Disney Lorcana recensie – Modern Myths

Disney Lorcana recensie – Verzamelkaartspel voor elke Disney-fan!

Liefhebbers van TCG’s – Trading Card Games – weten dat je beter niet aan een nieuw spel kunt beginnen als je al blut bent door bijvoorbeeld Magic: The Gathering, Pokémon of Yu-Gi-Oh! Maar ja, als vervolgens Disney en Ravensburger een partnerschap aangaan en komen met het prachtig geïllustreerde Disney Lorcana, gaat je portemonnee als vanzelf weer open. Zo ook die van André. Lees in zijn Disney Lorcana recensie waarom dit kaartspel voor zowel spelers van TCG’s als de niet-spelende Disney-fan niet te missen is!

In de CCG boom (“Collectible Card Game” of “Trading Card Game” (TCG)) van de jaren 90 ben ik begonnen met Magic: The Gathering, met de release van Ice Age, de eerste “stand alone” basisset in het Magic multiversum. In de jaren die volgden vonden ook verzamelbare kaartspellen als Legend of the Five Rings, Middle Earth, Dragonball SCG en X-Files hun weg naar onze speeltafel. Zelfs Pokémon werd nog even gespeeld.

Ergens rond de release van Magic: The Gathering Seventh Edition ben ik gestopt met kaartspellen verzamelen, al was de echte fanatieke speler in mij al eerder afgehaakt. Warhammer miniaturen en de tweede editie van het rollenspel Advanced Dungeons & Dragons wonnen het van elke week mijn zakgeld opmaken aan de nieuwste set kaarten. Maar de enige constante is verandering, zoals het gezegde gaat…

Terug naar de speeltafel

Enkele maanden geleden namelijk lanceerde de eigenaar van een paar van de grootste IP’s ter wereld – Disney – in samenwerking met de koploper op het gebied van bordspellen – Ravensburger – een eigen TCG: Disney Lorcana. En toen iemand uit mijn huidige D&D-groep erover begon, ben ik er toch weer ingetrapt en heb voor het gezin wat starterdecks aangeschaft. Maar is het enkel nostalgie of brengt Disney Lorcana meer naar de tafel?

Het kaartspel kwam eind 2023 op de markt met Disney Lorcana: The First Chapter. Als speler stap je door een magisch portaal naar Lorcana en kom je terecht in het hart van de wereld bij “The Great Illuminary”. Deze zocht naar mensen met een grote verbeeldingskracht nadat zijn Illumineers – die de verhalen verzamelden en ervoor zorgden dat deze niet vergeten werden – ineens verdwenen.

Jiminy Cricket, Elsa en Beast kaart

The Great Illuminary

Aangekomen bij The Great Illuminary pak je een “inkcaster” en de inkt uit dit magische voorwerp mengt met een deel van een verhaal uit die wereld, wat een glimmer vormt. Dat is een soort levende snapshot uit een Disney-verhaal. Het is van groot belang dat deze glimmers vermiste “lore” gaan verzamelen om het veilig op te bergen. Maar waarom en voor wie is nog onduidelijk.

Elke uitbreiding op de eerste set geeft iets meer duidelijkheid over het verhaal, maar belangrijker is natuurlijk de gameplay. Disney Lorcana heeft behoorlijk wat weg van Magic: The Gathering, maar het is onderscheidend genoeg om geen complete kloon te zijn.

Disney Lorcana Into the Inklands Gift Set
Disney Lorcana: Into the Inklands

Disney Lorcana recensie – Denk om je hoeveelheid inkt

Rapunzel kaartJe zal met je kennis van andere TCG’s Disney Lorcana sneller oppikken, al zitten er wel wat dingen in die eerder tegennatuurlijk zullen voelen. Zo zijn er geen kaarten die alleen “bronnen” (soort grondstoffen) genereren, zoals de landkaarten in Magic die je van “mana” (toverkracht) voorzien. Disney Lorcana gebruikt inkt, en elke beurt mag je er daarvan eentje toevoegen in je inktpot. Dit kan je doen door kaarten die een symbool bij hun waarde hebben staan met de afbeelding naar beneden te plaatsen.

Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden bij het bouwen van je “deck” (je speelstapel kaarten). Je moet voldoende “inkable” kaarten toevoegen. En natuurlijk moet je ook rekening houden met het feit dat je er maar één mag toevoegen elke beurt, dus alleen kaarten met een hoge inktwaarde in je deck plaatsen is ook geen goed idee. Het kiezen welke kaart je in je hand houdt en welke gebruikt gaat worden als inkt geeft meteen een strategische keuze aan het begin van elke beurt. Kies je die dure Maui als inkt op je eerste beurt om Botje te spelen?

Niet enkel vechten, maar vooral verzamelen

Disney Lorcana The First Chapter boosterNatuurlijk moet je in dit kaartspel ook kunnen winnen. In Disney Lorcana val je je tegenstander niet aan, maar verzamel je lore. Dit gebeurt door je personages (je glimmers) op queeste te laten gaan. Bijna elk personage heeft een lore waarde en bij twintig lore heb je het spel gewonnen.

Je personages kunnen ook aanvallen, maar in dit spel kunnen alleen personages die “exerted” zijn (een actie hebben gedaan) worden aangevallen. Schade wordt tegelijk gedaan en als dat niet voldoende is om een personage te “banishen” (uit het spel te verwijderen), blijft de schade staan.

Disney Lorcana recensie – Zing eens een kaartje

Naast personages zijn er ook voorwerpen, locaties en acties die de loop van het spel kunnen beïnvloeden. Acties worden gespeeld en daarna verwijderd, met als speciale acties “songs”. Deze kaarten kunnen worden gezongen door je personages, waardoor het meer Magic: The Musical wordt. Een saillant detail: Beast kan nu “The Mob Song” zingen. De kaarten zijn wel erg sterk op thema. Zo is de “Ariel, on human legs”-kaart er een die niet kan zingen, terwijl “Ariel, spectacular singer” juist kaarten met een hogere waarde kan spelen.

De kaarten zelf hebben voor verzamelaars ook een meerwaarde. Waar er voor de makkelijke weg gekozen had kunnen worden bij het artwork, is alles nieuw getekend. Er zijn namelijk drie soorten glimmers: “Storyborn”, “Dreamborn” en “Floodborn”, welke zo uit de verhalen zoals we ze kennen komen. Hier had makkelijk gekozen kunnen worden voor een screenshot uit een film, maar ook hier is alles nieuw.

Into The Inklands boosters
Disney Lorcana: Into The Inklands boosters

Nieuw artwork in Storyborn, Dreamborn en Floodborn

Dreamborn zijn trouwens de personages vermengt met de verbeeldingskracht van Illumineers en in Floodborn zijn de verhalen volledig herschreven na een storing in The Great Illuminary. In die laatste versie is alles mogelijk, zoals Hades als koning van Olympus. Alle tekeningen zijn dus nieuw en zien er top uit.

Ook als je dus geen bord- of kaartspeler bent,  maar wel Disney-fan zal Disney Lorcana interessant kunnen zijn. Dit is dan ook wat het spel een voordeel geeft op de competitie: de al bestaande gigantische fanbase. Dit zagen we ook tijdens het Spellenspektakel 2023, waar Ravensburger een Disney Lorcana stand had. Lange rijen stonden te wachten om binnen te mogen komen.

Disney Lorcana stand
De Disney Lorcana stand tijdens Spellenspektakel 2023

Vier speelbare sets

Scar kaartEr zijn zes kleuren inkt in de wereld van Lorcana, maar decks bestaan uit maximaal twee kleuren. Elke kleur heeft zijn sterke en zwakke kant, waardoor er veel combinaties mogelijk zijn. En dit wordt hopelijk alleen maar meer. Er zijn nu drie sets uit: The First Chapter, Rise of the Floodborn en Into the Inklands. Elke set bestaat uit 204 kaarten en voegt steeds iets nieuws toe.

De vierde set – Ursula’s Return – komt aan het einde van deze maand uit en brengt zelfs een solo en coöperatieve mogelijkheid in het spel, waarbij je met maximaal vier spelers tegen de zeeheks vecht.

Disney Lorcana recensie – Elke drie maanden een nieuwe uitbreiding

Disney Lorcana is zo’n spelletje dat makkelijk te leren is, maar moeilijk om er een meester in te worden. Al hoop ik wel dat de komende uitbreidingsets iets meer diepte toevoegen aan de strategische mogelijkheden. Nu is het bijvoorbeeld niet mogelijk om een actie te spelen in de beurt van je tegenstander. Die sets bestaan tot nu toe dus uit 204 kaarten per set, wat zorgt voor een momenteel redelijk magere poel om uit te kiezen. Al wordt dit met elke nieuwe set die eens in de drie maanden uitkomt, natuurlijk steeds beter.

De verhouding bruikbare versus “opvul”-kaarten lijkt hierbij op het moment iets zoek om de schaarste kunstmatig hoog te houden. Maar met de frequentie waarmee nieuwe kaarten worden toegevoegd, zal die poel natuurlijk snel groter worden.

Disney Lorcana Rise of the Floodborn booster box

Zeldzaam, superzeldzaam of legendarisch

Into the Inklands - Starter Deck Vaiana & Dagobert
Into the Inklands – Vaiana & Dagobert

Disney Lorcana werkt met “starter decks”, dit zijn vooraf gemaakte decks waarmee direct gespeeld kan worden. Voor 20 euro krijg je een tweekleurig deck van zestig kaarten (het minimale aantal), een aantal kartonnen schadecounters en een lorecounter met een speelvel. Daarnaast zit er ook een booster in met twaalf willekeurige kaarten, waaronder in elke booster twee zeldzame kaarten (rare, super rare of legendary).

Ook zit er in elke booster een foilkaart die enchanted (betoverd) kan zijn. Dit is een Legendary met ander artwork zonder randje. Gemiddeld zit zo’n kaart in één op de 96 boosters. Dit zijn dan ook de meest waardevolle kaarten die nu al zomaar een paar honderd euro waard kunnen zijn.

Disney Lorcana recensie – Leuk voor jonge en oude Disney- en TCG-fans

Net als met Magic: The Gathering geldt voor dit kaartspel ook: hoe meer geld je uit wil geven aan Disney Lorcana, hoe beter je deck zal zijn. Bij het spelen met vrienden zal dit streven minder zijn, maar als je competitief wil zijn in toernooien, is dit wel van toepassing.

Disney Lorcana is echter wel een zeer leuk spelletje voor aan de keukentafel, ook voor de jongere spelers. Zo maakt mijn dochter me regelmatig in met haar Ruby/Emerald deck. Misschien moet ik toch maar een paar “A Whole New Worlds” kopen voor mijn Sapphire/Steel deck…

Voordelen: Makkelijk te leren / Herkenbaar voor TCG-spelers / Verzamelbaar
Nadelen: Momenteel beperkt aantal kaarten / Alle actie in je eigen beurt / Verzamelbaar

Titel: Disney Lorcana
Ontwerper: Ravensburger
Uitgever: Ravensburger
Aantal spelers: 2, multiplayer games vanaf 3 spelers
Leeftijd: 8+
Duur: 30 minuten

Bekijk hier een trailer van Disney Lorcana:

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

Disney Lorcana recensie: © 2024-2024 Modern Myths / Beeld: © Ravensburger / Disney

Disney Lorcana recensie – Modern Myths