Root recensie - Modern Myths

Root recensie: Wie is de sterkste in het woud? – Modern Myths Spellenavond

In Root – A Game of Woodland Might and Right bezoek je een bos waar een flinke chaos heerst. Vier partijen zijn verwikkeld in een strijd, met elk een heel ander doel en totaal andere middelen. De Marquise de Cat, de Eyrie Dynasties, de Woodland Alliance en de Vagabond hebben ieder hun eigen regels. Het spel beroept zich dan ook op zijn asymmetrie en Yvette W. kon niet wachten om dat uit te proberen. We stuurden haar het woud in en in deze Root recensie lees je hoe ze daar geabsorbeerd raakte door de verwikkelingen in dit spel voor echte bordspelliefhebbers.

De Marquise de Cat is het bos binnengevallen en heerst met zijn grote troepenmacht over het speelbord van Root. De vogels van de Eyrie Dynasties vechten echter met volle kracht terug. Als voormalige heersers proberen zij hun grip op het bos terug te krijgen. Ondertussen zijn de onderdrukte bosdieren al die machtsgrepen meer dan zat en voert een groepje – de Woodland Alliance – een guerrillastrijd tegen alle potentiële heersers. Langzaam winnen ze de sympathie van de overige bosbewoners en weten ze rake klappen uit te delen aan de heersende orde. De Vagabond maakt ondertussen listig gebruik van al deze chaos om zijn eigen doelen te bereiken. Wie zal er overwinnen?

De eerste kennismaking

Al sinds de kickstarter van Root in 2017 van start ging ben ik razend benieuwd naar dit vernieuwende spel. In tegenstelling tot alle andere spellen in mijn uitpuilende spellenkast introduceert Root namelijk iets compleet nieuws: het spel is volledig asymmetrisch. Mijn spellenhart ging hier flink sneller van kloppen. Asymmetrisch? Hoe ziet dat er dan uit? En hoe speelt dat?

Toen de mogelijkheid zich aandeed om Root voor Modern Myths onder de loep te nemen hoefde ik dan ook niet lang na te denken. Ja, laat mij het doen, alsjeblieft. Wil je misschien mijn linker nier? Al snel werd het spel bij mij thuis bezorgd en mocht ik de redelijk compacte, maar o zo zware doos uitpakken. Root heeft prachtig artwork en onderdelen van stevig, dik karton. Geen millimeter van de doos is onbenut gelaten en hij is gevuld met prachtig ontworpen onderdelen en simpele, maar des te mooiere, houten pionstukken.

Root speloverzicht

Root recensie – De onderdelen (voor iedereen anders)

Root - BirdDe asymmetrie in het spel is meteen zichtbaar in de onderdelen. Naast het speelbord met twee speelzijden is er weinig meer hetzelfde voor de spelers. Ieder krijgt een faction board, een bord specifiek voor de partij (factie) van jouw keuze. Op de achterkant van dit bord staat samengevat wat de onderdelen zijn die bij jouw faction horen. Noodzakelijk, want dit is voor iedereen anders. Daarnaast staat er hoe je het spel op moet zetten voor jouw partij. Ook dit is voor iedereen anders. Het antwoord op de vraag hoe lastig een faction is op verschillende speelgebieden is voor iedereen anders. En een samenvatting van jouw doel, speelwijze, sterktes en zwaktes – je raadt het al – dit is voor iedereen anders.

De overige onderdelen tot slot zijn, daar komt ie weer, voor iedereen anders. Waar de Marquise de Cat 25 houten warriors (pionnen) heeft, heeft de Vagabond maar één pionstuk. De Eyrie heeft zes kaarten, de Vagabond 18 en de andere factions helemaal geen. Ook het aantal gebouwenfiches loopt uiteen van 18 voor de Marquise tot nul voor de Vagabond. Die heeft dan wel weer items en relationship (relatie) markers. Je begrijpt het al, er is nauwelijks iets gelijk voor de verschillende factions in Root.

Gelukkig hebben de makers wel zakjes bijgeleverd om alle onderdelen per faction te ordenen. Dat scheelt een flinke hoeveelheid tijd bij het opzetten van het spel.

Root meeples

Gaan we nog spelen?

Root recensie - handleidingenRoot is een ingewikkeld spel om te leren. Dit hebben de makers ondervangen door maar liefst drie (!) spelregelboeken toe te voegen: Learning to Play, Walking through Root en The Law of Root.

In Learning to Play vind je de spelregels uitgelegd met voorbeelden en plaatjes. Het standaard type regelboek dus. Maar omdat het spel nogal complex is, is er ook een walkthrough toegevoegd. Dit boekje laat je aan de hand van voorgeschreven zetten twee rondes spelen met alle factions op het speelbord. Zo maak je kennis met de totaal verschillende acties die de verschillende factions kunnen doen en krijg je een beetje een gevoel voor Root. De walkthrough gaat er wel van uit dat minimaal één speler Learning to Play heeft gelezen. Het spelen van de twee rondes roept namelijk veel vragen op.

The Law of Root is een referentieboek. Een boek waarin alle regels beknopt en zakelijk staan uitgelegd voor als er zich vragen voordoen tijdens het spel. En geloof me, dat gebeurt! Het spelen van Root is namelijk één grote leercurve. Het zou onmogelijk zijn om in deze recensie de volledige spelregels te bespreken. Daarom maak ik jullie enkel nieuwsgierig naar het spel, door de basisprincipes van elke factie uit te leggen.

De Marquise de Cat

De Marquise heeft een groot leger aan kattenkrijgers. Hij heerst over alle open plekken in het bos en heeft als doel om zijn greep op het woud te versterken. Dit doet hij door verschillende soorten gebouwen te bouwen. Hiermee kan hij zijn productie van items opschroeven, meer bouwmaterialen oogsten en meer katten rekruteren. Voor al deze dingen scoort de Marquise-speler punten. Met zijn enorme krijgsmacht regeert hij met brute kracht en is niet bang om te vechten.

Marquise de Cat

De Eyrie Dynasties

Als verstoten heersers proberen deze vogels om de macht over het bos terug te krijgen. Zij doen dit door zo veel mogelijk nesten te plaatsen, waarvoor ze punten scoren. Vanuit deze nesten kunnen ze meer strijders op het bord zetten. The Eyrie is echter gebonden aan een regeringsbesluit (The Decree) dat ze tot op de letter moeten volgen. Elke beurt voegt de Eyrie-speler één of twee kaarten toe aan zijn decree, waardoor het besluit elke beurt meer mogelijkheden biedt. Maar ook meer verplichtingen geeft! Kan de Eyrie niet meer voldoen aan het Decree, dan raken de vogels in turmoil (onrust). Dit is een flinke klap voor de Eyrie-speler.

Eyrie Dynasties

De Woodland Alliance

De Woodland Alliance doet er alles aan om de sympathie te winnen van de onderdrukte bosbewoners. Deze speler krijgt punten voor de hoeveelheid sympathie tokens op het bord. Verwijdert een andere speler een van deze tokens, dan moet hij een supporter leveren aan de Woodland Alliance in de vorm van een kaart. Want de bosdieren laten zich niet zomaar meer onderdrukken! Als echte guerrillastrijders hebben de leden van de Alliance enkele gemene gevechtstactieken tot hun beschikking. Het gebied van de Woodland Alliance betreden is dus zeker niet zonder gevaar.

Woodland Alliance

De Vagabond

Als echte loner maakt de Vagabond gebruik van de onrust in het bos om zijn eigen doelen te bereiken. Hij papt aan met factions om punten en items te scoren, maar is berucht, omdat hij zich ook tegen factions kan keren. In tegenstelling tot alle andere factions is de Vagabond geen warrior (krijger), waardoor veel regels die de andere spelers wél treffen niet gelden voor hem.

Vagabond

Root recensie – Hoe win je Root?

Root - CatHet lijkt bijna onmogelijk om de totaal verschillende facties te vergelijken en hier ook nog eens een winconditie aan te hangen. Toch heeft Root twee verschillende manieren om het spel te winnen.

Manier één is door als eerste 30 punten te verdienen. Elk factie scoort voor verschillende zaken punten. Zoals hierboven genoemd, scoort de Marquise bijvoorbeeld door gebouwen neer te zetten, terwijl de Woodland Alliance punten krijgt voor het verspreiden van sympathie.

De andere manier om te winnen is door middel van een dominance (overheersing) kaart. Er zitten vier van deze kaarten in het spel. Als je een van deze kaarten speelt, moet je voldoen aan de voorwaarden op de gespeelde kaart om te winnen. Meestal gaat het hierbij om de controle te hebben over een bepaald aantal gebieden op het bord. De dominace-kaarten worden alleen gebruikt in een spel met drie of vier spelers.

Root recensie - overzicht gebeurteniskaarten

Met hoeveel spelers?

Het spel kan gespeeld worden met twee tot vier spelers. En als je het mij vraagt, is het met alle aantallen leuk. Wel moet je oppassen met de keuze van factions. Doordat elke faction zo ongelofelijk anders is dan de anderen, is het onvermijdelijk dat niet alle combinaties even succesvol zijn om te spelen. Gelukkig staan de aangeraden combinaties in de spelregels en hoeft je nog geen volleerd Root-speler te zijn om een leuk spel samen te stellen. Naarmate je het spel beter beheerst, kun je natuurlijk van deze suggesties afwijken. Al brengt dit vaak wel wat uitdagingen met zich mee.

Root recensie - zomer spelbord

Root – Wie begint?

Root: Tijdens het opzetten van het bord begint de Marquise de Cat met het opstellen van zijn stukken. Zodra het spel gaat beginnen, wordt de startspeler echter willekeurig gekozen. Ook hier kun je ervoor kiezen om dit steeds anders te doen!

De herspeelbaarheid

Root is wellicht het meest herspeelbare spel dat ik in mijn kast heb staan. Doordat elke faction anders speelt, is er veel te leren en te ontdekken. Zeker omdat je na één potje vaak nog niet doorhebt hoe je een faction het beste kunt gebruiken. Eerlijk gezegd was ik tijdens mijn eerste potje zo geabsorbeerd door wat mijn eigen faction moest doen, dat ik de faction tegenover mij niet eens echt doorhad. Tja, dan moet er natuurlijk nog een potje komen. En nog een…

Ook de combinatie van factions beïnvloedt het spel. Je moet tenslotte niet alleen opletten wat je zelf doet, maar ook wat de ander gaat doen. En laat dat nu de uitdaging zijn als daar verschillende tegenstanders kunnen staan, met totaal andere regels dan bij jouzelf.

Root recensie - spelkaarten

Wie neem jij mee het woud in?

Root - BadgerDoordat Root zo’n ontzettend uitgebreid spel is, met zoveel verschillende regels en aspecten, is het geen spel voor mensen die “even een spelletje” willen doen. Het duurt al snel een uur voordat je als nieuwe speler het spel voldoende begrijpt om een potje te kunnen spelen.

Waar Root wél uitermate geschikt voor is, zijn mensen die het leren van een spel als onderdeel zien van de lol. Je raakt eigenlijk nooit uitgeleerd met Root. Aangezien ik een van die mensen ben, heb ik enorm genoten van de potjes die we tot nu toe gedaan hebben. Achter elke zet ligt een ontdekking en bij elke kaart een nieuw inzicht.

Root recensie – Duivels ingewikkelde lol

Root - A Game of Woodland Might and Right - packshotDoordat je overzicht probeert te houden over een bord met elk spel andere factions, die allemaal anders spelen, met ieder andere regels en andere manieren van punten scoren, is Root duivels ingewikkeld. Het is daardoor vooral geschikt voor serieuze bordspelfanaten. Maar zoals gezegd, in het leren van Root – A Game of Woodland Right and Might zit veel van de lol van het spel. Hoe het spel speelt als ik straks een volleerd Root-speler ben weet ik op dit moment nog niet. Maar er zijn genoeg uitbreidingen voor dit geweldige spel op de markt, om dat niet te laten gebeuren.

Voordelen: Verrassend / origineel / prachtig uitgevoerd / een uitdaging
Nadelen: Duivels moeilijk / lastig te introduceren bij nieuwe spelers

Titel: Root
Ontwerpers: Cole Wehrle , Kyle Ferrin
Uitgever: Ledergames
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 10+
Duur: 60 – 90 minuten (eigenlijk veel langer)
Genre: Fantasy / Wargame

Koop Root via Bol.com of Amazon.nl:

Root - A Game of Woodland Might and Right - packshotRoot – € 59,99 Bol.com
Root – € 67,20 Amazon.nl

Bekijk hier een unpacking van het Root bordspel:

Dit is de trailer van Root:

Root – Modern Myths Spellenavond

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

Root recensie - packshot 2D

Yvette Wolters

Al als klein meisje belandde Yvette Wolters met haar neus in de boeken en ze is niet van plan daar ooit nog uit te komen. Na in aanraking gekomen te zijn met de boeken van Harry Potter stond fantasy op het leesmenu. Haar liefde voor dit genre is door de jaren heen alleen maar gegroeid.
Of het nu een boek is, een film, serie of bordspel; zodra het fantasy uitstraalt is Yvette enthousiast.

Yvette is regelmatig met haar hele gezin op festivals te vinden, waarvoor zij met veel liefde zelf de kostuums ontwerpt.