Orakel winactie - Thomas Olde Heuvelt - Modern Myths

Orakel recensie – Griezelig goede Thomas Olde Heuvelt

Suspense van Nederlandse bodem. De nieuwste thriller van Thomas Olde Heuvelt – Orakel – neemt ons mee in een bloedstollend spannende strijd tegen de kracht van de zee en alles wat zich daarin verschuilt. Lees onze Orakel recensie!

Kans maken op deze nieuwe Thomas Olde Heuvelt? Doe mee met onze Orakel winactie.

Op een mistige ochtend zijn de dertienjarige Luca Wolf en Emma Reich op weg naar school. Dan vinden ze in de bollenvelden bij Noordwijk een achttiende-eeuws zeilschip. “Orakel”, staat er op de achtersteven. Maar er is nergens water in de buurt en er leiden ook geen sporen naar het schip. Emma kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en klautert door het luik het schip in. Een scheepsbel klinkt. Emma is verdwenen.

Wat hem tegenhield om Emma te volgen, weet Luca zelf ook niet. Misschien was het de uitdrukking op haar gezicht net voor ze verdween, dat hem bang maakte.

Onmogelijk en onheilspellend

Niet veel later zijn er elf mensen in het ruim van de Orakel verdwenen en houdt een schimmige geheime dienst – “November-6” – Luca en zijn familie afgeschermd van de buitenwereld. Hun telefoons zijn in beslag genomen en hun social media accounts geblokkeerd. Het schip wordt afgedaan als een pr-stunt voor een tentoonstelling van een lokaal museum. Maar dat alles verandert als er iets terugkeert van het schip dat zich niet geheim wil laten houden. Terwijl Luca vreemde visioenen krijgt, verliest November-6 de controle over de situatie. Ze beginnen een klopjacht op Luca en andere ooggetuigen in een poging om de hele zaak in de doofpot te stoppen. Luca kan niemand meer vertrouwen en slaat op de vlucht. Maar hij vindt een onverwachte bondgenoot in Robert Grim.

Grim is een oude bekende uit Thomas Olde Heuvelts boek HEX. Hij is een beetje grijzer, maar nog steeds even cynisch en vastberaden. Lukt het Luca en Grim om op tijd de boodschap van de Orakel te ontcijferen en een ramp te voorkomen?

Orakel recensie – Stephen King en Stranger Things

Orakel is van het begin tot het eind bloedstollend spannend. Thomas Olde Heuvelt plaatst het verhaal zeer recent en refereert aan actuele series, films, politieke gebeurtenissen en zelfs de weerman Gerrit Hiemstra. Hierdoor doet het verhaal ontzettend “echt” aan. In deze tijd van “fake news” en complot denken kun je je bijna voorstellen dat als er echt een Orakel zou opduiken, de regering precies op deze manier zou reageren om paniek te voorkomen.

Dat is denk ik de grote kracht van dit boek. Ondanks dat de setting van het boek oer-Hollands is, zou ik me Orakel zo als een spannende Hollywoodfilm of Netflix-serie in de stijl van Stranger Things kunnen voorstellen.

American Gods in de polder

Zonder te veel te verklappen; ik heb me het halve boek afgevraagd waar toch dat ene personage vandaag kwam. Die naam had ik toch al eens ergens eerder gelezen? Dat klopt dus. Thomas Olde Heuvelt heeft toestemming gevraagd én gekregen om een van de minder bekende personages uit Neil Gaimans American Gods tot leven te mogen wekken in zijn boek. Dat is natuurlijk superleuk.

Maar ook zonder dat gegeven is Orakel een spookachtig, soms macaber, maar vooral superspannend verhaal voor fans van Stephen King, Clive Barker en Neil Gaiman. Of gewoon voor iedereen die eens lekker wil griezelen.

Orakel recensie – Thomas Olde Heuvelt presenteert

Ben je benieuwd geworden naar deze thriller, maar ben je nog niet helemaal overtuigd? Kijk dan ook de presentatie van Orakel terug op oldeheuvelt.com. Hierin vertelt Thomas Olde Heuvelt zelf over zijn nieuwe boek en de manier waarop Orakel tot stand kwam.

Titel: Orakel
Auteur: Thomas Olde Heuvelt
Uitgever: Boekerij