The Conjuring Universe - Ghost Hunters boekrecensie - Modern Myths

The Conjuring Universe – Ghost Hunters boekrecensie: Een andere kijk op de Warrens

Naar aanleiding van het achtergrondartikel dat ik schreef over Ed en Lorraine Warren en het inmiddels beroemde The Conjuring Universe besloot ik een boek van hen ter hand te nemen. Ik begon met Ghost Hunters. Wil je een andere kijk op het echtpaar Warren en heb je interesse in hun wat minder bekende zaken, lees dan deze The Conjuring Universe – Ghost Hunters boekrecensie.

Meer weten over Ed en Lorraine Warren? Lees Silvia’s achtergrondartikel The Conjuring Universe: horror tussen waarheid en leugen.

In Ghost Hunters vertelt het echtpaar paranormaal onderzoekers Ed en Lorraine Warren, al dan niet geïnterviewd of zelf opgetekend, over hun ervaringen met de bekende en minder bekende zaken waar zij in de loop der jaren aan werkten. In korte, prettig leesbare hoofdstukken krijg je als lezer een beeld van dit echtpaar en ik moet zeggen dat ik blij verrast was.

Bombastisch mediacircus

Tijdens mijn onderzoek voor het achtergrondartikel over het The Conjuring Universe stuitte ik op veel controverse wat Ed en Lorraine Warren betreft. Het staat vaak niet ter discussie dat het aardige mensen zijn, maar overal schemert toch de algehele opvatting door dat dit echtpaar op media beluste aandachtstrekkers zijn. Dit boek liet me een heel andere kant zien.

Ed en Lorraine Warren staan zonder twijfel pal achter wat ze doen en laten geen ruimte voor discussie. Je zou denken dat ze bekende zaken uitbuiten en daar een bombastisch verhaal over wegzetten met een hoop toeters en bellen. Maar dat is niet het geval. Vaak minimaliseren ze hun rol juist, zoals bijvoorbeeld in The Amityville Horror en nemen ze duidelijk afstand van dat boek. Ze blijven neutraal en vervallen niet in moddergooien richting Jay Anson, de auteur. Het echtpaar blijft neutraal en uiterst correct en zijn bij tijd en wijle zelfs erg bescheiden. Maar het mooie is dat hun overtuigingen staan als een huis. Of je Ed en Lorraine Warren nu ziet als de spokenjagers van de eeuw of als frauduleus, dan is dat allebei prima. Maar oprecht waren ze naar mijn mening wel.

The Conjuring Universe – Ghost Hunters boekrecensie: Onbekende zaken komen aan bod

Tot zover het echtpaar Warren, nu naar de verhalen. Per hoofdstuk wordt een zaak uit de doeken gedaan. De een wat bekender dan de ander, maar zeker niet minder interessant. De zaken worden kort en duidelijk besproken en zijn goed leesbaar. Enige ervaring met Engelstalig leesvoer is wel een pré. Twee bekende zaken die aan bod komen zijn Amityville en The Smurl Family Haunting. De rest van de zaken zijn vrij onbekend, wat een verademing is. Eindelijk een aantal zaken die niet uit en te na in de media behandeld zijn. Maar pas op, ze zijn daarom niet minder verontrustend.

Zo is een van de minder bekende zaken, waar de Warrens naar eigen zeggen ook nooit veel publiekelijk over hebben gesproken, die van een begrafenisondernemer die zich vergreep aan zijn overleden clientèle. De man was daar blijkbaar zelf zo van onthutst, het geheim vrat zo aan hem, dat hij het – om het zo maar te noemen – op moest nemen tegen zijn eigen demonen. De begrafenisondernemer begon vreemd gedrag te vertonen en pas toen hij zijn zonden aan Ed en Lorraine had opgebiecht kon hij zijn demonen te lijf gaan. Een ander onbekender verhaal is het verhaal van West Point, de bekende militaire academie. Dit is geen verhaal over demonen, maar over verschijningen van bijvoorbeeld John F. Kennedy. Militairen staan in principe bekend om hun sceptische houding wat betreft “geesten”, maar velen vertelden dat het op West Point niet pluis is. In de goede zin van het woord dan toch.

Psychische link met Bigfoot

Omdat de zaken zo to the point en oprecht worden beschreven, komen ze geloofwaardig over. Echter gaat de bewering dat Lorraine in een van de verhalen een psychische link met een Bigfoot ontwikkelt me wat ver. Maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Als men wel in geesten en demonische entiteiten gelooft, waarom dan niet in Bigfoot? Ook het verhaal over het mysterieuze plaatsje Dudleytown in Conneticut spreekt erg tot de verbeelding. Dit is een verder onderzoekje wel waard.

The Conjuring Universe – Ghost Hunters boekrecensie: Meer van dit!

Ghost Hunters geeft zoals gezegd een andere kijk op het echtpaar Warren en werpt een blik op hun wat minder bekende zaken. Heb je na dit boek de smaak te pakken, neem dan ook eens Graveyard, The Demonologist, Ghost Tracks of In a Dark Place ter hand. Deze zijn verkrijgbaar bij onder andere Bol.com en Amazon.nl. Ook als Kindle-versie. Veel leesplezier!

Titel: Ghost Hunters
Auteurs: Ed en Lorraine Warren, Robert David Chase
Uitgever: Graymalkin Media
ISBN: 978 16 316 8012 0

Koop Ghost Hunters via Bol.com of Amazon.nl:

The Conjuring Universe - Ghost Hunters boekrecensie - coverGhost Hunters – € 13,99 Bol.com
Ghost Hunters – € 13,64 Amazon.nl

Silvia van Gimst

Silvia van Gimst is van jongs af aan geboeid door het 'gothic novel'-genre en is tot de dag van vandaag een groot fan van het productiehuis Hammer. De wereld van het ongrijpbare en bizarre heeft een overweldigende aantrekkingskracht op haar. Evenals het bovennatuurlijke en het surrealistische. In 2012 begint Silvia met het schrijven van korte verhalen en in 2016 lanceert ze haar debuut, een Engelstalige korte verhalenbundel 'One for the Birds' (Godijn Publishing). Liefde, dood en bedrog spelen grote rollen in de verhalen en als je denkt dat je weet hoe het zit, laat het vaak onverwachte einde je met een onbestemd gevoel achter. Later wordt ook H.P. Lovecraft een bron van inspiratie voor Silvia.