Alle Remmen Los recensie - Modern Myths

Alle Remmen Los recensie – Jan Verheyen over pulpcinema van de wilde jaren 70

Regisseur, distributeur, schrijver, presentator en allround filmafficionado Jan Verheyen schreef Alle Remmen Los! – Seks, Sadisme en Swastika’s: een afdaling in de riolen van pulpcinema uit de wilde jaren ’70. Dit boek van bijna 420 pagina’s staat vol genrefilms, feitjes en anekdotes van Jan. Ook enkele andere bekende namen uit de filmwereld – of eigenlijk de filmbenelux – doen een bijdrage. En wees gerust; er is een breed scala aan full colour foto’s, met allerhande beesten, monsters en “tetten”, om het maar een beetje Vlaams te houden. Laat je verbazen in onze Alle Remmen Los recensie.

Voor we beginnen, eerst een redactionele mededeling: vanaf nu noemen we dit boek voor het gemak (en tegen de vingerkramp) gewoon Alle Remmen Los! Hierin probeert Jan Verheyen vooral het tijdsbeeld van de jaren 70 weer te geven, en hoe dat veranderd is in de laatste decennia. Het voorwoord komt van de hand van zijn “Nacht van de Wansmaak” kompaan Jan Doense, alias “Mr. Horror” of “die andere Jan”. Hij blikt vooral terug op zijn verleden en de pulpcinema.

Verheyen houdt zich niet in en geeft zijn duidelijke, ongeparfumeerde mening. Als lezer, met name ondergetekende, kan je dit in het eerste hoofdstuk misschien wat tegen de borst stuiten. Zo krijgen regisseurs Fulci (Zombi 2) en Argento (Suspiria) er flink van langs. Verheyen is dus niet bang zijn mening te geven.

Alle Remmen Los! is opgedeeld in overzichtelijke hoofdstukken die de verschillende genres en sub-genres onderverdeeld. De tekst die de films met elkaar verbindt, leest lekker vlot weg. En zelfs de meest doorgewinterde genrefilmkijker kan er nog wel wat nieuws uitpikken.

Zombies, kannibalen en konijnen

Night of the Lepus - poster
Night of the Lepus

In Zombies en Kannibalen zien we genrefavorieten als Fulci, Deodato en Romero terug. Er is zelfs ruimte voor de Nazi-zombiefilm. Dit sub-sub-genre bestaat uit slechts een handjevol films, maar het is leuk om te zien dat Jan er tijd in heeft gestoken om het toch te benoemen.

De titels in De beesten zijn los (de “Creature Features”) zijn zo talrijk, dat ze verdeeld worden over drie hoofdstukken. Films als Jaws, Night of the Lepus (jawel, over moordlustige konijnen) en Zaat passeren de revue.

Alle Remmen Los recensie – Vrouwen in de gevangenis

Ilsa - Harem Keeper of the Oil Sheiks - poster
Ilsa – Harem Keeper of the Oil Sheiks

De vrouwengevangenisfilms (Women in Prison, oftewel “WIP)”; actrice Pam Grier (Jackie Brown) is er groot mee geworden. Maar we lezen daarnaast ook over de Nederlandse Laura Gemser als Emanuelle en grootproducent Jesus Franco, die dit een heel interessant genre vond.

Dan is er de Sadiconazista (de “Nazisploitaition”), dat dicht bij de Women in Prison-films ligt. Deze krijgen een eigen hoofdstuk, zodat het geheel wat breder beschouwd kan worden. Het is namelijk best verwonderlijk dat deze titels in de jaren 70 als mainstream amusement gezien werden. Dyanne Thorne (met haar twee grootste pluspunten) komt veelvuldig langs als haar alter ego Ilsa, uit bijvoorbeeld Ilsa: She Wolf of the SS.  Ook de niche “Nunsploitation” wordt kort uitgediept, met enkele hoogtepunten als The Devils van Ken Russel en Flavia the Heretic. Het hoofdstuk Ontucht uit Heidiland (over de Tiroler seksfilms) is waarschijnlijk het minst interessant, waar de schrijver het roerend mee eens zal zijn.

Rampen- en wraakfilms

Death Wish - poster
Death Wish

De rampenfilms zijn waarschijnlijk het meest mainstream van het boek, met daarin veel bekendere namen en acteurs. De opzet van dit hoofdstuk is erg leuk, met een duidelijke opsomming van waar een rampenfilm in de seventies aan moest voldoen.

De wraakfilms zijn op te delen in de “rape revenge”-films en de vigilante-films. Charles Bronson siert hierbij de eerste pagina.

Ook de “Mondo” komt aan de beurt. Deze zeer commerciële documentaires gaan over de donkere kanten van de mensheid en kunnen als schokkend worden ervaren.

Alle Remmen Los recensie – Barbaren in de Bossen

The Texas Chainsaw Massacre - poster
The Texas Chainsaw Massacre

De geschiedenis herschreven is – net als de rampenfilms – ook aardig mainstream. Verwacht hier films over verschillende periodes, met een flinke dosis genre elementen. Zo heeft de producer van Caligula naderhand flink wat hardcore pornoshots in de film gemonteerd, maar ook de films over de experimenten in de tweede wereldoorlog zijn behoorlijk heftig.

Barbaren in de Bossen is het afsluitende hoofdstuk. Aan de manier van schrijven hiervan valt op dat dit een van de favorieten van Jan is. Het beslaat de zogeheten “backwood slashers” en de moordende families die zich voornamelijk in het uitgestrekte platteland van Amerika bevinden. In dit hoofdstuk vinden we dan ook de aanrader uit het boek. En dat is best een verrassende (zie ook ons interview met Jan Verheyen).

Tsunami aan informatie

Tussen de hoofdstukken van Alle Remmen Los! door zien we bekende mensen uit de filmindustrie, zoals Roel Reine, Martin Koolhoven en Richard Raaphorst die een van hun guilty pleasures in het zonnetje zetten. Dit vormt een welkome afwisseling op de tsunami aan informatie die elk hoofdstuk op je afkomt.

Want Jan Verheyen heeft de coronaperiode goed benut. Het boek is erg groot, zeker in verhouding met zijn vorige werk: Alles wat je eigenlijk zou moeten weten over film (volgens Jan Verheyen). Alle Remmen Los! is dan ook ruim twee keer zo groot; zowel in afmeting, als in aantal pagina’s.

Alle Remmen Los recensie – Koffietafelboek waar je brein een brij van wordt

Alle Remmen Los! is een aanrader voor de liefhebber van het fantastische genre en vormt een mooie tijdcapsule over de seventies. De feitenkennis van Verheyen, die hij bij De Slimste Mens (van Talpa) al tentoonstelde, komt ook in zijn boek van pas. Mocht je willen weten of je nu door een krokodil of een alligator aan stukken wordt gescheurd; Jan kan je het verschil feilloos uitleggen. In combinatie met zijn humor maakt het Alle Remmen Los! tot een perfect koffietafelboek. Maar neem het wel in delen tot je, om te voorkomen dat je hersens tot een smaakloze brij verworden door de enorme hoeveelheid geweldige pulpinformatie die je ter beschikking staat.

Titel: Alle Remmen Los!
Auteur: Jan Verheyen
Uitgever: Houtekiet