Horrified recensie – Modern Myths

Horrified recensie – De klassieke Universal monsters in één bordspel!

Universal is het thuis van klassieke monsters als Dracula, Frankenstein en de Wolfman. Spellenuitgever Ravensburger vond het hoog tijd om daar eens wat mee te doen op hun vakgebied. In hun laboratorium ontstond vervolgens Horrified. In dit coöperatieve bordspel moet je samenwerken om een dorp te redden van de monsters, voor er totale paniek uitbreekt. Lees in onze Horrified recensie of monsterkenner André zijn hoofd wist koel te houden in deze Modern Myths Spellenavond!

Ben je liefhebber van de klassieke Universal monsters Dracula, The Mummy, (het monster van) Frankenstein en zijn bruid, The Invisible Man, Creature from the Black Lagoon en The Wolf Man? Aarzel dan niet en klik meteen op de “Koop Horrified” button! Bij het openen van de doos wordt je meteen gewaarschuwd op de onderkant van het speelbord en zit je direct in de juiste sfeer. Het bord zelf heeft ook precies de juiste kleurtinten en vormgeving om het gevoel van de Universal klassiekers over te brengen. Toch is het spelbord ruim en duidelijk genoeg om goed op te kunnen spelen.

De eerste voorbereidingen vallen gelukkig mee; er zijn genoeg tokens om uit te drukken, maar het is allemaal redelijk vlot te doen. Ook de spelregels wijzen zichzelf en zelfs mijn dochter van acht (leeftijdsaanduiding is maar een indicatie) kon na de eerste ronde zelfstandig meespelen.

Speel een rol in een klassieke monsterfilm

In Horrified neem je de rol op je van een personage uit een van de films. Je wordt echter niet bij naam genoemd, maar bent bijvoorbeeld de burgemeester, de wetenschapper of de inspecteur. Elk personage heeft een aantal acties per beurt en er is een speciale actie specifiek voor jouw personage.

Dit zijn verder geen hele schokkende dingen en bij iedereen komt de speciale actie wel redelijk op hetzelfde neer. Zo kan je bijvoorbeeld een keer je pion naast een ander personage zetten (als de Koerier) of de items uit een aangrenzende locatie pakken (als de Archeoloog).

Horrified recensie - speloverzicht

Horrified recensie – Spel met verschillende moeilijkheidsniveaus

Het spel kent verschillende moeilijkheidsgradaties, afhankelijk van welke en hoeveel monsters het dorp terroriseren. Elk monster heeft zijn eigen set regels en een unieke manier waarop je hem kunt verslaan. Dwalen er twee monsters rond, dan is het spelniveau makkelijk. Drie monsters staat voor “normaal” en krijg je er te maken met vier, dan speel je een “moeilijke” ronde.

De kern van het spel draait om het verzamelen van items in de vorm van tokens. Deze tokens zijn er in de kleuren rood, blauw en geel en hebben waardes. De monsters hebben kaarten met daarop informatie over hoe ze te verslaan zijn. Dit is tweeledig; zo moet je voor Dracula eerst zijn vier grafkisten vernietigen. Deze zijn verspreid over het bord en je moet op elke kist zes punten aan rode tokens inleveren. Als alle vier de kisten vernietigd zijn, moet je de strijd aan gaan met Dracula zelf. Hiervoor gebruik je gele tokens om hem te vernietigen.

Horrified - Dracula

Van mensen en monsters

Zo heeft elk monster zijn eigen mechanisme. The Creature from the Black Lagoon moet je bijvoorbeeld eerst vinden in zijn schuilplaats, om hem daarna te verjagen. Voor de onzichtbare man moet je zelfs eerst bewijs vinden dat hij ook daadwerkelijk bestaat. De beurten zijn opgedeeld in spelers en monsters. Een spelersbeurt bestaat uit het spenderen van je actiepunten door te lopen of dorpelingen in veiligheid te brengen. Daarbij kun je speciale acties inzetten of acties tegen de monsters uitvoeren. Daarna zijn de monsters aan de beurt.

De monsters spelen aan de hand van kaarten die getrokken worden van een stapel. Deze bestaan uit drie onderdelen. Het eerste deel bestaat uit het aantal tokens dat op het speelbord wordt gelegd. Hierna volgt een specifieke monsteractie, of het plaatsen van een dorpeling op het bord. Vervolgens mogen bepaalde monsters een x-aantal vakjes lopen naar de dichtstbijzijnde pion. Komen de twee op hetzelfde vakje uit? Dan volgt er een aanval!

De klassieke Universal monsters grijpen je

Horrified recensie – Monster- en paniekaanvallen

De aanvallen worden afgewerkt volgens het aantal dobbelstenen zoals aangegeven op de monsterkaart. De dobbelstenen hebben drie soorten kanten. Met een zwarte zijde gebeurt er niets. Maar een monsterkrachtteken activeert de speciale kracht van het monster. Zo kan de onzichtbare man een dorpeling ongezien aanvallen, of zoekt de bruid het monster op. Als Frankenstein en zijn bruid elkaar ontmoeten voor ze beide geleerd hebben wat “menselijkheid” betekent, heeft dat gevolgen voor het spel.

Een aanvalsteken betekent dat het monster je geraakt heeft. Je kan een itemtoken afleggen om dit tegen te gaan. Maar kies je ervoor dit niet te doen, of je hebt geen items, dan wordt de paniekpion een niveau omhoog geschroefd. Een dorpeling heeft geen items en kan een aanval dan ook niet tegenhouden. Deze wordt vervolgens uit het spel gehaald. Als het paniekniveau zeven bereikt is, is het dorp volledig in chaos en verliezen de spelers.

Horrified - The Mummy

Horrified recensie – Wie begint?

Horrified: De speler die als laatste knoflook heeft gegeten, mag beginnen. Organiseer je dus een spelavondje inclusief diner, hou dan goed in de gaten wie dat laatste stukje knoflookbrood genomen heeft!

Waar ken ik deze dorpeling van?

Ook als er geen monsterkaart meer getrokken kan worden, verliezen de spelers. Gelukkig kun je als speler de dorpelingen meenemen. Als deze op de juiste plek afgeleverd worden, krijgen de spelers een “perk”-kaart. Deze kaarten kunnen in de spelersbeurt worden gebruikt om bijvoorbeeld monsters te verplaatsen of zelf extra vakjes te lopen.

De dorpelingen zijn oude bekenden voor liefhebbers van de monsterfilms. Zo zien we onder andere Renfield, de patiënt uit het gesticht onder invloed van Graaf Dracula. Ook Dr. Reed, de leider van de expeditie uit The Creature from the Black Lagoon is aanwezig. Evenals Elizabeth uit Frankenstein of Dr. Cranley, de werkgever van The Invisible Man. Er zijn dus meer dan genoeg bekende gezichten in het spel!

Monster kaarten en perks

Horrified recensie – Monsterlijk leuk spel voor iedereen

Horrified recensie - packshotAls alle monsters verslagen zijn, winnen de spelers. Horrified is makkelijk te leren en leuk om te spelen met een groepje gelijkgestemden. Toch is kennis van de films niet noodzakelijk. Wel kan het verzamelen van de tokens op den duur wat repetitief aanvoelen. De herspeelbaarheid van het bordspel wordt hierdoor iets beïnvloed.

Maar als spelletje voor de wat minder ervaren spelers of als introductie naar wat ingewikkeldere spellen als Mansions of Madness of Arkham Horror is het ideaal. Ondertussen is er ook een tweede spel in hetzelfde universum uit: Horrified: American Monsters. Daarin speel je tegen monsters als Bigfoot en The Jersey Devil in een klein Amerikaans stadje. Kortom, ga mee op monsterjacht!

Voordelen: Monsterfilm sfeer / Diverse moeilijkheidsniveaus / Oude bekenden uit de films
Nadelen: Op den duur repetitief

Titel: Horrified
Ontwerpers: Prospero Hall
Uitgever: Ravensburger
Aantal spelers: 1-5
Leeftijd:
10+
Duur: 60 minuten
Genre: Horror / Coöperatief

Bekijk onze unboxing video van dit bordspel:

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop!

Frankenstein en The Bride