Familiar Tales recensie – Modern Myths

Familiar Tales recensie – Een betoverend avontuur voor jong en oud

Met Familiar Tales stap je in een sprookjesachtige wereld waar trouwe metgezellen plotseling de helden worden! Neem de rol aan van vier metgezellen die een zeer belangrijke taak op zich nemen. Plaid Hat Games heeft opnieuw samengewerkt met ontwerper Jerry Hawthorne – de creatieve geest achter spellen zoals Stuffed Fables – om deze betoverende ervaring tot leven te brengen. Ben je klaar om jezelf onder te dompelen in een fantasierijke reis? Ontdek in onze Familiar Tales recensie of dit spel ook jou weet te betoveren.

Voordat we deze recensie van Familiar Tales beginnen, eerst een kleine spoilerwaarschuwing: we zullen het introductieverhaal van dit bordspel delen, maar we zullen de rest van het avontuur natuurlijk niet onthullen. In dit coöperatieve avonturenspel, gemaakt door Jerry Hawthorne, neem je de rol aan van vier metgezellen van een ietwat aparte tovenaar die plotseling hun comfortabele huis moeten verlaten.

Tijdens je reis verken je nieuwe locaties, vecht je tegen vijanden en verbeter je de vaardigheden van je personages. En dit alles, terwijl je een heel bijzondere vracht met je meedraagt.

De reis begint

Bij het zien van de speldoos werd ik meteen enthousiast! Het beloofde een sprookjesachtig avontuur te worden met zeer bijzondere personages. Je volgt Blaze de vos, Flicker het elfje, Gribbert de kikker en Chalk, een immense steenreus die communiceert via zijn vogel Tweets.

Het verhaal begint terwijl we comfortabel leven in het huis van de tovenaar. Hoewel er geruchten zijn over een dreigende oorlog, lijkt dat nog ver van ons bed te zijn. Tot er op een avond aan onze deur wordt geklopt. Een wanhopige vrouw staat voor de deur met een kleine bundel in haar armen. Ze smeekt de tovenaar om voor haar baby te zorgen, en de tovenaar aarzelt geen moment en biedt zijn hulp aan.

Familiar Tales - speloverzicht

Familiar Tales recensie – Met een baby de donkere nacht in

Vervolgens draait de tovenaar zich naar ons toe en draagt ons op om de baby in veiligheid te brengen. Hij zal ons later weer ontmoeten. Met de baby in onze armen, vluchten we halsoverkop de donkere nacht in. Maar achtervolgers zijn niet ver weg…

Ongeacht het aantal spelers, zijn alle vier de personages betrokken. In mijn tweespelerspel speelde ik als Blaze en Flicker. We verzamelden onze personage-specifieke spelonderdelen en volgden de instructies van de bijbehorende app. Als het moeilijkste aspect van de spelopzet was om niet per ongeluk geheime kaarten te lezen, kun je je voorstellen dat we al snel klaar waren om aan ons avontuur te beginnen.

Familiar Tales spelfiguren

Familiar Tales recensie – Wie begint?

Familiar Tales – De app vertelt je het introductieverhaal en bepaalt welk personage begint.

Materialen en componenten

Familiar Tales bevat een overvloed aan kaarten, prachtige miniaturen, grondstoffiches en een groot met een ring gebonden boek. Dit boek zal je mogelijk bekend voorkomen als je eerder Stuffed Fables hebt gespeeld, een ander spel van Jerry Hawthorne. De linkerpagina’s laten steeds een plattegrond zien, terwijl de rechterpagina’s de speciale spelregels, de statistieken van de vijanden en de winvoorwaarde toont.

Dit systeem werkt goed. Wanneer je naar een volgend hoofdstuk gaat, hoef je enkel naar de juiste pagina te bladeren en je kunt meteen spelen! De illustraties zijn daarbij speels en vrolijk. Zodra je het boek opent, word je verwelkomd in een kleurrijke wereld. Ook de kaarten zijn prachtig en helder vormgegeven. Kortom, de ontwerpers hebben er alles aan gedaan om een sprookjesachtige sfeer te creëren en zijn daarin uitstekend geslaagd.

Plaid Hat Games - Field of Dreams

Familiar Tales recensie – Het avontuur dat je samen beleeft

In het eerste tijdperk is het doel vrij eenvoudig: bescherm de baby koste wat het kost! In latere tijdperken sta je echter voor verschillende dilemma’s als gevolg van eerdere keuzes die je hebt gemaakt. Wat is de juiste keuze? De tijd zal het leren.

In Familiar Tales draait het dan ook niet om het verzamelen van de meeste punten of het implementeren van de beste strategie. Het draait om het avontuur dat je samen beleeft.

Blaze, Chalk, Gribbert en Flicker

De vijfde metgezel: een digitale verteller

Hate it or love it, Familiar Tales vereist het gebruik van een app. Deze app, beschikbaar op FamiliarTalesGame.com, vertelt het verhaal, beheert de beurtvolgorde en geeft aan wanneer vijanden verschijnen. Bovendien wordt je voortgang opgeslagen, waardoor je het spel gemakkelijk kunt onderbreken en later kunt hervatten.

De stemacteurs in de app zijn uitstekend gekozen. De personages komen echt tot leven, en met de toegevoegde muziek en achtergrondgeluiden word je volledig ondergedompeld in het verhaal. Het voelt alsof je naar een interactief audioboek luistert. Voor mij is de app absoluut een waardevolle toevoeging aan het spel.

Flicker

Familiar Tales recensie –  Hoe ga je op avontuur?

Naast de app gebruik je in Familiar Tales kaarten om acties en vaardigheidstests uit te voeren. Iedere metgezel heeft zijn eigen stapel kaarten, met daarin unieke kaarten die nodig zijn om aan te vallen, te bewegen of grondstoffen te verzamelen. Gedurende het spel krijg je de kans om betere kaarten aan te schaffen om je stapel te verbeteren. Ook kun je minder waardevolle kaarten strategisch verwijderen om de samenstelling van je stapel te optimaliseren.

Dit spelmechanisme staat bekend als “deck-building” en doet denken aan spellen zoals Harry Potter: Hogwarts Battle, waardoor je controle hebt over de ontwikkeling van je personages.

Verbeter je vaardigheden

Herkenbaar voor jonge ouders

In tegenstelling tot andere avonturenspellen – waarbij je alleen voor je eigen veiligheid en die van je teamleden hoeft te zorgen – draag je nu de zorg voor een hulpeloos wezen. De baby kan niet zelf bewegen, dus ze moet altijd gedragen worden door één van de metgezellen. Daarnaast heeft de baby verzorging nodig, zoals voeding en verschoning. Dit geeft het spel een geheel eigen dynamiek. Vaak riepen we naar elkaar: ‘Nee, je kunt het doek niet gebruiken om een magisch voorwerp te maken! We moeten de baby zo meteen verschonen!’

Het draait vaak om de keuze tussen het versterken van je eigen personage of zorgen voor de baby. Het spel beloont je wanneer je acties besteedt aan het opbouwen van een band met de baby. Dit voegt een extra laag van verantwoordelijkheid en emotionele betrokkenheid toe aan het spel… en ook een vleugje humor. Als jonge ouders keken we elkaar tijdens bepaalde scènes veelbetekenend aan, met slechts één gedachte: dit is uit het leven gegrepen.

Familiar Tales - spelbord

Familiar Tales recensie – Jouw keuze maakt een verschil

MisfortuneSoms zijn er scènes waarbij je bepaalde keuzes moet maken die later een invloed hebben op het verhaal. Maar niet enkel jouw keuzes bepalen de richting van het spel. Er zijn twee sporen die je moet bijhouden: “Misfortune” en “Discontent”, oftewel tegenspoed en ontevredenheid.

Deze sporen houd je best zo laag mogelijk, want – zoals de namen doen vermoeden – is het geen bijster goede zaak als daar teveel van is.

Gecombineerde kaartstapels

Een van de opvallende aspecten van het spel is de vereiste dat alle vier de speelbare personages aanwezig zijn bij de setup, wat gebruikelijk is in veel verhalende bordspellen. Hoewel dit naadloos werkt voor vier spelers, voelt het enigszins vreemd in een spel voor twee spelers. In plaats van twee afzonderlijke kaartstapels – één voor elk personage – moesten wij één kaartstapel samenstellen voor de twee personages.

Aan het begin van het spel was dit geen groot probleem, aangezien de acties vrijwel altijd basisacties waren. Maar naarmate de personages sterker werden, werd het vervelend dat ik in de beurt van Blaze alleen Flicker-kaarten kon rapen en omgekeerd. Door vermoeidheidskaarten aan je hand toe te voegen, kun je dit probleem omzeilen. Dit soort kaarten laten je extra kaarten trekken, maar verzwakken tijdelijk je kaartstapel. Dit idee op zich is niet vreemd in dit soort spelmechanismen, maar vanwege de gecombineerde kaartstapel vond ik het niet echt een fantastische oplossing.

Story Craft - Familiar Tales recensie

Familiar Tales recensie – Klaar om op avontuur te gaan?

Familiar Tales recensie - PackshotDit neemt niet weg dat Familiar Tales een prachtig verteld, spannend avonturenspel is met boeiende personages in een kleurrijke wereld. Na elk spel keek ik reikhalzend uit naar het volgende hoofdstuk. In totaal mag je op avontuur in drie tijdperken, waarbij je na elk tijdperk een tijdsprong maakt. Daarbij is elk tijdperk verdeeld in verschillende hoofdstukken, dus avontuur genoeg! Helaas is Familiar Tales niet beschikbaar in het Nederlands, dus hoe beter je Engels is, hoe meer nuance je oppikt in bepaalde scènes. Het opbouwen van je persoonlijke kaartstapel werkt, maar er zijn spellen die dit mechanisme net iets beter uitwerken.

Dit is echter slechts een kleine kanttekening, omdat dit spel doet wat het moet doen: een leuk, meeslepend verhaal vertellen. Ben je bekend met eerdere spellen van Jerry Hawthorne, zoals Mice & Mystics, Stuffed Fables en Aftermath? Of ben je gewoon op zoek naar een sprookjesachtig avontuur dat zowel kinderen als volwassenen aanspreekt? Dan is Familiar Tales zonder twijfel een aanrader!

Voordelen: De app is verteller en spelleider / Leuk avontuur voor kinderen en volwassenen
Nadelen: Je hebt een app nodig! / Engels / Gecombineerde kaartstapels werken niet soepel

Titel: Familiar Tales
Ontwerper: Jerry Hawthorne
Uitgever: Plaid Hat Games
Aantal spelers: 1-4
Leeftijd: 8+
Duur: 45–120 minuten per hoofdstuk
Genre: Fantasy

Bekijk hier een overzicht-trailer van Familiar Tales:

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Plaid Hat Games / Vicky Swers

Familiar Tales recensie - Vijanden

Vicky Swers

In Vickys kindertijd draaiden de VHS-tapes met Disneyfilms elk weekend – zonder overdrijven – en de sprookjesboeken lagen meer uit de kast dan erin. Ze was 13 jaar toen ze voor het eerst het boek "Peter Pan en Wendy" las, een verhaal dat haar leven op de kop zou zetten. Nu schrijft ze haar eigen verhalen en blijft ze op zoek naar de oorsprong van haar favoriete sprookjes en mythes.

Als jeugdleidster verzon Vicky haar eerste spellen, al overleefden deze ideeën de jaren niet. In diezelfde periode speelde ze haar eerste rollenspel. Een nieuwe wereld ging voor haar open. Van de rollenspellen tuimelde ze in de thematische bordspellen. Ondertussen is ze spelauteur van "Adventures in Neverland" en een fanatieke bordspeler. Als je haar niet in de spellenwinkel vindt, dan wel op één van de vele spellenbeurzen.

Vicky combineert het beste van beide werelden – verhalen vertellen en spellen spelen – op haar website Vickyschrijft.nl. Naast alle eigen ideeën die nog op tafel liggen, ondersteunt ze graag anderen om hun droom waar te maken!