Equinox recensie - Modern Myths

Equinox recensie – Wedloop met mythische wezens

Met de naderende jaarwisseling is het haast niet voor te stellen. De nachten zijn nu nog lang en donker. Maar twee keer per jaar is er een moment waarop de dag en de nacht precies even lang zijn. Dan vindt de equinox plaats. Het is voor mensen een simpel moment waarop de jaargetijden wisselen. Maar voor mythische wezens betekent dit iets anders: een viering en een weddenschap met kans op eeuwige roem. Lees onze Equinox recensie!

In Equinox kunnen twee tot vijf spelers getuige zijn van de wedstrijd tussen verschillende mythische wezens. Deze wezens zijn naar het magische bos gekomen waar ze de strijd met elkaar aangaan, zodat ze een plek kunnen krijgen in de legendarische verhalen. Slechts drie van de acht wezens zullen deze eer krijgen, de rest verdwijnt in de vergetelheid.

Als toeschouwer heb jij invloed op wie wint en wie verliest. Daarnaast kun je wedden op de wezens waarvan jij verwacht dat ze het gaan redden tot het einde. Elke weddenschap is punten waard en de speler met de meeste punten wint. Dat lijkt simpel, maar is het zeker niet.

Wezens van alle werelden

Het artwork waar Equinox mee op de proppen komt is fantastisch. Het is magisch, kleurrijk en fantasievol. Alleen al daarmee lonkt de doos. Die speeldoos komt overigens in twee uitvoeringen: een paarse variant met het Hert en een groene met de Mosman. De inhoud is verder precies gelijk, dus het draait puur om wat past in jouw spellenkast.

Hoewel je elke ronde speelt met acht bijzondere wezens, zijn er maar liefst veertien om uit te kiezen. Aangezien elk wezen zijn eigen kracht heeft, is elk spel daardoor compleet anders. Equinox is een kaartspel. Van elk bijzondere wezen krijg je één kampioenkaart die je gebruikt om aan te geven welke acht wezens meedoen.

Daarnaast heb je elf wezenkaarten die je gebruikt tijdens het toernooi (met een waarde van 0-10). Daarnaast zijn er nog kameleon-wezenkaarten die zich voordoen als andere wezens. En tot slot twee type boomkaarten met speciale eigenschappen. Genoeg om bij te houden dus.

Equinox recensie - Speloverzicht

Equinox recensie – Wedje leggen

Equinox wordt in vijf rondes gespeeld. Er worden acht kampioenkaarten op een rij neergelegd en iedere speler krijgt vijf voorspellingsstenen en acht wezenkaarten. Tijdens jouw beurt speel je een wezenkaart naar keuze. Die leg je onder de betreffende kampioen (bijvoorbeeld een gevleugelde vos met een waarde van 8). Daarnaast mag je ook een voorspellingssteen plaatsen op een wezen, maar deze mag je ook nog even bewaren.

De ronde stopt wanneer er onder elke kampioen een wezenkaart ligt. Degene met de laagste score wordt uitgeschakeld. Dit kan soms even duren, want je mag kaarten stapelen. Zo kan jij kampioenen in het spel houden door ze hoge scores te geven. Wordt een wezen met een voorspellingssteen toch uitgeschakeld, dan is die speler zijn steen en punten kwijt. Daarna volgt een nieuwe ronde, waar wederom een wezen uitgeschakeld zal worden.

Equinox speloverzicht

Genoeg te pesten

In eerste instantie lijkt het spel redelijk rechtlijnig. Er zit wel strategie achter, maar het is grotendeels kansrijk en afhankelijk van de oplettendheid van je medespelers. Elke ronde worden de voorspellingsstenen minder punten waard, dus vroeg inzetten is noodzakelijk voor de overwinning.

Echter, hoe eerder jij jouw stenen plaatst, hoe eerder jouw tegenstanders dat wezen proberen uit te schakelen. Je wilt dus spreiden, maar kan niet wedden op een wezen waar op dat moment al een steen op ligt. En dan kan je ook nog eens de krachten van een wezen gebruiken als jij op dat moment de meeste punten hebt. Zo kun je kaarten afpakken van spelers, een speler minder kaarten laten gebruiken of zelf met meerdere kaarten spelen. Er is zelfs een wezen dat je de kostbare voorspellingssteen laat terugnemen die je al ingezet hebt.

Equinox artwork

Equinox recensie – Wie begint?

Equinox: De speler wiens verjaardag het dichtst bij de volgende equinox ligt, mag beginnen.

Equinox recensie – Een bekende arena

Als dit spel je enigszins bekend voorkomt, dan heb je ooit Colossal Arena gespeeld. Dit spel werkt nagenoeg hetzelfde, want ook daar strijden legendarische wezens om over te blijven. Al is die strijd iets minder liefelijk. Equinox brengt dan wel weer meer wezens om mee te spelen en heeft een thema dat wellicht beter bij je past.

De wezens zijn leuk, al had er wat mij betreft iets meer nagedacht mogen worden over de naamgeving en achtergrond. Sommige wezens worden namelijk aangeduid met hun eigennaam. Een soort zigeunervleermuis is bekend als Carmen en een kabouter heet Wirwar. Bij andere wezens staat er simpelweg Hert, Gevleugelde Vos, Oehoe of Mosman. Pelgrim is een vogel met een kameleon op zijn rug en Piep een muis met mensenkleding. Een duidelijke keuze tussen eigennaam en soortnaam had meer tot de verbeelding kunnen spreken.

Equinox - Een kaartje leggen

Voor de liefhebber

Het mag duidelijk zijn dat Equinox een spel is voor de liefhebber. Het zal zeker niet in de smaak vallen bij iedereen. Ik vind het zelf een nadeel als spellen een groot voordeel geven aan mensen die het al eens gespeeld hebben. Als nieuwe speler moet je zoveel in de gaten houden dat je al hebt verloren voordat het spel halverwege is. Het is daarom goed om eerst een oefenronde te doen, want er zijn veel mogelijkheden die je moet onthouden. Zo zijn de krachten van de wezens eigenlijk pas echt logisch als je ze in actie hebt gezien.

Het spel is ook echt bedoeld om te pesten. Als iemand veel punten heeft op een bepaald wezen dat jij vervolgens doodt, is de frustratie hoog. Daar moet je tegen kunnen om de sfeer leuk te houden aan tafel. Tegelijkertijd is het spel spannend tot het einde wanneer je het eenmaal speelt met een groep die het kent. Het is moeilijk iets te voorspellen als vier andere spelers het hele speelveld om kunnen gooien.

Equinox zakjes

Equinox recensie – Must voor tijdens de equinox

Uiteindelijk is Equinox een spel dat je moet liggen en waar je een paar keer mee moet oefenen. Inmiddels hebben wij een stevige voorkeur voor kampioenen waar we mee willen spelen, wat tegelijkertijd ook weer jammer is. Het spel is prachtig en heeft een ideale tussenlengte van een uurtje om tussendoor te spelen. Of om erbij te pakken op een avondje waarin je ook nog tijd hebt voor andere dingen. Het is zeker niet een spel dat het vaakst op tafel verschijnt, maar bij de volgende equinox denken wij zeker aan die strijdende wezens in het magische woud!

Voordelen: Mooi artwork / Elke keer anders
Nadelen: Duurt even om in te komen / Veel pesten

Titel: Equinox
Ontwerper: Reiner Knizia
Uitgever: Plan B Games Inc.
Aantal spelers: 2-5
Leeftijd: 10+
Duur: 40-60 minuten
Genre: Fantasy / Gokspel

Bekijk hier de trailer van Equinox:

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop!

Plan B Games banner