De machineplaag recensie - Modern Myths

De machineplaag recensie – Indrukwekkend vervolg in de Ontdekking van de mens trilogie

Anouk mocht al eerder van uitgeverij Iceberg Books op avontuur met Frank van Dongen in de Ontdekking van de mens-serie. Het eerste deel – Het duizend eilanden experiment – was indrukwekkend en ook beangstigend. Stevent de mensheid echt af op een leven waarbij we volledig afhankelijk zijn van techniek? Met De machineplaag gaat het verhaal verder in de niet eens zo zeer verre toekomst. Hoe zou het nu gaan met Jack Newman en zijn broer Redmond? En hoe gaat het eigenlijk met de mensheid? Na de behoorlijke cliffhanger in het eerste deel kon Anouk niet meer wachten om verder te gaan in deze trilogie. Lees haar De machineplaag recensie!

Lees ook Anouks boekrecensie van Het duizend eilanden experiment en die van De Feind invasie. LET OP: deze recensie bevat spoilers voor het eerste deel in deze trilogie. Wil je de Ontdekking van de mens helemaal zelf ontdekken? Sla deze recensie dan over tot je deel een gelezen hebt.

In De machineplaag zijn we direct terug in het leven van het genetisch gemanipuleerde wonderkind Jack Newman. Zijn zelfontwikkelde kunstmatig superintelligent wezen heeft ter bescherming van de mensheid zelfmoord gepleegd en laat Jack en zijn IGD-vrienden in mineur achter. Zou de mensheid echt op weg zijn om zichzelf van de aardbodem te vegen? Jack weet dat de mensheid nog maar weinig tijd heeft en zet alles op alles om iets te ontwikkelen om ons te redden. Door een soort mega-intelligentie te ontwikkelen, waarbij hij en zijn drie andere IGD-vrienden met elkaar verbonden zijn, wordt hij een bedreiging voor overheden en mega-corporaties.
Een deel van de wereld wilt die techniek namelijk bezitten, maar een ander deel wilt het zo snel mogelijk uit de wereld laten verdwijnen. Jack weet zichzelf dus weer behoorlijk in de problemen te werken.

Is de mensheid te redden?

De techniek die Jack ontwikkelt, springt dus erg in het oog bij bepaalde zeer hooggeplaatste mensen. Waar de ene persoon huivert voor de ontwikkeling van een Artificial Intelligence, ziet de ander kansen. Jack wordt uiteindelijk gedwongen om mee te werken aan technische ontwikkelingen waar hij zelf zo zijn bedenkingen bij heeft. Hij heeft zelf echter informatie waardoor hij weet dat er een bepaalde deadline is voor de mensheid. Hierdoor ziet hij zichzelf genoodzaakt om bepaalde acties uit te voeren die nu niet echt in goede aarde vallen bij de wereldleiders en de leiders van onder andere SoNet.

SoNet is een van de grote techniekleveranciers waar de mensheid aan verslaafd is. Zonder SoNet heeft de mens geen beschikking tot informatie, entertainment, medische zorg en voeding. Door zijn acties belandt Jack uiteindelijk in de strengst bewaakte gevangenis van Detroit. Maar ook vanuit daar probeert Jack alles op alles te zetten om de mensheid – maar vooral zichzelf – te redden van de totale vernietiging.

De machineplaag recensie – A-sterfelijkheid

De rest van het IGD-groepje is ondertussen druk bezig met de ontwikkeling van “a-sterfelijkheid”. Het zogeheten “AMOR programma” is volgens hen de enige mogelijkheid tot het redden van de mensheid. Jack is hier vrij sceptisch over, maar is er eigenlijk ook wel door geïntrigeerd. Allicht is een combinatie van zijn techniek en het AMOR programma dé manier om te overleven.

Het leven van Redmond

Ondertussen zit Jacks tweelingbroer Redmond nog steeds vast in het duizend eilanden experiment. Via het “opgerolde bestaan” – waarbij je een glimp van het leven van iemand anders kan zien – volgt Jack het leven van zijn broer. Redmond is op een verre planeet met een groep andere mensen wanhopig bezig te overleven. De inheemse “bevolking” van de planeet blijkt nou niet de meest vredelievende soort te zijn. De groep wordt opgejaagd door deze Thains en Thoons.

Redmond komt op deze planeet ook in contact met de Feind. Dit is een vijandige beschaving die deze planeet al heeft geïnfiltreerd en nu bezig is om een invasie van de aarde te beramen. Wanneer de inheemse bevolking erachter komt dat Redmond niet bij de vijandige Feind hoort, ontstaat er een hechte samenwerking en zelfs een vorm van vriendschap. Zou Redmond dan de missende link zijn naar de oplossing voor de overleving van de mensheid?

De machineplaag recensie – Gruwelijk goed geschreven

Ook deze keer weet Frank van Dongen de lezer vast te grijpen met zijn verhaal. De hoofdstukken zijn kort, waardoor je door het verhaal heen vliegt. Bij bepaalde stukken weet hij dingen zodanig te omschrijven dat je als lezer alles echt voor je ziet. En dit kan soms gruwelijk zijn. Zeker de momenten waarin we terugkeren bij Redmond en zijn team en hun interactie met de Feind beschaving is afschuwelijk.

De beelden die Frank omschrijft, misstaan niet in de meest gruwelijke horrorfilm. Het is niet dat er uitgebreid over verteld wordt, maar juist door de minimalistische manier van schrijven geeft het een beeld dat niet meer uit je hoofd wil verdwijnen. Maar niet alleen de gruwelijke beelden blijven je bij, ook de omschrijving van de historische steden op de verre planeet en de woeste natuur aldaar, zie je zo voor je. Dit is echt de kracht van de schrijver, die op deze manier een wereld weet te creëren die je vastpakt en meesleurt.

Niet het standaard tussendeel

Waar bij veel trilogieën het tweede boek een beetje een verplicht leesstuk is, is dit bij De machineplaag absoluut niet het geval. Het hele boek is enorm sterk geschreven en zou een opzichzelfstaand verhaal kunnen zijn. Als lezer wil je gewoon door blijven lezen om er achter te komen of de mensheid het gaat redden. En niet alleen de mensheid, maar ook het team van Redmond en hun nieuw verkregen bondgenoten.

Het verhaal zit vol actie en plottwisten, waardoor het boek geen moment verveelt. De omschreven techniek klinkt realistisch en is ook aardig te begrijpen. Dit boek vinkt alle benodigdheden van een goede sciencefiction aan.

De machineplaag recensie – Op naar het einde der mensheid

Doordat het zo goed geschreven is, belandde ik al snel in het laatste hoofdstuk van De machineplaag. Ook al is dit een tweede deel in een trilogie, het was wederom een genot om te lezen. Was het nu gelukt om de mens a-sterfelijk te maken? Is dit de redding die we nodig hebben? En kunnen Redmond en zijn team de Thains en Thoons helpen in hun strijd tegen de Feind?

Ook deze keer eindigt Frank van Dongen het verhaal met een heerlijke cliffhanger. Gelukkig heeft Iceberg Books de complete trilogie uitgebracht, waardoor ik nu snel door kan naar het derde en laatste deel. Laten we snel gaan ondervinden of de mensheid überhaupt het redden waard is…

Ontdekking van de mens 2: De machineplaag is nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: Ontdekking van de mens 2: De machineplaag
Auteur: Frank van Dongen
Uitgever: Iceberg Books
ISBN: 978-90-831-6761-9

De machineplaag recensie: © 2022-2024 Modern Myths

Ontdekking van de mens trilogie - Frank van Dongen

Anouk Volger

Toen Anouk Volger op 15 jarige leeftijd kennismaakte met The Lord Of The Rings is het Fantasy virus hard toegeslagen. Alle drie de delen heeft ze ontelbare keren gezien en al gauw moesten de boeken gelezen worden en heeft ze daarna eigenlijk geen enkel ander genre meer gelezen.
Naast Tolkien leest ze ook graag R.E. Feist, B. Hennen, R. Hobb, T. Brooks, T. Goodkind en T. Pratchett. Maar sinds ze Young Adult ontdekte is ze niet meer weg te slaan uit die hoek.
Ook op filmgebied trekt het fantasygenre haar aan. Voor horror is ze niet geschikt, aangezien ze E.T. ook pas durfde te kijken toen ze 18 was.