Odd Shop recensie – Modern Myths

Odd Shop recensie – Verzamel authentieke rariteiten

Niet iedereen is gemaakt voor een onstuimig leven als avonturier. Sommigen geven er de voorkeur aan een winkel te runnen waarin ze de meest bijzondere dingen kopen en verkopen. Herken je jezelf hierin? Dan is Odd Shop een spel voor jou! Ik heb me ondergedompeld in de rol van veilingmeester en probeerde dit fantasievolle kaartspel van Jolly Dutch uit. Lees onze Odd Shop recensie!

Odd Shop is een kleurrijk biedspel met een fantasierijk thema waarin allerlei vreemde voorwerpen en dieren worden geveild. Je probeert de meest waardevolle sets te verzamelen, maar je bent niet zeker of je aankopen authentiek of namaak zijn. Een authentiek exemplaar is natuurlijk veel meer waard!

Gelukkig zijn er manieren om je kansen op de meest waardevolle verzameling te vergroten. Door ook vooral slim te handelen met je tegenspelers, vergroot je je kans op de beste deals.

Een biedspel voor wie niet van bieden houdt

‘Ik heb niet zoveel met biedspellen,’ bekende ik aan Adrie Drent, de ontwerper van Odd Shop. ‘Ik ook niet,’ gaf hij toe, ‘daarom heb ik er eentje gemaakt.’ Dit intrigeerde me zo dat ik het spel wel moest proberen.

Het kaartspel is geschikt voor twee tot zes spelers. De eerste keer speelde ik met drie spelers, nadien met twee. De duur van het spel kunnen we zelf bepalen. Ik vind het prettig om na 30 à 45 minuten klaar te zijn met zo’n eenvoudig kaartspel, dus we spelen altijd zeven rondes. Winnen lukt me helaas nog niet, maar dit kan de pret niet bederven in het veilinghuis!

Odd Shop speloverzicht

Odd Shop recensie – Wie begint?

Odd Shop – Het spel begint met een standaard ronde, waarin we tegelijkertijd een open bod plaatsen. Wie aan het einde van een veilingronde het meeste Krediet over heeft, wordt de Profiteur. Zodra er een Profiteur in het spel is, plaatsen we om de beurt een gedekt bod. De speler links van de Profiteur begint en de Profiteur krijgt het voordeel om als laatste een bod te doen.

Materialen en componenten

Odd Shop bestaat uitsluitend uit kaarten, waardoor het spel snel is opgezet en gespeeld. Er zijn vier verschillende rariteiten: toverdranken, metgezellen, uitrusting en magische objecten. Elke categorie heeft verschillende waardes, wat beïnvloedt voor welke verzamelingen je gaat. Zo is er weinig verschil tussen een authentieke metgezel en een replica, maar ze zijn sowieso weinig waard. Een authentiek magisch object is daarentegen ontzettend veel waard. Maar als blijkt dat het om een replica gaat, daalt de waarde enorm.

De illustraties zijn getekend door Nicholas Westgård, een Noorse illustrator die in Rotterdam woont. Zijn stijl is voornamelijk surrealistisch, maar voor Odd Shop houdt hij de rariteiten herkenbaar. Volgens BoardGameGeek – een soort Wikipedia voor spellen – is Odd Shop het eerste spel dat hij illustreert.

Bieden in Odd Shop

Odd Shop recensie – Het spelverloop

Elke speler ontvangt aan het begin van het spel een set kredietkaarten. Deze kaarten hebben verschillende waarden waarmee je kan gaan bieden. Vervolgens wordt de veiling geopend door vijf Objectkaarten op tafel te leggen. Elke Objectkaart krijgt willekeurig een gesloten Echtheidskaart die bepaalt of het om een authentiek exemplaar gaat of om een replica. Voorlopig is deze informatie dus nog geheim.

De Objectkaarten worden geveild van links naar rechts. We leggen de Kredietkaarten die we willen inzetten gesloten voor ons neer. Je kunt Kredietkaarten ook afleggen om experts in te huren. Je mag dan de authenticiteit van niet-geveilde Objectkaarten controleren. Pas wanneer iedereen een bod heeft gedaan, onthullen we onze gespeelde Kredietkaarten. Heb je het hoogste bod? Dan neem je de Objectkaart met de bijbehorende Echtheidskaart. De ingezette Kredietkaarten leg je af en kun je deze veilingronde niet meer inzetten. Heb je niet het hoogste bod? Dan neem je de Kredietkaarten weer op hand.

Wie is de profiteur?

Handelen en verzamelen

Zodra de vijf Objectkaarten zijn geveild, onthullen we de Echtheidskaarten. We zijn nu vrij om onderling te handelen. We mogen Objectkaarten ruilen, weggeven of verkopen tegen Kredietkaarten. Als mijn Kredietkaarten op deze manier naar een andere speler gaan, blijven ze de rest van het spel bij deze speler. Ik heb dus minder Kredietkaarten om mee te bieden, tenzij ik er in een andere onderhandeling weer nieuwe Kredietkaarten bij krijg natuurlijk.

Het handelen was een beetje zoeken voor me. Ik vond het lastig om in te schatten wanneer het nu echt voordelig is om Kredietkaarten kwijt te raken in ruil voor een rariteit. Nou, ik begrijp dat je soms echt heel graag een Objectkaart wil van een ander, zodat je de waarde van je set enorm kunt verhogen. Maar afhankelijk van hoe hard je tegenstander wil onderhandelen, raak je veel kwijt. Hierdoor kun je minder kopen in de volgende veilingen.

Odd Shop illustraties door Nicholas Westgård

Odd Shop recensie – Een authentieke ervaring

Ik merk dat ik in de eerste paar rondes wat terughoudend ben om te handelen. Pas in de laatste rondes – wanneer het duidelijker wordt wie wat heeft en het meeste al is gekocht – durf ik te gaan onderhandelen. En dan nog blijf ik erg voorzichtig, want ik geef mijn tegenstander natuurlijk ook iets waardevols terug. Daarbij vind ik het spel leuker met drie spelers, omdat het handelen dan net wat dynamischer is. Je bent niet enkel op elkaar aangewezen om je verzameling compleet te maken.

Ben je een fan van biedspellen – of juist niet – probeer dan Odd Shop eens. De unieke combinatie van Echtheidskaarten, handelen en de rol van Profiteur geeft dit kaartspel een leuke twist.

Voordelen: Biedspel met een leuke twist / Snel uitgelegd / Zelf de speelduur bepalen
Nadelen: Leuker met drie of vier spelers

Titel: Odd Shop
Ontwerper: Adrie Drent
Uitgever: Jolly Dutch
Aantal spelers: 2-6
Leeftijd: 10+
Duur: 30-80 minuten

Koop Odd Shop via Bol.com:

Odd Shop recensie - packshotBol.com – Odd Shop – € 12,95

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Jolly Dutch / Vicky Swers

Winkel vol curiositeiten

Vicky Swers

In Vickys kindertijd draaiden de VHS-tapes met Disneyfilms elk weekend – zonder overdrijven – en de sprookjesboeken lagen meer uit de kast dan erin. Ze was 13 jaar toen ze voor het eerst het boek "Peter Pan en Wendy" las, een verhaal dat haar leven op de kop zou zetten. Nu schrijft ze haar eigen verhalen en blijft ze op zoek naar de oorsprong van haar favoriete sprookjes en mythes.

Als jeugdleidster verzon Vicky haar eerste spellen, al overleefden deze ideeën de jaren niet. In diezelfde periode speelde ze haar eerste rollenspel. Een nieuwe wereld ging voor haar open. Van de rollenspellen tuimelde ze in de thematische bordspellen. Ondertussen is ze spelauteur van "Adventures in Neverland" en een fanatieke bordspeler. Als je haar niet in de spellenwinkel vindt, dan wel op één van de vele spellenbeurzen.

Vicky combineert het beste van beide werelden – verhalen vertellen en spellen spelen – op haar website Vickyschrijft.nl. Naast alle eigen ideeën die nog op tafel liggen, ondersteunt ze graag anderen om hun droom waar te maken!