Unmatched Gevecht der legendes recensie – Modern Myths

Unmatched: Gevecht der legendes recensie – Historische helden versus mythische monsters

Heb jij je ooit afgevraagd wie er zou winnen in een gevecht tussen koning Arthur en Sinbad de zeeman? Zou jij Medusa’s verstenende blik in strijd willen zien met de spiegels van Bloody Mary? Dan is het bordspel Unmatched hét strijdterrein waar je je op wilt begeven. In dit tweede deel van onze Unmatched-recensieserie kijken we naar de twee basissets: toepasselijk getiteld deel Gevecht der legendes 1 en 2. Lees in onze Unmatched: Gevecht der legendes recensie over de personages uit deze twee basissets. Wat is hun achtergrond en welke unieke mogelijkheden hebben ze in de wereld van Unmatched?

Wil je weten hoe Unmatched werkt en welke regels er zijn, lees dan onze Unmatched: Cobble & Fog recensie. Lees ook de bordspelrecensies van Unmatched: de kleine sets en Unmatched: Jurassic Park.

Spellen waarbij je verschillende figuren tegen elkaar kunt laten vechten, zijn er genoeg. Ik denk meteen aan bekende spellen als Heroclix, Warhammer of het klassieke Heroscape. In een aantal van die spellen speel je met personages waar we van houden: Star Wars: Shatterpoint, War of the Ring en Marvel United. Vooral bij die laatste komt er toch een soort verzameldrang bij kijken. Want hoe meer keuze in personages, hoe leuker het wordt.

Unmatched valt sinds 2019 op dankzij een ruimte selectie aan personages uit het publieke domein en een aantal bekende franchisen als Marvel, Jurassic Park en Buffy the Vampire Slayer. Het spel is daarbij gemakkelijk te leren en er valt genoeg te beleven. In deze Unmatched: Gevecht der legendes recensie gaan we dieper in op Unmatched: Gevecht der Legendes 1 en 2. In het Nederlands zijn ze te verkrijgen dankzij White Goblin Games.

Ronde 1

Het eerste deel van Unmatched: Gevecht der Legendes koop je voor zo’n veertig euro. De doos bevat vier helden om mee te spelen: de gorgon Medusa, koning Arthur, Alice uit Wonderland en Sinbad de zeeman. Het spel komt met een dubbelzijdig speelbord, een miniatuur van elk personage met ook elk een unieke stapel kaarten. In dit eerste deel vecht niemand alleen, want iedere speler heeft een strijdende handlanger die met een plastic fiche wordt weergegeven. Alice heeft daarbovenop nog een kartonnen fiche waarmee ze haar formaat kan aangeven. Dan moet ze maar van de paddenstoelen afblijven…

Net als bij Cobble & Fog is ook deze doos zorgvuldig vormgegeven en heeft alles zijn eigen plekje. Niets verschuift als je het spel meeneemt. Wel anders dan in Cobble & Fog heb je nu een held die op afstand kan aanvallen, waardoor je weer aan de slag kan met een nieuwe strategie.

Unmatched Gevecht der Legendes 1 - speloverzicht

Unmatched: Gevecht der legendes recensie – De enige, echte koning

Koning Arthur - UnmatchedDe bekendste koning die al sinds de middeleeuwen rondreist door het publieke domein is waarschijnlijk koning Arthur. Als personage duikt hij veel op in verschillende verhalen. Het zijn er zoveel dat het niet onwaarschijnlijk is dat dit figuur echt bestaan heeft. De verhalen zelf bevatten echter ook fantastische elementen vol magie. Zo is een van Arthurs bekendste handlangers de tovenaar Merlijn.

Ook in Unmatched: Gevecht der legendes 1 staat Merlijn aan Arthurs zijde. Een keuze voor dit duo betekent ook echt dat je jouw aandacht verdeelt. Er zijn genoeg kaarten die exclusief zijn voor Merlijn en je moet je focussen om hem te ondersteunen en er hard voor te gaan. Het kaartendeck bevat leuke verwijzingen die thematisch goed passen, zoals het zwaard Excalibur, de heilige graal, de hulp van Morgana en de Vrouwe van het meer.

Een blik van steen

Medusa - UnmatchedMet een oorsprong uit de Griekse mythologie is Medusa nog ouder dan de net genoemde koning. Haar verhaal wordt in twee verschillende mythes beschreven, maar in Unmatched zien we de vrouw met het slangenhaar en de blik van steen. Medusa vecht met drie harpijen die de vijand insluiten, terwijl ze zelf van een afstandje toeslaat met haar pijl en boog.

Medusa’s tactiek is om haar harpijen de kaarten te laten uitputten, zodat haar verstenende blik vervolgens een behoorlijke dosis schade kan doen. Vechten op afstand geeft je wat ademruimte, vooral omdat iedere speler in jouw buurt automatisch schade krijgt.

Unmatched: Gevecht der legendes recensie – Iedereen is krankzinnig

Alice - UnmatchedIn Wonderland is niets wat het lijkt. Lewis Carroll schreef in 1865 een kinderboek over een meisje genaamd Alice dat in het waanzinnige Wonderland belandde. Al jaren proberen literatuurdeskundigen de geheimen van het boek te ontrafelen, maar wat ze zeker weten is dat het verhaal tot de verbeelding spreekt. Alice duikt dan ook telkens weer op in films, series, manga, comics en spellen.

De Alice in Unmatched is geen onwetend meisje, maar doet met haar enorme mes meer denken aan de Alice uit het computerspel American McGee’s Alice. Ze is een veelzijdig personage dat kan kiezen of ze haar beurt groot of klein begint. Een grote Alice doet meer schade, terwijl een kleine Alice juist meer verdediging heeft. Daarbovenop komt de Jabberwock die voor haar vecht en behoorlijk sterk uit de hoek kan komen. Alice zelf moet het vooral hebben van haar mogelijkheid te groeien en te krimpen. Als je dat eenmaal onder de knie hebt, is ze niet voor de Cheshire poes.

Ervaring maakt de zeeman

Sinbad - UnmatchedOpduikend in meerdere verhalen uit Duizend-en-een-nacht die gaan over zijn zeereizen, bewijst Sinbad dat hij slim en sterk is. Zijn goede vriend en naamgenoot – in Unmatched aangegeven als “de Kruier” – staat aan zijn zijde. Toch is het Sinbad zelf waar je focus op ligt. Hij is snel en zijn kaarten omschrijven zijn vele reizen: de reis naar het eiland dat een walvis was, de reis naar het monster met ogen als vurige kolen, enzovoort.

Hoe meer reizen Sinbad heeft ervaren, hoe sneller en sterker hij wordt. In het begin is Sinbad nog niet zo’n sterke vechter, maar met een beetje geduld… Tja, de aanhouder wint.

Unmatched: Gevecht der legendes recensie – Ronde 2

Na Cobble & Fog in 2020 kwam Unmatched: Gevecht der Legendes 2 uit in 2021. Voor eenzelfde prijs breid je jouw keuzemogelijkheden uit met vier nieuwe strijders. De inhoud van de doos is grotendeels gelijk aan zijn voorganger, maar helaas is het speelbord nu enkelzijdig. Heb je meer Unmatched-spellen, dan hoeft dat de pret natuurlijk niet te drukken. Maar op zichzelf gezien is het jammer dat de ontwikkelaars ervoor kozen dit spel een beperking te geven in keuzemogelijkheid.

Wat veel goedmaakt is de keuze voor helden waarvan sommigen misschien wat minder bekend zijn. Zo is er de onverslaanbare Achilles, je ergste nachtmerrie Bloody Mary, de apenkoning Sun Wukong en de Afrikaanse prinses Yennenga. Daar komt bij dat deze nieuwe personages door sommige kaarten een dubbele aanval krijgen. Ook geeft dit deel je nieuwe regels om het spel te spelen met drie of vier spelers zonder in teams te hoeven vechten.

Vergeet zijn zwakke plek

AchillesIn het boek De Illias van Homerus komt de held Achilles voor. Als zoon van een Nereïde was hij een halfgod: mooi, sterk, slim en dapper. Hij was een van de bekende figuren die meevocht in de Trojaanse oorlog waar hij stierf door een pijl in zijn hiel. In sommige versies van zijn geschiedenis werd hij als kind ondergedompeld in de Styx om hem onkwetsbaar te maken. De plek waar zijn moeder hem vasthield – zijn hiel dus – bleef als enige kwetsbare puntje over. Het is de plek die we tot vandaag nog steeds kennen als de achillespees.

In 2011 verscheen Een lied voor Achilles door Madeline Miller. Het is een vertelling over zijn vermeende liefdesband met Patroclus. Ook op het Unmatched-strijdveld staat Patroclus naast de held en wanneer hij verslagen wordt, kent Achilles’ kracht geen tegenstand meer. Achilles is een echte strateeg met mogelijkheden om op afstand aan te vallen, samen te werken met Patroclus, op zoek te gaan naar de zwakke plek van de tegenstander en een geweldige verdediging op te bouwen. Vergis je niet, want ook Achilles heeft een zwakke plek. En als die gevonden wordt, moet hij behoorlijk wat inleveren.

Unmatched: Gevecht der legendes recensie – Driemaal is scheepsrecht

Bloody MaryWie ’s nachts driemaal haar naam in de spiegel zegt, zal haar verschijning zien. Vanaf dat moment duikt ze telkens weer op in je spiegelbeeld, wachtend op jouw dood. Bloody Mary is het eerste figuur uit deze reeks dat zijn oorsprong vindt in een ongeschreven legende. Hoewel ze inmiddels opgenomen is in bekende series als Supernatural en er genoeg films over haar zijn, wordt haar angstaanjagende verhaal vooral verteld. Er zijn daardoor zoveel versies, dat het onduidelijk is wie of wat ze nu echt is en wat haar bedoelingen zijn.

Toch zijn de meesten het erover eens dat je niet kunt sollen met Bloody Mary. Bijgestaan door een gebroken spiegel hoeft je Mary in Unmatched niet op te roepen. Als enige duikt ze op zonder handlanger. Mary’s kaarten gaan volledig om timing en vooral het cijfer drie is hierin belangrijk. Derde acties of achterblijven met drie kaarten geven bonussen, maar haar timing is soms erg lastig in Unmatched. Daarentegen helpt de spiegel je om een gevecht gelijk te trekken en kun je op die manier vrij veilig een gevecht aangaan.

Wie van de drie?

Sun WukongRecentelijk kwam Netflix nog met een animatiefilm over de apenkoning Sun Wukong, maar het bekendste fictionele personage dat op hem gebaseerd is, is Son Goku van de manga- en animereeks Dragonball. Daarvoor was hij een bekend personage uit de Chinese mythologie. Sun Wukong beschikt over verschillende vaardigheden: hij is sterk, kan elementen besturen, van gedaante wisselen en nog veel meer. Hij is dus een goede keuze om toe te voegen aan het Unmatched-strijdveld.

En hoewel Sun Wukong zonder handlangers op het veld begint, kan je aan het begin van je beurt jezelf klonen tot een maximum van drie. Het unieke aan de apenkoning is dat al zijn kaarten voor zowel zichzelf als voor zijn klonen te gebruiken zijn. Zo kan hij hen het gevecht laten voeren of zelfs weer levens terugkrijgen door ze te bewaren. Hij is een veelzijdige vechtersbaas die de balans tussen leven en dood maar al te goed begrijpt.

Unmatched: Gevecht der legendes recensie – Een kracht zonder gelijke

YennengaHoewel het niet honderd procent zeker is wanneer zij leefde, lijkt het erop dat de Afrikaanse prinses Yennenga echt heeft bestaan. Haar vader stichtte het koninkrijk Dagbon – nu onderdeel van Ghana – maar de prinses wilde haar eigen pad bewandelen. Als kundige jager en strijder ontsnapte ze uit haar vaders handen, werd verliefd en kreeg een zoon. Nog steeds wordt ze gezien als de moeder van een keizerrijk.

Als enige van de tot nu toe besproken spelfiguren heeft Yennenga twee boogschutters met ieder twee levens (heeft een held meerdere handlangers, dan hadden die tot noch toe slechts één leven). De schade die Yennenga oploopt, kan ze verdelen over haar troepen. Zorg er dus voor dat je aanval fataal is. Geef je Yennenga de kans om terug te slaan, dan doet ze dat met krachtige aanvallen en slimme strategieën. Te paard brengt ze je extra schade toe, maar het liefst blijft zij op afstand als enige afstandsspeler in deze versie.

Mythes, legendes en fabels, maar allemaal helden

Yennenga kaartWaarom we Unmatched zo leuk vinden, legden we al uit in het eerste deel van onze recensieserie. Gevecht der Legendes heeft niet dat specifieke thema van de 2020-versie Cobble & Fog (maar daarom was die juist zo leuk om opzichzelfstaand te spelen). Het voordeel daarvan is dat Gevecht der Legendes 1 en 2 goed bij elkaar passen. Deel een hadden we intussen echter al zo vaak gespeeld, dat we ieder personage goed kenden en het plezier in de gevechten toch begon in te zakken (dat hadden we minder bij Cobble & Fog).

Helaas spraken de personages uit het eerste deel ook minder tot de verbeelding. Dat was erg jammer, want ze zijn wel erg leuk. De toevoeging van deel twee maakte wel dat het eerste deel ook weer opleefde. Hoe goed is Alice als haar “looking glass” opeens een Mary bevat? En kan Achilles net als Perseus de gorgon verslaan? De dubbele aanval van deel twee komt soms echt wel als een klap en ik heb spelers gehad die zich verzuchtten toen ze erachter kwamen dat hun deck niet zo’n kaart had.

De strijd gaat door

Achilles kaartDe regels om het spel nu met zijn drieën te kunnen spelen (of vieren maar dan niet in teams) is prettig. Wij gebruikten ze echter al als huisregel, omdat wij dat kenden uit andere spellen. Wat wel een goede toevoeging is, is om in de eerste ronde alleen helden aan te vallen die al aan de beurt geweest zijn. Dat maakt echt een verschil.

Beide Gevecht der Legendes-versies zijn het zeker waard om aan te schaffen en werken goed om mee te beginnen. Al heeft deel twee toch wat extra regels die misschien lastiger zijn in het begin (zoals de dubbele aanval en de unieke mogelijkheden van de personages die om meer strategie vragen). Een tegenvaller van het tweede deel is wel het enkelzijdige speelbord. Het materiaal is er al, dus het bord bedrukken met een aangepaste kopie uit een ander deel, had toch een gemakkelijke oplossing kunnen zijn.

Unmatched: Gevecht der legendes recensie – Op naar de volgende

Wil je de regels van het spel nog weten, lees dan zeker onze eerste recensie uit deze Unmatched-serie: Cobble & Fog. Bovendien komt er nog een derde en vierde deel waarin we de kleine sets bespreken en de Jurassic Park-editie.

Daarnaast is er goed nieuws. Er is een aankondiging voor een nieuwe Unmatched-set die de mogelijkheid geeft om coöperatief te gaan werken. Deze nieuwe set wordt wat duurder, omdat je naast de gebruikelijke vier personages ook nog twee vijanden krijgt waar je het gezamenlijk tegenop kunt nemen. Het spel heeft wederom zijn eigen stijl, maar alle helden zijn uit te wisselen. Unmatched Adventures: Tales To Amaze is nog een Kickstarter, maar belooft een nieuwe toekomst voor je verzameling Unmatched-dozen!

Voordelen: Nieuwe elementen / Nieuwe unieke krachten
Nadelen: Deel twee heeft slechts één speelbord / Strategie wordt belangrijker (het is leuker als je jouw kaarten beter kent)

Titel: Unmatched: Gevecht der Legendes 1 en 2
Ontwerper: Rob Daviau
Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 10+
Duur: 20 minuten
Genre: Fantasy / Strategisch vechtspel

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © White Goblin Games