Godenslaap recensie - Modern Myths

Godenslaap recensie – Apocalyptisch slotstuk dat voelt als een nieuw begin

In Godenslaap neemt auteur Laini Taylor ons mee terug naar Eretz, de wereld die ze creëerde in Dromendochter en Sterrenlicht. In dit laatste deel van deze bijzondere trilogie moeten de heldin Karou en haar geliefde Akiva met hun rebellenleger het serafijnenleger van Jaël verslaan. Niet alleen om hun eigen wereld, maar ook die van de mensheid, te redden en een einde te maken aan duizend jaar oorlog en verwoesting. Lees onze Godenslaap recensie!

De Dromendochter-trilogie speelt zich af in verschillende werelden. De onze; waar Karou als mens opgroeide (hoewel zij eigenlijk een chimaer is) en Eretz.

Eretz is een wild land waar al duizend jaar een oorlog woedt tussen de serafijnen – engelen met vlammende vleugels – en de chimaeren – wezens met zowel de kenmerken van dieren als mensen. De chimaeren leven in tientallen kleine stammen verspreid door Eretz, maar hun hoofdstad is Loramendi. Deze werd echter in het eerste boek van de trilogie verwoest, samen met een groot deel van het chimaerenleger.

Monsters en engelen

Karou is de pleegdochter van de chimaer Brimstone. Hij was een herrijzenismagiër die aan gesneuvelde strijders een nieuw lichaam kon geven als hun zielen gered werden. Maar hij kwam om bij de slag om Loramendi. Hij heeft Karou echter ook de kunst geleerd om de doden te laten herrijzen in nieuwe lichamen. Nu is zij de herrijzenismagiër van het rebellenleger, geholpen door haar mensenvrienden Zuzana en Mik.

Akiva – de geliefde van Karou – is een Onzalige, een serafijn alleen maar geboren om als soldaat te sterven in dienst van het rijk. Zijn moeder heeft hem echter magische, maar zeer onvoorspelbare krachten, nagelaten.

Godenslaap recensie – Een apocalyptisch hoogtepunt

Het nieuwste en laatste deel van de trilogie – Godenslaap – gaat verder waar het tweede boek eindigde. Met een handjevol rebellen, serafijnen en chimaeren die tegen hun zin in samen moeten werken om een ramp te voorkomen. Jaël is namelijk met duizend serafijnen in Vaticaanstad geland en probeert de wereldleiders zo ver te krijgen om wapens te leveren in de strijd tegen wat hij demonen noemt. Tegelijkertijd jaagt de Steliaanse Koningin Scarabee op Akiva omdat hij magische krachten bezit die de wereld uit elkaar zouden kunnen scheuren. Zo begint een spannende race tegen de klok door Kashba’s in Marokko, de straten van Rome en de magische wereld Eretz.

Origineel en onvoorspelbaar

Wat ik erg leuk vind aan deze boeken is dat er heel veel originele elementen inzitten die ik nog nooit in een ander boek ben tegengekomen. Een jonge stoere heldin met blauw haar en een onmogelijke liefde is niet erg origineel. Maar elke keer als je denkt, dit kennen we wel, weet Laini Taylor weer een onverwachte draai aan het verhaal te geven. Daardoor verandert het verhaal van Karou en Akiva van de zoveelste Romeo en Julia in iets nieuws en verrassends. Bovendien heeft Laini Taylor een erg beschrijvende schrijfstijl, waardoor je echt in het verhaal wordt gezogen en zelfs de meest onwaarschijnlijke personages zo voor je kunt zien.

Verder speelt ze met het idee van hoe wij zouden reageren als er ineens engelen vanuit de Hemel op aarde zouden neerdalen. Zouden wij alles wat zij ons vertelden voor waar aannemen? En wat zou er gebeuren als er geen engelen kwamen, maar “beesten”? Zouden wij hen meteen als demon bestempelen?

Godenslaap recensie – In een hoog tempo naar meer verhalen

Net zoals in de voorgaande boeken van deze serie ontwikkelt het verhaal in Godenslaap zich in een razend tempo met verschillende verhaallijnen. Omdat het boek in heel veel korte hoofdstukjes is opgedeeld, leest het gemakkelijk door. Ook worden er in dit laatste deel ineens twee nieuwe verhaallijnen aan het verhaal toegevoegd. In het begin dacht ik, is dat nou wel nodig? Maar uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes in elkaar. Wel bleef ik aan het einde van het verhaal nog met een aantal vragen zitten. Dit einde voelt daarom meer als het begin van weer een nieuw verhaal.

Ook al vond ik het einde van deze trilogie op sommige punten wat onbevredigend, de originaliteit van de personages en de wereld die Laini Taylor (schijnbaar) moeiteloos weet te creëren, heeft mij erg nieuwsgierig gemaakt naar wat ze nog allemaal meer weet te bedenken. Het eerste boek in haar andere serie – Strange the Dreamer (Zonderling) – is daarom bij deze ook aan mijn leeslijstje toegevoegd.

Titel: Godenslaap
Auteur: Laini Taylor
Uitgever: Boekerij