Bloedengel en Het oog van de bok recensie – Modern Myths

Bloedengel en Het oog van de bok recensie – De hel in de polder

Roxan las voor Modern Myths de Bloedengel duologie van auteur Roselynd Randolph. Na haar weerwolftrilogie De boeken van de Varulven, waagt zij zich aan een duister urban fantasy tweeluik waarbij demonen, engelen en verdoemde zielen centraal staan. Lees onze Bloedengel en Het oog van de bok recensie!

In het eerste deel van de duologie Bloedengel staat Ellen Terbeecke centraal. Tot haar grote verbazing blijkt zij een beschermengel te hebben: Adriaan. Als een seriemoordenaar het kleine Nederlandse dorpje Vinkdam onveilig maakt, heeft zij hem hard nodig. Maar ook de half-incubus Robin blijkt een bron van steun te zijn.

Maar wat kan de rol van een normale nuchtere Nederlandse vrouw zijn in het eeuwenoude conflict tussen de hemel en de hel? En wie kan Ellen vertrouwen als de mogelijkheid tot het kwade in elke ziel verborgen zit: een ambitieuze moeder-overste, een half-incubus die tegen zijn natuur in probeert te gaan of een beschermengel met zijn eigen plannen? Of misschien toch alleen zichzelf?

Het verhaal van een verdoemde ziel

Het tweede deel van de duologie – Het oog van de bok – gaat verder waar Bloedengel eindigde. Het Oog van de Bok is echter het verhaal van Dirk de Vilder, een bijpersonage in het eerste deel, waarvan we nog niet veel te weten zijn gekomen.

Dirk is de enigmatische kapitein van de helse motorbende “Procuratores Inferni”, een verdoemde ziel in dienst van de demon Furfur. Zijn kompanen zitten nu echter in het Purgatorium en zijn motorbende is ontbonden. Dirk zint op wraak en eerherstel en zal er alles aan doen om zijn mannen uit het Purgatorium te bevrijden en zijn bende weer bij elkaar te brengen.

Bloedengel en Het oog van de bok recensie – Demonen, Engelen en duistere plannen

Maar Dirks plannen worden gedwarsboomd als twee machtige en mysterieuze relieken hem als hun drager uitverkiezen. De aandacht van zowel de zeven prinsen van de hel als de zeven hoogste engelen – de Serafijnen – wordt hierdoor getrokken.

Dirk zal al zijn sluwheid en doortraptheid nodig hebben om meer dan een marionet te zijn in hun schimmige verbond en zijn eigen plannen waar te maken. Maar zelfs twee eeuwen na zijn dood aan de galg en zijn afdaling naar de hel als verdoemde ziel, laat het verleden hem niet met rust.

Het kwaad zit in iedereen

Schrijfster Roselynd Randolph schetst in Bloedengel een web van personages, waarbij elke hoofdpersoon zijn of haar eigen motivaties en geheimen heeft. Je ziet dat zelfs iemand met goede bedoelingen op het verkeerde pad gezet kan worden door de verleidingen van het kwaad. Daar doet de auteur in Het oog van de bok nog een schepje bovenop, door zich te richten op slechts één hoofdpersoon: Dirk.

Hij was oorspronkelijk een vilder in het Brabant van de 18e eeuw en is in beginsel een godvrezend man die veel tegenslagen gehad heeft in zijn leven. Bovendien had hij een beroep waar in de gemeenschap op wordt neergekeken. Dirk wordt verleid door een demon met beloftes van welvaart en rechtvaardigheid om een bende te vormen die gerechtigheid tot doel zal hebben. Maar als haar ware aard naar boven komt, raakt Dirk steeds verder verstrikt in een web van geweld, leugens en bedrog. Tot op het moment dat hij verraden wordt en aan de galg eindigt.

Religie en martelingen

Het is duidelijk dat Roselynd Randolph veel onderzoek heeft gedaan naar het dagelijkse leven in de 18e eeuw. Ook (of juist) naar de minder charmante kanten daarvan. Zo is er het grote verschil in macht van gewone burgers en de hoge heren in die periode van onze geschiedenis. Rechtspraak bijvoorbeeld wordt met behulp van het afdwingen van bekentenissen door marteling uitgevoerd. En religie is het middelpunt van het dagelijkse leven van een boerengemeenschap in een klein dorp.

Bloedengel en Het oog van de bok recensie – Duistere urban fantasy van Hollandse bodem

Ik moet bekennen dat ik, toen ik de beschrijving van Bloedengel en Het oog van de bok las, het idee kreeg dat deze boeken vergelijkbaar zouden zijn met tv-series als Supernatural of de Bobby Dollar-trilogie van Tad Williams. Zeker omdat in de beschrijving staat dat actie, humor en horror centraal staan. Deze boeken vallen echter wel een paar tinten duisterder uit en er was minder humor dan ik hoopte. Daarom had ik ook, met name in Bloedengel, moeite om echt in het verhaal te komen. Er was naar mijn smaak te veel ellende en kwaadaardigheid, met weinig lichtpuntjes.

Het oog van de bok vond ik echter wel heel interessant, zeker door het wisselen van het heden naar het verleden in het verhaal. Daardoor krijg je langzaam aan steeds meer een indruk van de beweegredenen van het interessante personage Dirk de Vilder en hoe hij de verdoemde ziel geworden is die hij nu is. Hij is meedogenloos en wreed, maar ook nog steeds trouw aan zijn vrienden die zelfs in de dood niet van zijn zijde weken.

Bloedengel en Het oog van de bok zijn nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: Bloedengel en Het oog van de bok
Auteur: Roselynd Randolph