Schatzoekers in het spookhuis recensie – Modern Myths

Schatzoekers in het spookhuis recensie – Spokenjagen was nog nooit zo leuk

Het is alweer bijna Halloween en dat betekent griezelen! Zelfs als je niet van plan bent om verkleed langs de deuren te gaan of een spooktocht te lopen, heb je toch een excuus voor een klein feestje. Denk bijvoorbeeld aan een spookachtige spellenavond. In onze Schatzoekers in het spookhuis recensie presenteren we je deze Modern Myths speeltip. Maar wees gewaarschuwd, dit familiespel is vervloekt verslavend…

Schatzoekers in het spookhuis packshotInmiddels is Schatzoekers in het spookhuis (onder de Engelse titel bekend als Ghost Fightin’ Treasure Hunters!) een klassieker te noemen. In 2014 werd het “kinderspeelgoed van het jaar” in Duitsland en in zijn looptijd was het te verkrijgen in verschillende Europese en Amerikaanse landen.

Ontwikkelaar Brian Yu bedacht later zelfs een speciale Ghostbusters-editie die je op vrijwel dezelfde manier speelt. Helaas is het spel tegenwoordig lastig te verkrijgen, maar op deze Modern Myths Spellenavond – zo vlak voor Halloween – is dit hét spel dat een recensie verdient!

Een verlaten villa

Het bord van Schatzoekers in het spookhuis lijkt nog het meest op dat van Cluedo. Je kijkt van bovenaf neer op een oude villa vol verschillende kamers. Er is een bibliotheek, een keuken, een badkamer, een speelkamer en nog veel meer. Echt verlaten is de villa niet, want er leven verschillende spoken in dit huis.

Op een dag komen er vier kinderen bij het huis en zij besluiten de schatten op te halen die daar liggen. Maar dat gaat niet zo gemakkelijk. Je moet op tijd gaan spookjagen als je niet wilt dat het huis bezeten raakt, want dan verlies je.

Schatzoekers in het spookhuis speloverzicht

Schatzoekers in het spookhuis recensie – Diamanten in je rugzak

Schatzoekers in het spookhuis is een coöperatief bordspel voor twee tot vier spelers. Jij speelt als een van de kinderen die van plan is om de schatten uit de villa op te halen. Jouw speelpion heeft dan ook een handige rugzak waar je jouw gevonden diamanten in kan bewaren. Het doel is om alle diamanten naar buiten te brengen. Maar daarvoor zal je telkens opnieuw het huis moeten betreden, want je kan maar één diamant per keer dragen.

Ghost Fighting Treasure Hunters kids 1

Gruwelijke geesten

Als een speler aan de beurt is, gooit hij een dobbelsteen om het aantal stappen te bepalen. In de meeste gevallen moet je dan ook een kaart trekken die invloed heeft op het spel. Zo kan er een geest bijkomen, deuren kunnen op slot gaan of er wordt onheil over het huis uitgeroepen. Staan er al twee spoken in een kamer en moet er een derde bijkomen? Dan is de kamer bezeten. Alle spoken gaan weg en er wordt een gruwelijke, rode geest geplaatst. Zijn er zes kamers bezeten, dan verlies je het spel.

Gelukkig kun je ook op spoken jagen als je in een kamer staat. Ook dit doe je met een dobbelsteen. Het is zelfs mogelijk om een bezeten kamer schoon te vegen. Al zal je daarvoor wel met minimaal twee spelers in de kamer moeten staan.

Spoken en spokenjagers

Schatzoekers in het spookhuis recensie – Wie begint?

Schatzoekers in het spookhuis: Hoe origineel dit spel ook is, het kiezen van de startspeler is niet speciaal. Je mag die gewoon zelf bepalen. Misschien de laatste die een enge film zag?

Kansspel

Ghost Fighting Treasure Hunter GhostsEr zit zeker een strategie achter Schatzoekers in het spookhuis, al heb je daar weinig aan als het echt tegenzit. We hebben het spel tientallen keren gespeeld met een groep volwassenen en soms gebeurt het alsnog dat we verliezen. Met een paar slechte dobbelsteenrollen achter elkaar, kan het soms flink tegenzitten.

Het spel is zeker geschikt voor de aangegeven 8+, maar is in essentie nog best een uitdaging. Zeker in vergelijking met andere coöperatieve kinderspelen als SOS Dino.

Moeilijk, moeilijker, nachtmerrie

Ghost Fightin Treasure Hunters - Creepy CellarMocht het spel te uitdagend zijn, dan kan je altijd de moeilijkheidsgraad aanpassen. Het basisspel is namelijk behoorlijk rechttoe rechtaan. De enige kaarten die je kan pakken, zorgen voor een extra spook in het huis. Daarnaast moet je alle diamanten zo snel mogelijk uit het huis krijgen.

Een extra uitdaging zit in de uitgebreide versie. Hier voeg je een aantal kaarten toe. Zo kunnen deuren ineens op slot gaan en kan het zijn dat er twee of drie spoken bijkomen. Ook moet je de diamanten nu op een specifieke volgorde naar buiten brengen. Er staan namelijk nummers op die je pas ziet als je ze omdraait. Dit kan ervoor zorgen dat het nog langer duurt voor je klaar bent. En als je het spel dan nóg moeilijker wilt maken, is daar altijd nog de uitbreiding met de nachtmerriemodus.

Schatzoekers in het spookhuis recensie – De akelige kelder uitbreiding

Een uitbreiding verwacht je misschien eerder bij uitgebreide spellen, maar zelfs dit familiespel heeft er eentje in de vorm van Creepy Cellar expansion. Deze uitbreiding biedt behoorlijk wat extra variatie. Je kan hem op drie verschillende moeilijkheidsgraden implementeren, maar de bedoeling is vooral om hem als nachtmerriemodus te spelen.

Aan de villa voeg je twee extra kamers toe die de kelder vormen. De kinderen zijn het spookhuis binnengegaan en ontdekken dat de uitgang op slot zit. Dit keer strijden ze niet voor rijkdom, maar voor hun leven. Ze zullen zo snel mogelijk twaalf juwelen in de juiste volgorde naar de kelder moeten brengen om de deuren te openen en te ontsnappen. Alleen is de uitdaging nog groter door een aantal nieuwe spelonderdelen.

Creepy Cellar uitbreiding speloverzicht
De Creepy Cellar uitbreiding

De veelzijdigheid van de akelige kelder

De kelder zorgt ervoor dat je nog verder moet lopen, wat het geheel al uitdagend genoeg maakt. Maar daarnaast krijg je in deze uitbreiding ook nieuwe juwelen waar een vloek op rust! Daarnaast zijn er spookitems die je rugzak vullen, waardoor je een omweg moet maken voor je weer juwelen kan verzamelen. Verder zijn er extra kaarten die het spel nog moeilijker maken.

En de kerst op de taart tenslotte is de spookkoning. Dit nieuwe figuur spookt door de kamers en zorgt ervoor dat ze nog sneller bezeten raken. Ook kan hij spelers ontvoeren, zodat ze op een andere plek komen dan ze moeten zijn. En alsof dat nog niet genoeg is, krijg je ook nog een aantal geheime gangen die je sneller door het bord laten manoeuvreren.

Creepy Cellar onderdelen

Kommer en kwel

Ook zonder de uitbreiding is Schatzoekers in het spookhuis een aanwinst voor je spellenkast. Heel eerlijk: de uitbreiding hebben we nu zo’n twintig keer gespeeld en slechts twee keer gewonnen. Dat maakt de nachtmerriemodus dus ook echt een nachtmerrie. Niet dat ik dat als een nadeel noem, want de uitbreiding doet wat het moet doen.

Als ik wel ga zoeken naar een nadeel in dit bordspel, dan zit het vooral in slijtage. Inmiddels hebben we het spel zo vaak gespeeld, dat de dobbelstenen flink vervaagd zijn. Sommige al zo erg, dat je bijna niet meer ziet wat erop staat. Ook de dunne beentjes van de speelfiguren zien eruit alsof ze het elk moment kunnen begeven. Daarnaast moet je belachelijk vaak de kaarten schudden, wat veel tijd kost. Gelukkig geeft de uitbreiding een nieuwe set kaarten, waardoor die nog enigszins gespaard worden. Tip: cardsleeves zijn een uitkomst, al passen de kaarten dan niet meer in de perfecte boxinsert die je bij het spel krijgt.

Schatzoekers in het spookhuis recensie – Een geestig bordspel

Ghost Fightin Treasure Hunters - 2D packshotToch houden deze kleine minpuntjes ons niet tegen om het spel er telkens weer bij te pakken. Hoewel de doos aangeeft dat je voor een rondje spelen dertig minuten nodig hebt, zijn we vaak wel langer bezig (eerder rond de veertig). Het spel biedt genoeg uitdaging voor een groep volwassenen en elke keer weer pijnigen we onszelf met de nachtmerriemodus.

De componenten zijn leuk en de stijl is ronduit geestig, wat het alleen maar meer een feest maakt om op tafel te zetten. Hoewel het spel tegenwoordig lastig te verkrijgen is, kunnen we oprecht zeggen dat het een juweeltje is voor je verzameling. Maar je zult er dus alleen wel even voor moeten schatzoeken…

Voordelen: Coöperatief / Uitdagend / Verslavend / Leuke componenten
Nadelen: Slijt snel / Vaak kaarten schudden

Titel: Ghost Fightin’ Treasure Hunters! / Schatzoekers in het spookhuis
Ontwerper: Brian Yu
Uitgever: Mattel Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 8+
Duur: 30 minuten
Genre: Avontuur / Coöperatief

Schatzoekers in het spookhuis packshotHelaas is Schatzoekers in het spookhuis op het moment overal uitverkocht. Hopelijk wakkert deze recensie de roep om een heruitgave aan!

Bekijk hier een speluitleg van Schatzoekers in het spookhuis door Brian Yu zelf:

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop!