Tobias zijn werk boven alles stelt. Je gaat je dan toch afvragen waar zij ooit verliefd op is geworden.

Al vrij snel zit je in het verhaal en ondanks de jargon is alles goed te volgen. Antoni Dol overlaadt je niet met feiten, maar neemt juist de tijd om wat uit te leggen. Het begin van het boek laat zien waarom Tobias zo goed is in wat hij doet en dan begint het verhaal pas echt.

Amerikaanse kaskraker

Op klaarlichte dag wordt Tobias ontvoerd. Hij wordt meegenomen om in Amerika op een militaire basis buitenaardse software te onderzoeken. Ook hier volgt veel jargon die begrijpelijk wordt neergezet. De invalshoek die Antoni Dol in eerste instantie kiest, is origineel. Daarom ga ik daar niet veel over vertellen. Het maakte me meteen nieuwsgierig om door te lezen. Toch miste ik wat zaken aan het einde. Waar Autonoom heel sterk begint en een onderhoudend spannend middenstuk heeft, eindigt het een beetje als een Amerikaanse kaskraker.

In het begin had ik het idee een verhaal te lezen als Arrival van Denis Villeneuve (Blade Runner 2049). Autonoom is een verhaal dat goed in elkaar steekt, boeiend is en origineel, maar uiteindelijk meer eindigt als een Independence Day. Daar is niets mis mee natuurlijk, maar het boek is daardoor soms net iets te overdreven. Dat passende personage uit het begin verandert meer in die typische held zonder dat daar echt een reden voor is. Er gebeuren daardoor wat zaken die me niet helemaal logisch lijken. De laatste hoofdstukken worden bovendien net iets te zoetsappig. En dat is jammer.

NaNoWriMo

Antoni Dol schreef Autonoom tijdens de “National November Writing Month” (NaNoWriMo). Daarbij is het de bedoeling om in een maand 50.000 woorden op papier te zetten. Schrijvers gebruiken deze maand vaak om een eerste versie van een boek te schrijven, waar daarna mee verder gewerkt kan worden. Dol heeft zijn verantwoordelijkheid genomen om het boek niet zomaar te publiceren en dat is te merken. De woordredactie is prima en in zijn dankwoord merk je dat Antoni weet wat er nodig is om een boek op de markt te brengen.

Dat is hem dan ook zeker gelukt. Het kleurgebruik op de omslag is passend voor het verhaal en het binnenwerk is netjes. Het is wel jammer dat niet alle pagina’s tot onderaan de regels benutten, waardoor het soms lijkt alsof er een witregel is geplaatst die er niet hoort. Autonoom is Antoni Dols eerste volledige roman, maar je merkt wel de ervaring die hij als schrijver heeft opgedaan. Naast informatieve boeken schreef hij ook korte verhalen. Dol heeft absoluut een vlotte stijl die prettig te lezen is.

Autonoom recensie – Samen sta je sterker

Een enorm pluspunt vind ik daarnaast dat Autonoom op zichzelf staat. Series lijken tegenwoordig erg populair, dus het is een verademing om gewoon een afgerond verhaal te lezen. Op de site van Antoni Dol zie je dat hij in ieder geval nog niet klaar is met schrijven; er worden nog genoeg titels verwacht.

Een belangrijk thema in Autonoom is dat je niet alles alleen kan doen. Hopelijk breidt Antoni Dol zijn redactieteam verder uit om in de toekomst zijn verhalen nog net dat beetje extra mee te geven. Want dat verdienen ze zeker. De auteur heeft helemaal gelijk door te stellen dat het beter is om niet alles autonoom te doen. Een boek schrijven is daar zeker een voorbeeld van. Uiteindelijk is Autonoom een vlot boek, dat met aandacht op de markt is gezet.

Titel: Autonoom
Auteur: Antoni Dol
Uitgever: io independent publisher