De Crew recensie - Modern Myths

De Crew recensie – Een uitdagende reis door de ruimte of diepzee

Begint je spellenkast al vol te raken, maar ben je toch toe aan een behapbaar avontuur? De Crew biedt uitkomst! In deze Modern Myths Spellenavond besteden we aandacht aan De Crew: Op weg naar de 9e planeet, het razend populaire en bekroonde spel uit 2019. Daarnaast kijken we ook naar zijn opvolger De Crew: Missie Diepzee uit 2021. Wat maakt deze spellen zo leuk en welke moet je zeker toevoegen aan je verzameling? Voor deze kleine doosjes heb je vast nog wel plek, al helemaal als je in deze De Crew recensie leest wat erin zit!

De Crew is een coöperatief kaartspel voor twee tot vijf spelers. In beide delen vind je ongeveer dezelfde inhoud: 45 kaarten, 36 kleine opdrachtkaarten, verschillende fiches, een “standee” om aan te geven wie de leider van de ronde is en een logboek om al je avonturen in bij te houden.

Het leukste is om het verhaal van De Crew met een vaste club te doorlopen, maar daarnaast werkt het ook als een snel spelletje voor tussendoor. Houd er rekening mee dat het een tactisch kaartspelletje is, waarbij je niet mag communiceren. Gelukkig is het dus ook een snel spelletje, waarbij je tussendoor genoeg tijd hebt om bij te kletsen over de keuzes die je moest maken.

De gameplay van De Crew

In elke versie van De Crew verdeel je de kaarten onder het aantal spelers. De kaarten zijn redelijk ingedeeld zoals bij een normaal kaartendek. Er zijn vier kleuren/symbolen, met voor elk daarvan de cijfers 1 tot en met 9. Daarnaast zijn er nog de speciale jokerkaarten (afhankelijk van de versie die je speelt de raketkaarten of duikbootkaarten) die je krijgt van 1 tot en met 4. Heb je de hoogste kaart, dan ben jij de kapitein en mag jij beginnen.

In essentie draait De Crew om het winnen van slagen. De hoogste kaart van een kleur wint. De uitdaging zit hem hier in de opdrachtenkaarten die je dwingen om op een bepaalde manier slagen te winnen. Zo kan het zijn dat jij per se een slag moet winnen waar een specifieke kaart in zit. In het begin zijn het nog redelijk makkelijke missies die je na één keer proberen haalt. Later zal je merken dat het steeds uitdagender wordt.

De 9e planeet speelkaarten

De Crew recensie – Lange queeste of even tussendoor

Het logboek dat je bij elk spel krijgt, geeft je een uitgebreid verhaal om mee te werken. Voor de missie begint, lees je dit voor om te weten hoe jullie ontdekkingsreis ervoor staat. Meestal eindigt het smaakmakende tekstje met een crisis die opgelost moet worden. En dan begint het spel.

Elke ronde is anders, doordat je telkens nieuwe missies krijgt. Je kunt in je logboek noteren hoe goed (of minder goed) je het hebt gedaan, zodat je een andere keer je score kan verbeteren. Daarnaast kun je ook willekeurige missies spelen. Maar dan kan je beter het verhaal overslaan en gewoon uitzoeken wat de criteria zijn. Met vijftig missies in De Crew: Op weg naar de 9e planeet ben je sowieso al even zoet.

De Crew speelkaarten close-up

2 spelers-variant

De Crew is oorspronkelijk een spel voor drie tot vijf spelers, maar biedt ook een 2 spelers-variant aan. In deze speelwijze neemt een robot/kunstmatige intelligentie de positie in van de derde speler. Als kapitein mag je de keuzes maken, maar beide spelers zien een deel van de kaarten van deze “extra” speler.

Het is een goede oplossing om met je partner het avontuur te doorlopen. Toch is het wel iets dat je moet liggen. De Crew biedt namelijk uitdaging genoeg en het is dan de vraag of je ook nog eens een extra hand wilt spelen.

De Crew: Missie Diepzee speloverzicht

De Crew Recensie – Wie begint?

De Crew: Wie raketkaart of duikbootkaart 4 heeft, mag de kapitein-standee pakken en heeft het voor het zeggen.

Op ruimtereis of onder water?

Als je dit spel nog niet hebt, dan hoef je alleen maar te bepalen welke versie je wilt hebben. Logischerwijs kan je het beste beginnen met het eerste deel, Op weg naar de 9e planeet. Daar begon het ook allemaal mee. Het won de “Nederlandse Spellenprijs” en werd bovendien “Speelgoed van het Jaar” in 2020.

Het is dan belangrijk om naar de verschillen te kijken. Ten eerste is daar het overduidelijke verschil: thema. De spellen zijn grotendeels hetzelfde, maar het artwork is volledig verschillend. Wil je de kaarten vol prachtige zeewezens en scheepswrakken van De Crew: Missie Diepzee of zie je jezelf liever zwevend door de ruimte aan de zijde van de immense ruimteschepen uit het eerste deel? Dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, maar belangrijk om mee te nemen in je beslissing.

Minder fiches, meer variatie

Het tweede grote verschil zit hem in de opdrachtkaarten. In het ruimteavontuur zijn de opdrachtkaarten gewoon 36 kleine varianten van de speelkaarten. Je pakt een kaart en weet vervolgens dat je een slag moet winnen met die kaart (of iets anders afhankelijk van wat de missie bepaalt). Daarnaast zijn er fiches die extra uitdagingen kunnen aangeven. Zo kan het zijn dat de speler links van jou eerder een slag moet winnen dan jij. In het eerste spel zitten tien extra fiches om al deze mogelijkheden kenbaar te maken.

Voor Missie Diepzee komt 999 Games met een andere oplossing. De opdrachtenkaarten zijn niet langer de gewone kleine speelkaarten. Het zijn nu extra opdrachten die je bijvoorbeeld dwingen om de eerste twee slagen te winnen. Of ze leggen uit dat je absoluut geen groene kaart mag winnen. Daarmee zijn de fiches geïmplementeerd en zijn de opdrachten een stuk leuker. Het maakt ook het spelen van losse missies een stuk sneller, nu je het logboek eigenlijk niet meer nodig hebt.

Diepzee speelkaarten

De Crew recensie – Duik diep de zee in

Je merkt dat Modern Myths al een kleine voorkeur heeft naar De Crew: Missie Diepzee. En dat komt vooral door dat tweede verschil. Zou je me blind laten kiezen op ruimtereizen of diepzee, dan koos ik thematisch voor de ruimte. Maar het zijn echt de veranderingen – en in mijn ogen verbeteringen – die het tweede deel de overhand geven.

De opdrachtenkaarten hebben nu punten gekregen op basis van de hoeveelheid spelers in het spel. Sommige missies zijn namelijk makkelijker met drie spelers dan met vijf. Dit werd in het eerste deel niet gedaan, waardoor de balans tussen drie en vijf spelers eigenlijk afwezig was. De herspeelbaarheid is nu nog groter geworden. Dat – in combinatie met betere opdrachtkaarten – maakt het ook minder erg dat Missie Diepzee maar 32 missies heeft. Ruim achttien minder dus dan zijn voorganger. Goed, minder missies, maar wel leuker om vaker opnieuw te spelen.

Naar de diepzee met 999 Games

Naar de ruimte, de diepzee of allebei?

Natuurlijk is er altijd de optie om beide versies van De Crew te kopen. Maar als je dat doet, kan je dat het beste voor het verhaal doen. Dat is dan wel echt de smaakmaker. Want verder koop je eigenlijk twee keer hetzelfde spel. Ben je dit van plan, begin dan absoluut met Op weg naar de 9e planeet. Het tweede deel geeft je namelijk kwalitatief net iets meer, waardoor je die uiteindelijk vaker gaat spelen. Vooral ook voor de korte rondes.

Waar beide spellen echter niet aan voldoen, is de aanwezigheid van een goede “insert”. Het kleine doosje is in twee vakken verdeeld waarin je kaarten alle kanten opschuiven als je het spel meeneemt. Alles is wel zo weer gesorteerd, maar ik blijf me afvragen waarom sommige spellendozen zo ongeorganiseerd geleverd worden.

Overzicht speelkaarten De Crew

De Crew recensie – Opnieuw op avontuur

Zoals je hebt kunnen lezen in deze De Crew recensie is het niet bijzonder dat dit spelletje zo goed in de smaak valt bij zoveel mensen. Het is namelijk een nieuwe kijk op kaartspellen die om slagen draaien nu je het coöperatief moet doen. Ja, er zijn nog steeds slagen om te winnen, maar dat betekent dat je soms bewust andere spelers moet laten winnen, wil je uiteindelijk zelf de missie halen. Verliezen om te winnen, zeg maar. En dat allemaal (bijna) zonder te communiceren.

Dat maakt dit kleine spelletje uniek genoeg om telkens weer opnieuw op tafel te zetten. Hoewel het voor 10 jaar en ouder is, geeft het spel zoveel uitdaging dat ik het vooral met een ouder publiek zou spelen. Bij de “Speelgoed van het Jaar”-verkiezing won het dan ook in de categorie 18+. In elke spellenkast is er vast nog iets ongebruikte ruimte voor deze kleine doosjes. En het zou zonde zijn om deze niet te gebruiken. Of je nu in De Crew: Op weg naar de 9e planeet op ruimtereis gaat of in De Crew: Missie Diepzee op diepzeeavontuur, dit kaartspel is het waard om telkens naar terug te keren!

Voordelen: Compact / Snel / Hoge herspeelbaarheid
Nadelen: Twee spelers-variant moet bij je passen / Componenten los in de doos

Titel: De Crew (Op weg naar de 9e planeet / Missie Diepzee)
Ontwerper: Thomas Sing
Uitgever: 999 Games
Aantal spelers: 3-5 (met 2 spelers-variant)
Leeftijd: 10+
Duur: 20 minuten
Genre: Sciencefiction / Fantasy / Kaartspel

Bekijk hier de trailer van De Crew: Op weg naar de 9e planeet:

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop!

De Crew recensie: © 2019-2024 Modern Myths

De Crew recensie - Modern Myths