Enchanters recensie – Modern Myths

Enchanters recensie – Weet dit kaartspel ons te betoveren?

Enchanters is een kaartspel waarbij je kaarten samenstelt door ze te kiezen uit een beperkte voorraad. Dit mechanisme is in het Engels beter bekend als “drafting”. In Enchanters kies je kaarten uit een gemeenschappelijke markt. Vervolgens helpen de gekozen kaarten je om doelen in het spel te halen, zoals acties uitvoeren of punten scoren. Lees in onze Enchanters recensie hoe slimme combinaties maken in dit magische spel dus van belang is!

Stel je even voor: je bent een tovenaar in een rustig dorpje. Maar lekker genieten van een terrasje zit er niet in. Plotseling vallen hordes monsters het dorp aan. Jij bent de laatste hoop! Door de meest krachtige magische voorwerpen te maken versla je de monsters. Maar de overwinning betekent niet het einde. Er wachten meer dorpen en meer monsters op je!

Het kaartspel Enchanters leent zich uitstekend voor allerlei uitbreidingen. Dat moet uitgever Mythic Games hebben gedacht toen ze het spel in 2020 oppikten om onder hun “Phoenix”-label opnieuw uit te geven. Maar is het ook de moeite waard? In deze recensie ga ik op zoek naar het antwoord!

Een zevenjarig spel, een nieuwe ontdekking

Toen ik Enchanters tussen de nieuwigheden in de spellenwinkel zag, dacht ik dat het een recent uitgegeven spel was. Ik had het mis. Het kaartspel is al geliefd sinds 2016 en er worden nog steeds uitbreidingen voor gemaakt. Hoog tijd dus om te kijken wat voor een spel dit is en waarom het zo populair is! Ik speelde het basisspel.

Hoewel het regelboek prima is, konden we de spelregels leren op Dized. Dit is een app die interactieve tutorials voor spellen ontwikkelt. Nou, dat wilden we wel proberen! De speluitleg was helder en volledig. Het vertelde ons zelfs om de doos open te maken! De reclames namen we erbij, want het ging om een gratis versie van de app. Binnen slechts enkele minuten wisten we hoe we moesten spelen. We namen het op tegen bandieten, sekteleden, eenhoorns en goblins. Kom maar op!

Enchanters recensie - speloverzicht

Enchanters recensie – Wie begint?

Enchanters – Je hoeft geen toverduel te houden. Je mag zelf kiezen wie er begint. Tenzij je er niet over eens geraakt natuurlijk…

Materialen en componenten

Enchanters neoprene spelbord
Enchanters – neoprene spelbord

Dit kaartspel bevat – je verwacht het niet – een heleboel kaarten! De illustraties zijn in een klassieke, epische fantasy stijl. Ondanks alle toeters en bellen is de vormgeving erg netjes gedaan. De teksten en symbolen zijn helder. Bovendien is er plaats voor grappige sfeerteksten. Verder krijg je fiches om je aanval en verdediging bij te houden, een heleboel wonden-fiches en fiches om de kosten van de kaarten aan te geven. Je krijgt ook een heleboel kartonnen kristallen.

Er zit geen spelbord bij Enchanters. Dat hoeft ook niet; je kan de kaarten perfect ordenen op tafel. Vind je het er toch leuker uitzien met een spelbord? Dan kan je een neoprene speelveld en spelersborden apart kopen! Er bestaan ook mooie doorschijnende kristallen uit kunststof. Dit ziet er net wat betoverender uit, maar ze zijn niet noodzakelijk om te spelen.

Enchanters opstelling

Monsters en Gloriepunten – Het doel van het spel

In Enchanters spelen we tegen elkaar om de meeste Gloriepunten te verdienen! Euh… en om geheel onbaatzuchtig het dorp te redden natuurlijk! In je beurt neem je een kaart uit de markt op tafel. De markt heet in dit spel de “Journey Track”, oftewel het “Reispad”. Je kan enkel kaarten nemen als je er genoeg kristallen voor hebt.

Is er een plaatsje vrij op het Reispad? Dan wordt die aangevuld met een nieuwe kaart van de Avonturenstapel. De kaarten waar je uit kan kiezen zijn: voorwerpen, betoveringen en monsters. Voorwerpen en betoveringen geven je aanval, verdediging, speciale acties en soms zelfs Gloriepunten. Monsters leveren je bonussen en Gloriepunten op.

Betoverende magische kaarten

Enchanters recensie – Hoe maak je de beste magische voorwerpen?

Om een magisch voorwerp te maken heb je – de naam zegt het al – een voorwerp en een betovering nodig. Een voorwerp is bijvoorbeeld een pikhouweel dat je aanval geeft, of een harnas dat je bescherming biedt. De naam van een betovering begint altijd met “of” (Engels voor “van”), zoals “van Vuur” of “van Genezing”. Door beide kaarten naast elkaar neer te leggen, krijg je dus een “Pikhouweel van Vuur”. Neem je een nieuw onderdeel? Dan bedekt die gedeeltelijk het vorige.

Een voorbeeld: ik heb de “Pikhouweel van Vuur”. Beide onderdelen geven me een voordeel. Ik besluit echter de Maliënkolder (de “Chainmail”) te kopen van het Reispad. Deze bedekt nu gedeeltelijk mijn Pikhouweel. Ik verlies hierbij de speciale actie van het Pikhouweel, maar ik behoud de verdediging en de punten. Door op deze manier mijn kaarten op te bouwen, word ik steeds sterker en kan ik grotere monsters verslaan.

Fire Giant of Antimagic

Monsters verslaan voor Gloriepunten

Monsters kan je enkel nemen als je genoeg aanval hebt. Elk monster dat je neemt geeft je schade. Met een goede verdediging houd je die schade tegen. Waarom versla je monsters? Omdat ze je Gloriepunten geven. Sommige monsters geven zelfs een extra beloning!

Het spel eindigt wanneer er geen kaarten op de Avonturenstapel of het Reispad meer liggen. De tovenaar met de meeste Gloriepunten wint.

Black Knight, Pickaxe of Fire

Enchanters recensie – Het Zwaard van Oordeel

Enchanters recensie - packshotDe toon is duidelijk: dit is een spel dat zonder schaamte de typische fantasy gewoontes neerzet. Ik heb me dus prima vermaakt met het lezen van de sfeerteksten. Maar ook het spel zelf viel enorm in de smaak. Omwille van de grote keuze aan dorpen, monsters, voorwerpen en mogelijkheden is de variatie eindeloos. Elke samenstelling dwingt je om je strategie aan te passen. Dit houdt het spel nieuw en uitdagend. Raak je toch uitgespeeld? Dan zijn er verschillende uitbreidingen beschikbaar.

Ondanks het strategische aspect heeft Enchanters eenvoudige spelregels. Je kan het in een half uur gespeeld hebben. Het brengt niets vernieuwends naar spellenland – van dit soort spellen bestaan er wel meer – maar het zit prima in elkaar. Mijn conclusie: Enchanters is een grappig, strategisch spel dat snel op tafel is gelegd. Door de grote variatie is elk potje anders. Dat maakt me nieuwsgierig naar meer!

Voordelen: Mooi artwork / Humor / Ook perfect voor 2 spelers / Veel variatie
Nadelen: Enkel Engelstalig / De kaarten blijven niet altijd goed liggen

Titel: Enchanters
Ontwerpers: Rafał Cywicki, Jacek Gołębiowski
Uitgever: Mythic Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 14+
Duur: 30 tot 60 minuten

Koop Enchanters via Het Spelhuis:

Enchanters recensie - packshotHet Spelhuis – Enchanters – € 32,99

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

Enchanters recensie: © 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Mythic Games

Enchanters recensie – Modern Myths

Vicky Swers

In Vickys kindertijd draaiden de VHS-tapes met Disneyfilms elk weekend – zonder overdrijven – en de sprookjesboeken lagen meer uit de kast dan erin. Ze was 13 jaar toen ze voor het eerst het boek "Peter Pan en Wendy" las, een verhaal dat haar leven op de kop zou zetten. Nu schrijft ze haar eigen verhalen en blijft ze op zoek naar de oorsprong van haar favoriete sprookjes en mythes.

Als jeugdleidster verzon Vicky haar eerste spellen, al overleefden deze ideeën de jaren niet. In diezelfde periode speelde ze haar eerste rollenspel. Een nieuwe wereld ging voor haar open. Van de rollenspellen tuimelde ze in de thematische bordspellen. Ondertussen is ze spelauteur van "Adventures in Neverland" en een fanatieke bordspeler. Als je haar niet in de spellenwinkel vindt, dan wel op één van de vele spellenbeurzen.

Vicky combineert het beste van beide werelden – verhalen vertellen en spellen spelen – op haar website Vickyschrijft.nl. Naast alle eigen ideeën die nog op tafel liggen, ondersteunt ze graag anderen om hun droom waar te maken!