Atalanta recensie – Modern Myths

Atalanta recensie – Griekse heldin in een mannenwereld

Hervertellingen van Griekse mythes en sages zijn al zo oud als die klassieke verhalen zelf. Maar naast de bekende – vooral mannelijke – hoofdrolspelers, ligt de focus momenteel ook op de vrouwen die in die geschiedenissen voorkomen. Zo recenseerde Joany al Dochters van Sparta, over Helena van Troje en Klytaimnestra. En in Elektra draaide het ook om Klytaimnestra, met daarnaast aandacht voor het verhaal van Elektra en Cassandra. Nu is ook Atalanta van auteur Jennifer Saint uit en opnieuw bekijkt Joany deze prinses door een andere bril. Lees haar Atalanta recensie!

Wanneer prinses Atalanta geboren wordt, laten haar ouders haar in de wildernis achter om te sterven. Ze is namelijk een dochter, niet de zoon waar ze op hoopten. Ondanks alles overleeft Atalanta. Ze wordt gevonden door een berin die haar zoogt en opvoedt als één van haar welpen.

Daarna neemt Artemis haar onder haar vleugels in het verborgen, Arcadische woud. Ze groeit daar op, samen met de nimfen van Artemis. Ver weg van de menselijke samenleving leeft ze een vrij bestaan: ze leert jagen en overleven in het bos en groeit op te midden van de nimfen.

De Argonauten en het Gulden Vlies

Ondanks haar vrije leven, komt Atalanta er al snel achter dat zowel de wereld van de goden als die van de mensen hard is voor vrouwen. Artemis waarschuwt haar al vroeg voor het gevaar dat mannen kunnen betekenen. Ze beveelt Atalanta zelfs om nooit verliefd te worden. Als dat wel gebeurt, zal Atalanta volgens een profetie zichzelf verliezen en raakt ze haar plaats aan Artemis’ zijde kwijt.

Maar dan horen ze van de Argonauten, een gezelschap van helden dat onder leiding van Jason op zoek gaat naar het legendarische Gulden Vlies. Onder de Argonauten zijn alle Griekse goden vertegenwoordigd. Zo reizen de zoons van Hermes en Apollo mee, en zijn ook de zoons van Ares en Poseidon aanwezig. Ze hopen roem te verwerven door het Gulden Vlies te vinden.

Atalanta recensie – Eer voor Artemis

Ook Artemis wil deze kans niet aan zich voorbij laten gaan. Ze draagt Atalanta op om zich als enige vrouw bij het gezelschap aan te sluiten en eer voor haar te behalen. Maar lukt het Atalanta om zich staande te houden in de mannenwereld die de Griekse samenleving is? En kan ze haar maagdelijkheid bewaren?

De Griekse oudheid door de ogen van een vrouw

Jennifer Saint heeft eerder boeken geschreven waarin vrouwen uit de Griekse geschiedenis en mythologie centraal staan. Bij Modern Myths las je eerder misschien al mijn Elektra recensie van dezelfde schrijver. Ook Dochters van Sparta van Claire Heywood past mooi in dat straatje. In de boekenwereld lijken dit soort hervertellingen van Griekse mythes inmiddels niet meer weg te denken.

Hun populariteit is dan ook begrijpelijk: ze belichten een kant van de geschiedenis die in de moderne geschiedkunde vaak onderbelicht blijft. De boeken geven een stem aan personages die een lange tijd niet gehoord werden. En niet alleen dat: deze hervertellingen weten de verhalen over deze mythische vrouwen vaak te verbuigen, zodat ze beter aansluiten bij de tijdgeest van vandaag.

Atalanta recensie – Een legende opnieuw tot leven gewekt

Met Atalanta grijpt Jennifer Saint de legende van een minder bekende Griekse heldin aan om opnieuw tot leven te wekken. Vanaf jongs af aan ben je als lezer bij Atalanta. Je leest hoe ze opgroeit in een wereld ver weg van de beschaving, met enkel een godin en haar nimfen om zich heen. Toch weet de realiteit en hardheid van de wereld haar zelfs in het Arcadische woud te bereiken.

Terwijl ze opgroeit, vallen verschillende nimfen ten prooi aan (goddelijke of menselijke) mannen en worden door Artemis achtergelaten, ook al zijn ze niets dan slachtoffers. Atalanta durft niet aan de wil van de godin te twijfelen, maar rouwt in stilte om haar verloren vriendinnen.

Met onsterfelijke snelheid naar de liefde

Wanneer Atalanta zich aansluit bij de Argonauten, moet ze zich in de mannenwereld storten waar ze zo voor gewaarschuwd is. Direct stuit ze er op weerstand. Ze gedraagt zich niet zoals de mannen van het gezelschap verwachten dat een vrouw zich gedraagt. Ze kan vechten, jagen en leeft zelfstandig. De mannelijke helden kijken op haar neer en twijfelen aan haar kunnen.

Atalanta moet bewijzen dat ze hun gelijke is, voordat ze haar serieus nemen. Met haar onmenselijke snelheid lukt het haar de andere helden bij te houden. Maar dan gebeurt hetgeen waar Artemis haar voor gewaarschuwd had: ze wordt verliefd.

Atalanta recensie – Goden met menselijke trekjes

De rol van de goden – en in het bijzonder die van Artemis – komt in het boek sterk uit de verf. Griekse goden zijn geen feilloze, alwetende grootmachten, maar lijken eigenlijk veel op mensen met al hun tekortkomingen en eigenaardigheden. Zo ook de patroongodin van Atalanta.

Atalanta’s keuze tussen trouw blijven aan de godin die haar een veilig leven onder voorwaarden schonk en het volgen van haar hart, is één van de interessantste kanten van het boek.

Een andere boodschap

Het mooie aan hervertellingen als deze is dat ze je kunnen verrassen, ook al weet je het einde van de originele verhalen al. Elke schrijver geeft zijn of haar eigen betekenis en interpretatie mee aan de personages, waardoor soms ook de lading van het verhaal zelf verandert.

Zo gaat het ook bij Atalanta. Als je bekend bent met de Argonauten en het verhaal van Atalanta, zul je er plezier aan beleven om de hand van de schrijver door te zien schemeren en de gebeurtenissen uit de mythe opnieuw geïnterpreteerd te zien. De bekende Griekse helden zoals Jason, Theseus en Herakles krijgen nieuwe persoonlijkheden en trekjes mee, waardoor het extra interessant is om over hen te lezen.

Atalanta recensie – Aanrader die soms pijnlijk herkenbaar is

En ook als je niet bekend bent met het verhaal van de Argonauten, zou ik je Atalanta aanraden. De Griekse wereld met alle helden en goden wordt op een toegankelijke manier uitgelegd, waardoor je niet veel voorkennis hoeft te hebben om van het boek te genieten.

Het verhaal trekt je van het begin tot het eind mee in de belevingswereld van Atalanta. Hoewel ze in een wereld leeft die sterk verschilt van de onze, zijn de dingen die ze meemaakt en hoe er op haar wordt gereageerd, op sommige momenten pijnlijk herkenbaar.

Titel: Atalanta
Auteur: Jennifer Saint
Vertaling: Ine Willems