Roll Camera recensie – Modern Myths

Roll Camera recensie – Maak je eigen film op de keukentafel!

Heb je altijd al filmproducent willen worden? Met het bordspel Roll Camera! kan dit. Je hebt niet meer nodig dan een handvol dobbelstenen en enkele steengoede ideeën. Maar helaas loopt er op de set altijd wel wat mis. Los de problemen op, hou je budget en tijd in de gaten en voor je het weet haal je lovende kritieken! Het spel was een succesvolle Kickstarter en wordt in het Nederlands uitgegeven door Happy Meeple Games. Lees in onze Roll Camera recensie hoe ik mijn innerlijke Spielberg naar boven haalde. Licht, geluid, camera en… actie!

Roll Camera! is een coöperatief bordspel waarin je een film van vijf scènes maakt. Acties voer je uit door dobbelstenen te plaatsen. Er zijn meer acties beschikbaar dan dobbelstenen, dus je moet goed overwegen wat je wilt doen.

De extra moeilijkheid? Er zijn voortdurend problemen op de set, zoals bijvoorbeeld voedselvergiftiging, krokodillen of honderden extreem zeldzame en beschermde vlinders die op je set gaan wonen. En raakt je tijd of budget op? Dan verlies je het spel onmiddellijk!

Een film maken met een baby op schoot

Apenstreken in Roll Camera!Het had best één van de kaartjes in het spel kunnen zijn. Want een film maken is leuk, maar je komt voortdurend absurde situaties tegen. Zo komen er bijvoorbeeld apen op de set helpen. Maar goed, mijn zoontje – acht weken toen ik Roll Camera! voor het eerst speelde – had voorlopig nog geen apenstreken, maar het is wel lastig om films te maken met een baby op schoot.

Ik speelde het bordspel met twee vrienden die de Engelse versie op spellenbeurs Spiel in Essen hadden gekocht. Happy Meeple Games bracht daarna de Nederlandse versie op de markt. Hoog tijd dus om dit spel een keertje opnieuw te spelen. Dit keer met mijn partner. Onze zoon lag daarbij veilig in bed, dus ook dit keer waren er geen apenstreken op de set. Althans, niet door ons aapje.

Speloverzicht Roll Camera - Nederlands

Roll Camera recensie – Wie begint?

Roll Camera! – Degene die als laatste een film heeft gemaakt mag beginnen. Mijn partner en ik zijn overeengekomen dat een filmpje van onze eigen kindster ook telt. Speel je het spel in het Nederlands? Dan is het voldoende dat je als laatste een film hebt gezien.

Materialen en componenten

Roll Camera! - Engelse kickstarter versieHoewel het spel precies hetzelfde is, zitten er enkele verschillen in de componenten tussen de Nederlandse en de Engelse versie. Zo heeft Happy Meeple Games gekozen voor een standaard speldoos en binnenkant. De Engelse doos – misschien de Kickstarter-versie? – gaat open zoals een filmklapper en komt met een “Gametrayz” inleg in de vorm van een filmblik. De componenten van beide versies zijn van degelijke kwaliteit.

In de doos zitten verschillende kaarten en dobbelstenen. Daarnaast krijg je spelersbordjes, enkele set-tegels en een wijzerbordje om je tijd en budget bij te houden. Dit wijzerbordje is erg slim ontworpen. Zo staat er niet alleen het overzicht van de ronde op, maar kan je op de achterkant ook de moeilijkheidsgraad instellen.

Buget en tijd wijzer - Roll Camera

Roll Camera recensie – Illustraties van bonen

Het spel is bedacht en getekend door Malachi Ray Rempen. Deze ontwerper heeft een simplistische en humoristische stijl. Zijn personages hebben veel weg van gekleurde bonen die allerlei avonturen meemaken.

Voor Roll Camera! is deze stijl perfect. Omdat de personages leeftijd-, gender- en rasneutraal zijn, passen de scènes die je combineert altijd! Met meer gedetailleerde illustraties zouden scènes gewoonweg niet werken. Bovendien brengen deze bonen-mensjes ook de humor en chaos over waar het spel op mikt.

De filmster - Roll Camera recensie

Het doel van het spel

In dit spel werk je samen om een film te maken. Zodra je vijf scènes hebt gemaakt, eindigt het spel en kijk je naar de kwaliteit van je film. Heb je een goede film gemaakt? Of is die zo verschrikkelijk slecht dat ie weer goed is? Dan win je het spel! Maar let op: heb je op eender welk moment geen geld of tijd meer? Dan verlies je onmiddellijk…

Problemen op de filmset

Roll Camera recensie – Hoe maak je de beste – of slechtste – film?

Vlinders!Hoewel je samenwerkt, speel je om de beurt. Je mag wel overleggen. Sterker nog, je haalt het niet als je dat niet doet. Allereerst pak je een probleemkaart. Zolang dit probleem niet is opgelost, blijft het liggen. Deze problemen maken het spel moeilijker. Vervolgens rol je de dobbelstenen. Deze dobbelstenen stellen de crew voor; de mensen op de set. Die kan je vervolgens gaan plaatsen om acties uit te voeren. Sommige acties vragen specifieke dobbelstenen. Gelukkig zijn er manieren in het spel om het resultaat van de dobbelstenen te manipuleren.

Acties zijn onder andere: problemen oplossen, ideeën spelen, de set bouwen, een stagiair inhuren en scènes maken. En vergeet ook niet de speciale acties van je eigen rol! Scènes maak je door dobbelstenen te plaatsen op de set. Je mag dobbelstenen laten staan in de hoop de actie te kunnen doen in de volgende beurt. Alleen heeft de volgende speler dan minder dobbelstenen om te gooien. Zodra alle acties zijn uitgevoerd, trek je één tijd af van het wijzerbord en geef je het door aan de volgende speler. Zo speel je om de beurt, totdat je de laatste scène hebt gemaakt of je tijd of budget op is.

Hoe goed is jouw film?

Een tactische puzzel

Het spel brengt zijn thema uitstekend naar voren. Het hele potje voel je de stress als filmproducent die voortdurend verschillende balletjes hoog moet houden en niet alle gewenste middelen heeft. Deze chaos wordt deels overgebracht door een zekere geluksfactor. Je weet namelijk niet op welke zijde de dobbelstenen gaan landen of welke kaarten er in het spel komen.

Toch heb je voldoende mogelijkheden om het spel te manipuleren. Eén van de beste mechanismen is het spelen van ideeën. Zo legt iedereen een mogelijkheid op tafel om te bereiken wat je die beurt wilt bereiken. Het is dus niet zomaar een dobbelspel, maar echt een tactische puzzel die je moet maken. Naarmate het spel vordert, wordt het steeds pittiger. Logisch ook, want de gevreesde deadline komt eraan.

Ideeën voor je filmset

Roll Camera recensie – Onze Rotten Tomatometer-score

Roll Camera recensie - packshotRoll Camera! is een vermakelijk spel dat je na de eerste ronde meteen begrijpt. Het zit leuk en logisch in elkaar. Hoewel de spelregels simpel zijn, is het spel niet makkelijk te winnen. Deze uitdaging, in combinatie met de grote variatie aan kaarten, maakt dat het bordspel een hoge herspeelbaarheid heeft.

Kortom, hou je van een grappige uitdaging? Maak dan je droom waar en wordt voor een avond filmproducent. We zijn benieuwd naar jouw resultaat in de bioscoop!

Rotten tomatoscore - Roll Camera!

Voordelen: Humor / Herspeelbaarheid / Thema en mechanismen versterken elkaar
Nadelen: Bepaalde geluksfactor / Best pittig

Titel: Roll Camera! The Filmmaking Board Game
Ontwerper: Malachi Ray Rempen
Uitgever: Happy Meeple Games
Aantal spelers: 1-4
Leeftijd: 10+
Duur: 45 – 90 minuten
Genre: Films

Koop Roll Camera! via Bol.com of Het Spelhuis:

Roll Camera recensie - packshotHet Spelhuis – Roll Camera! – € 44,99
Bol.com – Roll Camera! – € 52,50

Bekijk hier de trailer van Roll Camera!:

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Happy Meeple Games

Roll Camera recensie – Modern Myths

Vicky Swers

In Vickys kindertijd draaiden de VHS-tapes met Disneyfilms elk weekend – zonder overdrijven – en de sprookjesboeken lagen meer uit de kast dan erin. Ze was 13 jaar toen ze voor het eerst het boek "Peter Pan en Wendy" las, een verhaal dat haar leven op de kop zou zetten. Nu schrijft ze haar eigen verhalen en blijft ze op zoek naar de oorsprong van haar favoriete sprookjes en mythes.

Als jeugdleidster verzon Vicky haar eerste spellen, al overleefden deze ideeën de jaren niet. In diezelfde periode speelde ze haar eerste rollenspel. Een nieuwe wereld ging voor haar open. Van de rollenspellen tuimelde ze in de thematische bordspellen. Ondertussen is ze spelauteur van "Adventures in Neverland" en een fanatieke bordspeler. Als je haar niet in de spellenwinkel vindt, dan wel op één van de vele spellenbeurzen.

Vicky combineert het beste van beide werelden – verhalen vertellen en spellen spelen – op haar website Vickyschrijft.nl. Naast alle eigen ideeën die nog op tafel liggen, ondersteunt ze graag anderen om hun droom waar te maken!