Station Zonnewind recensie - Modern Myths

Station Zonnewind recensie – Meer avonturen in de Skyward-reeks

Na het uitbrengen van de Nederlandse vertaling van de Skyward-reeks van Brandon Sanderson, verscheen bij uitgeverij Iceberg Books ook Station Zonnewind, de eerste spin-off novelle. Voor dit korte verhaal slaat Sanderson de handen ineen met schrijver Janci Patterson. De stoere FM staat centraal: in Spensa’s afwezigheid moeten zij en haar medepiloten Detritus zien te beschermen tegen de Superioriteit. Hoeveel voegt deze novelle toe aan de Skyward-serie? Je ontdekt het in Joany’s Station Zonnewind recensie!

Terwijl Spensa op een gevaarlijke missie gaat in Cytonic – het derde deel in de Skyward-serie – blijven veel andere personages uit de sciencefictionboekenserie achter. Dat betekent echter niet dat zij stilzitten terwijl Spensa al het spannende werk doet.

Door middel van novelles (waar Station Zonnewind de eerste van is) krijgen we mee wat er met personages als FM, Jorgen en Alanik gebeurt. En kunnen we dieper in hun belevingswereld duiken!

Tussen Sterrenzicht en Cytonic

Station Zonnewind speelt zich af tussen de boeken Sterrenzicht en Cytonic. Het zet de spotlight op FM, één van Spensa’s vrienden en onderdeel van haar team van piloten. Zij zit – samen met Jorgen, Rig en de andere mensen op Detritus – vast op hun planeet. Na een bijna catastrofale ontmoeting met een delver, beseft FM zich hoe kwetsbaar de laatste enclave van de mensheid echt is.

Ze staat voor een grote opgave: niet alleen moet ze samen met Jorgen en Rig de op Detritus gestrande alien Alanik uit haar coma zien te wekken, ook moet ze erachter komen hoe ze de Taynix (bijzonder schattige cytonische slakken) kan inzetten om de mensheid van Detritus weg te krijgen. De klok tikt, want de Superioriteit lijkt erop gebrand te zijn om Detritus – samen met wat er over is van de mensheid – voor ééns en voor altijd te vernietigen.

Station Zonnewind recensie – Een samenwerking

Brandon Sanderson schreef deze novelle niet alleen. Janci Patterson is een onbekendere, maar zeer veelzijdig schrijver. Ze schrijft niet alleen sciencefiction, maar ook romantische komedies, moderne young adult boeken en epische fantasy. Voor veel van haar boeken werkte ze samen met andere schrijvers, waaronder Megan Walker, James Goldberg en voor de Skyward-serie dus Brandon Sanderson.

De samenwerking komt ook niet uit het niets. De twee zijn bevriende schrijvers en Patterson werd door Sanderson genoemd als één van de inspiratiebronnen voor Vin, een personage uit de Mistborn-serie. Het fijne is dat Station Zonnewind – ondanks dat er een andere schrijver bij betrokken is – wat schrijfstijl en toon betreft, prima aansluit op de eerdere boeken.

Een kijkje in de wereld van FM

De novelle is in de ik-vorm geschreven, maar nu dus vanuit een ander personage: FM. Waar Spensa in haar eigen boeken een opvallende eigen stem heeft – vooral in haar gedachtewereld – geldt datzelfde voor FM in Station Zonnewind.

Je krijgt via haar perspectief een kijkje in haar belevingswereld en hoe zij tegen andere personages als Spensa en Jorgen aankijkt. Het diept haar op een leuke manier uit, net als haar ontluikende relatie met Rig.

Station Zonnewind recensie – Verhalen die iets toevoegen

Niet alleen FM wordt in Station Zonnewind verder uitgewerkt. We worden ook op de hoogte gebracht van wat er speelt bij Jorgen, die zijn cytonische krachten aan het ontdekken is. Daarnaast ontmoeten we Cuna, een vriend van Spensa die contact weet te leggen met de mensen op Detritus.

Omdat we veel van hen in Cytonic nauwelijks zien, voegt de novelle op dat gebied echt iets toe. FM, Jorgen, Kimmalyn en Rig staan niet stil, terwijl Spensa haar avonturen beleeft. Ze leren, ontwikkelen zich en groeien in hun relaties met elkaar.

Slakken zorgen voor humor

Ook leren we meer over de Taynix, de schattige slakken die cytonische krachten hebben en daardoor in staat zijn om van de ene naar de andere plek te teleporteren. Spensa heeft vriendschap gesloten met één van deze slakken (Doemslak), maar verder hebben we in de serie nog niet zoveel van ze gezien.

Jorgen en FM weten er meer op te sporen en moeten uitvogelen hoe ze hun cytonische krachten kunnen gebruiken om de mensen op Detritus te helpen. Dat levert geregeld komische situaties op; een fijne afwisseling met de druk waaronder de personages staan. De Taynix hebben allemaal een eigen willetje en zijn niet voor één gat te vangen. En dat maakt ze met regelmaat hilarisch.

Station Zonnewind recensie – Doe het voor de Taynix!

Mocht je de tel zijn kwijtgeraakt: je kunt Station Zonnewind het beste lezen nadat je Cytonic hebt uitgelezen. De gebeurtenissen spelen zich tegelijkertijd af, maar omdat je in Station Zonnewind personages tegenkomt die Spensa in Cytonic al ontmoet, geeft dat laatste boek net het beetje context dat je nodig hebt. Binnenkort recenseren we ook de tweede novelle: Terug naar ReDawn.

Eén ding wat ik je mee wil geven: sla de novelles zeker niet over wanneer je de Skyward-serie leest! Ze voegen veel toe aan het overkoepelende plot en geven een inkijkje in personages waarmee het een plezier is om meer tijd te besteden. Alles wat je leert in Station Zonnewind zorgt ervoor dat je nog meer van de rest van de reeks kunt genieten. En als dat je niet overhaalt: doe het voor de Taynix!

Titel: Station Zonnewind
Auteur: Brandon Sanderson en Janci Patterson
Vertaler: Grootenbrink Vertalingen