EXIT: Het Spel - Schaduwen boven Midden-Aarde recensie - Modern Myths

EXIT: Schaduwen boven Midden-Aarde recensie – Frodo heeft je nodig!

EXIT: Het Spel is een escape room in het klein. 999 Games verzorgt de Nederlandstalige uitgaven en er zijn talloze titels verkrijgbaar in de serie. Schaduwen boven Midden-Aarde is gebaseerd op het boek In de ban van de ring van J.R.R. Tolkien. In deze EXIT: Schaduwen boven Midden-Aarde recensie bespreken we of het de moeite is om helemaal naar Mordor te reizen voor die Ene Ring. Maar geen zorgen. Om jouw speelervaring te garanderen, verklappen we niets over de raadsels zelf!

Ik wil niet opscheppen ofzo… maar ik heb Midden-Aarde gered. Tja, iemand moest die zware taak op zich nemen. Niet in mijn eentje, gelukkig. Ik kreeg hulp van een ervaren “escape”-speler. De Gouw gaat hier nog lang over spreken, aldus Inka en Markus Brand.

Dit ontwerpersduo is niet aan hun proefstuk toe. Sinds 2006 ontwerpt het Duitse koppel spellen. En met groot succes! Toppers van hun hand zijn onder andere Keer op Keer, Rajes van de Ganges en Recto Verso. En ze zijn ook de ontwerpers van de hele EXIT: Het Spel-reeks.

Hoe meer ogen, hoe beter

Een EXIT: Het Spel-doos bevat uiteenlopende raadsels die je moet oplossen. Krijg je binnen 60 minuten alle raadsels opgelost? Dan scoor je de hoogste punten! Dit spel is volledig coöperatief. En maar goed ook. Want voor sommige puzzels geldt: hoe meer ogen, hoe sneller je de oplossing ziet.

Schaduwen boven Midden-Aarde is – hoe kan het ook anders – gebaseerd op het boek “In de ban van de ring” van J.R.R. Tolkien. Je volgt hetzelfde verhaal, maar je hoeft geen voorkennis te hebben om het spel te kunnen spelen.

EXIT: Schaduwen boven Midden-Aarde - speloverzichtPlots staat Gandalf voor de deur

Dat Gandalf aanklopt komt als een verrassing… Ik ben immers nog lang geen 50 jaar. Maar goed, de plicht roept. Gandalf vertelt dat Frodo en zijn vrienden op een belangrijke missie zijn vertrokken. Hij heeft onze hulp nodig om tijd voor hen te winnen! Maar in plaats van ons rechttoe rechtaan te vertellen wat er aan de hand is, verstopt Gandalf zijn uitleg achter een raadsel. En dat terwijl hij benadrukt dat er zoveel haast bij is. Begrijpen wie begrijpen kan, die tovenaars…

De raadsels moeten in volgorde worden opgelost. Dit wil zeggen dat we pas naar het volgende hoofdstuk kunnen zodra het huidig raadsel is opgelost. Zo krijgen we een mooi doorlopend verhaal.

Aantekeningen in Midden-Aarde

EXIT: Schaduwen boven Midden-Aarde recensie – Wie begint?

EXIT: Schaduwen boven Midden-Aarde – Iedereen speelt samen en tegelijkertijd. Zo beginnen we ook. De belangrijkste keuze die je moet maken, is kiezen wie de tekst voorleest. Bij ons was dat degene met de mooiste voorleesstem.

Materialen en componenten

Midden-Aarde decoderSchaduwen boven Midden-Aarde is een spel zonder spelbord. De componenten bestaan uit een boek, een decodeerschijf, een dubbelzijdig perkament, raadselkaarten, oplossingskaarten en hulpkaarten. Daarnaast krijg je verschillende losse onderdelen die je bij specifieke opdrachten nodig hebt. Fervente bordspelers herkennen de tekeningen van Mihajlo Dimitrievski. Deze illustrator tekent sinds 2014 voor speluitgeverijen. Zijn stijl is komisch en heeft tegelijkertijd een sinister kantje. Andere spellen die hij illustreerde zijn Claim, Rovers van de Noordzee en Valeria: Card Kingdoms.

Je mag pas kaarten lezen en componenten gebruiken wanneer het spel daar opdracht toe geeft. Soms lijkt het alsof je informatie mist, maar niets is minder waar. Alles wat je nodig hebt om het raadsel op te lossen ligt op tafel. Soms moet je het materiaal beschrijven, plooien of knippen. Dat vond ik erg spannend! Wat als ik het verpruts? Ik kwam erachter dat ik me hier geen zorgen over hoefde te maken. Misgeknipt? Dan voorziet het spel in een tweede kans. Nu ja, dat wist ik toen nog niet. Ik heb als een gek kopieën gemaakt voordat ik ook maar ergens de schaar in zette!

Modern Myths Spellenavond - EXIT Midden-Aarde

EXIT: Schaduwen boven Midden-Aarde recensie – Goedkoper dan een bioscoopbezoek

Omdat je raadsels oplost en het materiaal verbruikt, is het spel slechts éénmaal speelbaar. Maar laat dat je niet tegenhouden. Ik vergelijk het met een avondje uit naar de bioscoop. Op het einde van de film ken je ook elke plottwist. En de popcorn? De restjes belanden in de vuilnisbak. Alles is op en bekend. Toch heb je een leuke avond gehad. Zo werkt het ook met een escape-spel. En trouwens, als je met twee personen naar de bioscoop gaat, ben je meer geld kwijt dan met zo’n EXIT-spel.

Gandalf de Grijze en Gandalf de Witte

“Men loopt niet zomaar Mordor binnen” – Zijn de raadsels makkelijk of moeilijk?

EXIT: Schaduwen boven Midden-Aarde - OorkondeEXIT: Schaduwen boven Midden-Aarde heeft moeilijkheidsgraad 2. Dit wil zeggen dat de raadsels eenvoudig op te lossen zijn, zeker als je al enkele EXIT-spellen hebt gespeeld. Ben ik het daarmee eens? Ja en nee. Persoonlijk had ik het een niveau 3 gegeven. Als je eenmaal de oplossingen kent, ligt het uiteraard voor de hand. Echter was er tijdens het spel vaak verwarring.

De eerste tips hadden we niet nodig. We zagen vrij snel wat de bedoeling van elke puzzel was. Maar hoe we daarna aan de code kwamen? Dat vonden we soms vergezocht. De aanwijzingen hielpen niet en brachten ons zelfs af en toe op het verkeerde pad. Drie raadsels in het bijzonder hadden we niet zonder de tweede tips kunnen oplossen. Daarbij waren we te koppig om tijdig hulp te vragen. We hebben langer dan 60 minuten over het spel gedaan. Hoelang dan, vraag je? Oh, kijk… ik moet alweer naar de volgende alinea!

EXIT: Schaduwen boven Midden-Aarde recensie – “Vlucht dan, dwazen!”

EXIT: Het Spel - Schaduwen boven Midden-Aarde - boxshotIs het de moeite waard om in dit avontuur te duiken? Volmondig ja! En als je de verhalen van Tolkien kent, wordt het alleen maar leuker. Zoek de antwoorden echter niet in je boekenkennis. Alles wat je nodig hebt ligt op tafel. Laat dat woordenboek “Elfentaal – Nederlands” dus aan de kant liggen.

Ik vond het bijzonder leuk dat we niet als het Reisgezelschap speelden, maar als onbekende hobbits die het verhaal in de juiste richting duwen. Het maakt onze bijdrage net iets specialer. Schaduwen boven Midden-Aarde is dan ook een zeer vermakelijk escape-spel voor zowel fans als niet-fans van The Lord of the Rings (bestaan die laatste dan?!). Zoals gezegd, als je een keertje geen zin hebt in een bioscoopavondje, leg dan eens een EXIT-spel op tafel. Het liefst eentje zoals deze, waarbij je de wereld redt. Dan kan je dat gelijk van je bucketlijst strepen!

Voordelen: Nederlandstalig / Voor fans en niet-fans / Perfect voor twee spelers en solo
Nadelen: Slechts éénmaal speelbaar / Sommige raadsels zijn ietwat vergezocht

Titel: EXIT: Het Spel – Schaduwen boven Midden-Aarde
Ontwerpers: Inka en Markus Brand
Uitgever: 999 Games
Aantal spelers: 1-4
Leeftijd: 10+
Duur: 45 tot 90 minuten
Genre: Escape / Fantasy

Koop EXIT: Schaduwen boven Midden-Aarde via Het Spelhuis of Bol.com:

EXIT: Het Spel - Schaduwen boven Midden-Aarde - boxshotHet Spelhuis – EXIT: Schaduwen boven Midden-Aarde – € 15,99
Bol.com – EXIT: Schaduwen boven Midden-Aarde – € 17,19

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © 999 Games

The Lord of the Rings escape room recensie - Modern Myths

Vicky Swers

In Vickys kindertijd draaiden de VHS-tapes met Disneyfilms elk weekend – zonder overdrijven – en de sprookjesboeken lagen meer uit de kast dan erin. Ze was 13 jaar toen ze voor het eerst het boek "Peter Pan en Wendy" las, een verhaal dat haar leven op de kop zou zetten. Nu schrijft ze haar eigen verhalen en blijft ze op zoek naar de oorsprong van haar favoriete sprookjes en mythes.

Als jeugdleidster verzon Vicky haar eerste spellen, al overleefden deze ideeën de jaren niet. In diezelfde periode speelde ze haar eerste rollenspel. Een nieuwe wereld ging voor haar open. Van de rollenspellen tuimelde ze in de thematische bordspellen. Ondertussen is ze spelauteur van "Adventures in Neverland" en een fanatieke bordspeler. Als je haar niet in de spellenwinkel vindt, dan wel op één van de vele spellenbeurzen.

Vicky combineert het beste van beide werelden – verhalen vertellen en spellen spelen – op haar website Vickyschrijft.nl. Naast alle eigen ideeën die nog op tafel liggen, ondersteunt ze graag anderen om hun droom waar te maken!