De Erfenis recensie – Modern Myths

De Erfenis recensie – Magische pageturner van Nederlandse bodem

Je hoeft niet ver te zoeken als je wilt verdwalen in een boek vol fantastische elementen. Nederland biedt steeds meer auteurs een podium om hun verhalen te delen. Marleen Dolman is een van die auteurs. Naast talloze filmpjes vol handige schrijftips op haar YouTube kanaal “Schrijver Omnia” en haar sciencefiction debuut Schijnsoldaat is er nu ook de urban fantasy De Erfenis verschenen. Op Modern Myths was Anouk al onder de indruk van Dolmans debuut. Kan ze Daniel ook overtuigen? Lees het in onze De Erfenis recensie!

Veel mensen dromen ervan om magie te hebben, maar het gras lijkt altijd groener aan de overkant. In De Erfenis heeft Lonne gebroken met haar heksenfamilie. De relatie met haar moeder is op zijn zachts gezegd slecht en uiteindelijk staat alles in dienst van “de erfenis”. Dat is de grote magische kracht die generatie op generatie overgaat en bedoeld is voor Lonnes zus.

Al zes jaar leeft Lonne afgezonderd en ze heeft het normale leven omarmd. Ze heeft een simpele baan en is gelukkig in de liefde. Maar wanneer haar zus overlijdt, ontvangt Lonne gedwongen de erfenis. Terugkeren naar haar oude wereld is nu niet gemakkelijk en vroeg of laat zullen duistere figuren opstaan om haar kracht af te pakken…

Van idee tot boek

Niet vaak krijg je de kans om op een afstand mee te kijken hoe een idee een boek wordt. Marleen liet via social media al weten dat ze speelde met het concept van een urban fantasy voor volwassenen. Een boek over een heks die brak met haar gezin en gedwongen wordt om terug te komen.

Ik heb nu eenmaal een zwak voor heksen, dus meteen was ik geïnteresseerd. Zo nu en dan kwamen er updates en opeens verscheen daar de mogelijkheid om De Erfenis te recenseren. Het heeft zo moeten zijn!

De Erfenis recensie – Vergelijkingsmateriaal

Als fan van series als Charmed, The Vampire Diaries en The Secret Circle spring ik op alles dat met heksen te maken heeft. Er is iets aan die vorm van magie wat me aanspreekt, waarschijnlijk doordat het zo goed te integreren is met de wereld om ons heen. Ook de boekenreeks Wicca van Cate Tiernan is hier een goed voorbeeld van.

De manier hoe magie werkt in De Erfenis en de koppeling met demonen en lichtgidsen geeft aan dat Dolman zich goed in het onderwerp heeft verdiept. Ze zet daarmee haar heksen overtuigend neer. Het belang van edelstenen, kruiden en dieren wordt benadrukt en de personages ademen de hekserij uit op een manier die goed aansluit bij onze eigen wereld. Een terechte urban fantasy dus.

Vlotte schrijfstijl

Daar komt bovenop dat Dolman een vlotte schrijfstijl heeft die gemakkelijk te volgen is en je heel goed helpt een beeld te vormen. De gebeurtenissen volgen elkaar in hoog tempo op, waardoor het boek van vierhonderd pagina’s absoluut geen straf is om te lezen. Dolman verstaat het vak van verhalen vertellen, al kan ik me voorstellen dat het tempo soms ook te hoog ligt.

Er is namelijk veel te halen uit de wereld die rondom Lonne is bedacht en soms wil je daar als lezer wat langer bij stilstaan. Die deur staat nog open, want hoewel Lonnes verhaal afgerond is, zijn er nog wel personages die wat ruimte op kunnen eisen. Daarnaast vind ik het ook verfrissend om niet meteen aan een serie vast te zitten en gewoon een goede standalone te lezen.

De Erfenis recensie – Overtuigd!

Na Anouks recensie van Dolmans debuut Schijnsoldaat ben ik nu ook overtuigd. Ik heb genoten van De Erfenis en dat is voor mij het belangrijkste als ik het boek lees. Heel sporadisch duikt er een kleine fout op, maar niets dat echt storend is bij het lezen.

Met twee uiteenlopende genres is het moeilijk te zeggen wat Dolmans volgende boek gaat worden. Mocht het in mijn straatje passen, dan heb ik het vertrouwen om deze op te pakken. En anders is het aan Dolman om ook de volgende recensent te overtuigen!

Titel: De Erfenis
Auteur: Marleen Dolman
Uitgever: Celtica Publishing