George R.R. Martin Vuur & Bloed recensie - Modern Myths

Het Lied van IJs en Vuur – Vuur & Bloed 1: een geschiedenisboek van George R.R. Martin

In De Wereld van Het Lied van IJs en Vuur – Vuur & Bloed 1 beschrijft George R.R. Martin de geschiedenis van het bekende en beruchte nobele huis Targaryen. De laatste telgen uit deze familie – Viserys en Daenerys – spelen een belangrijke rol in Het Lied van IJs en Vuur en ieders bekende HBO-serie Game of Thrones. Hun familiegeschiedenis in Westeros begint echter ruim 300 jaar eerder, toen zij als laatsten van de drakenheren de Doem van Valyria ontvluchtten en zich op kasteel Drakensteen vestigden. Lees onze George RR Martin Vuur en Bloed recensie.

De Wereld van Het Lied van IJs en Vuur – Vuur & Bloed 1: De opkomst van het huis Targaryen van Westeros (in het Engels Fire & Blood) volgt de familiegeschiedenis van de Targaryens vanaf Aegon de Veroveraar en zijn zussen/vrouwen Visenya en Rhaenys. Zij veroverden samen Westeros en smeedden de IJzeren Troon. Hun afstammelingen worden in het boek door de eeuwen heen gevolgd. Deze geschiedenis vol bloederige veldslagen, moord, verraad en draken draait keer op keer om de strijd rond het bezit van de IJzeren Troon. Tegelijkertijd komen we te weten hoe Westeros zich ontwikkelde tot het land dat we hebben leren kennen in Game of Thrones en George R.R. Martins geweldige boekenserie.

De Targaryens fascineren

Ik heb de boeken van Het Lied van IJs en Vuur allemaal met veel plezier gelezen. In Jon Snow ontdekte ik al vrij snel mijn favoriete personage. Al waren ook Arya Stark, Tyrion Lannister en Sandor Clegane geliefde verhaallijnen. Daenarys Targaryen was nooit een van mijn favorieten, moet ik eerlijk toegeven. Maar de opkomst en neergang van het huis Targaryen als heersers van Westeros leek me een fascinerend nieuw verhaal in die wereld. Daarom had ik veel zin om dit nieuwe boek te lezen en te recenseren.

George RR Martin Vuur en Bloed recensie:
Bloed, zweet en draken

Helaas ben ik nogal teleurgesteld in het boek. Ik had me verheugd op interessante nieuwe personages en spannende verhaallijnen. Maar het hele boek is geschreven als een geschiedenisboek. De Wereld van Het Lied van IJs en Vuur – Vuur & Bloed 1 is opgetekend door aartsmaester Gyldayn, eeuwen nadat de gebeurtenissen waar het verhaal over gaat plaatsvonden. De hoofdstukken zijn enorme lappen tekst zonder zelfs maar af en toe een witregel tussen de alinea’s waar je even naar adem kunt happen. Dat maakt het boek voor mij een worsteling om doorheen te komen. Na een paar honderd pagina’s ben ik de droge opsomming van in welk jaartal hoeveel duizend strijders over de kling gejaagd werden bij welke plaats, of welke Rhaena, Rhaenys of Rhaenyra werd geboren, echt wel zat. Bovendien vind ik het ontzettend jammer hoe vaak er gezegd wordt ‘wat die en die dacht zullen we nooit weten’. Of ‘wat er precies is gebeurd zullen we nooit weten’.

Wat is er dan precies gebeurd?

Wat er precies is gebeurd, is nou net waarom ik dit boek wilde lezen. Ik wil juist wél weten hoe het voelt om een draak te kiezen en er voor het eerst mee te vliegen. Ik wil weten waarom een personage ten strijde trekt tegen zijn familie of er juist voor kiest om dat niet te doen. Dat is wat voor mij Het Lied van IJs en Vuur een van mijn favoriete fantasyseries maakt. Maar in dit boek mis ik dat volkomen. De Wereld van Het Lied van IJs en Vuur – Vuur & Bloed 1 heeft eigenlijk geen personages, alleen historische personen die al eeuwen dood zijn. Het voelt voor mij alsof dit boek is geschreven als kapstok voor de producers die de tv-serie House of the Dragon aan het produceren zijn.

Er zijn dan ook honderden interessante gebeurtenissen en personages waar ze inspiratie uit kunnen putten op basis van dit boek. Als leesboek is Vuur & Bloed 1 echter, in ieder geval voor mij, ontzettend zware kost. Wel moet ik als pluspunt de prachtige illustraties van Doug Wheatley noemen. Alleen die tekeningen al maken het de moeite waard om dit boek een keer door te bladeren en als naslagwerk in je boekenkast te hebben staan.

Worden we aan het einde overhoord?

Ik kan me zonder enige moeite voorstellen hoe de maesters van Westeros hun jonge, adellijke leerlingen als Rob Stark en Jon Snow overhoorden over de geschiedenis van de koningen van de IJzeren Troon. Maar bij het lezen van De Wereld van Het Lied van IJs en Vuur – Vuur & Bloed 1 overvalt mij steeds het gevoel dat ik, als ik over mijn schouder zou kijken, daar een strenge septa met een bel zou zien staan. Omdat ik mijn huiswerk niet heb gemaakt, staat ze shame, shame, shame te scanderen. En het is ook zonde. Voor de “world building” krijgt dit boek van mij een 10+. Maar voor “storytelling” krijgt Martin van mij dit keer een dikke onvoldoende. Hopelijk krijgen we binnenkort een nieuwe, spectaculaire tv-serie te zien waarin de verschillende Targaryens die in dit boek neergezet worden als historische figuren, wel tot leven komen als de interessante personages die ze ongetwijfeld geweest zijn.

Shame Shame Shame

Titel: Vuur & Bloed 1: De opkomst van het huis Targaryen van Westeros
Auteur: George R.R. Martin