Het Hotel op de Rots recensie - Modern Myths

Het Hotel op de Rots recensie – Jeugdige horror met een boel zelfreflectie

Hella en haar broertje gaan met hun ouders op vakantie. Maar als ze in een storm terecht komen en gedoemd zijn om te overnachten in een wel heel uitzonderlijke hotel, wordt het een vakantie om nooit te vergeten. Lees in onze Het Hotel op de Rots recensie of Hella en Serge daar nu wel zo blij mee zijn…

Hella en Serge zijn doornormale kinderen. Ze ruziën onderling en met hun ouders en maken elkaar op de achterbank van de volgepropte auto het leven zuur. Hella wordt er gek van dat ze niet alles wat ze wil krijgt van haar ouders en dat haar broertje constant over dingen liegt. Op hun beurt schieten haar ouders tegen haar en Serge uit hun slof, als ze genoeg hebben van hun houding.

Kortom, het gaat er in Het Hotel op de Rots nogal verhit aan toe in de auto, terwijl ze op weg waren naar wat een gezellige vakantie moest worden. Door een plotselinge storm kan de familie echter niet verder rijden. Wat een geluk dat er een hotel dichtbij is, waar ze de storm kunnen uitwachten.

In het hotel maken ze kennis met andere gestrande reizigers. En met kinderen die – toevallig – allemaal van dezelfde leeftijd als Hella en Serge zijn.

Mysterieus hotel

Al snel blijkt er iets helemaal niet pluis te zijn. Alles lijkt normaal, tot het gebouw van de grond loskomt en op zijn rots de lucht in schiet. En bovendien verdwijnen alle ouders zomaar! Het ene moment zijn ze er nog, het andere moment niet meer. Als de kinderen dat al raar vinden, dan zijn ze daar snel overheen. Ze besluiten naar hen op zoek te gaan. Het hotel blijkt alleen nog véél meer voor hen in petto te hebben.

Om hun ouders te vinden, moeten de kinderen namelijk een spel spelen waarvan de spelregels niet duidelijk zijn. Ze worden in dit spel, waarbij ze punten verdienen die ervoor zorgen dat het hotel stukje bij beetje weer op de grond komt te staan, uitgedaagd om eens heel goed naar zichzelf en hun gedrag te kijken.

Het Hotel op de Rots recensie – Zelfreflectie en je grootste angsten

De kinderen worden geconfronteerd met hun grootste angsten en gedwongen om dingen onder ogen te zien waar de meeste mensen een heel leven over doen. Er zijn vijf kinderen die het opnemen tegen de duistere krachten van het geheimzinnige hotel, die ondertussen ook elkaar goed leren kennen en samen moeten werken om het spel te winnen.

Het hotel lijkt zich niet te conformeren aan de normale wetten van de zwaartekracht of de afmetingen van buitenmuren. Trappen bewegen, kamers worden groter en kleiner en in het hotel huist een handvol enge en groteske wezens. Alles, zo lijkt het, om de kinderen angst aan te jagen én hen tegelijkertijd het spel te laten spelen.

Doorspelen maar

Het wordt steeds gekker en gekker. De kinderen zijn het hotel op de rots al snel spuugzat. Maar ze moeten nog even doorspelen, willen ze kans maken om hun ouders terug te vinden. Ze komen er al snel achter dat niets in het hotel zomaar gebeurt. En net als ze denken dat ze het spel hebben gespeeld, lijkt het allemaal weer van voren af aan te beginnen…

Het Hotel op de Rots recensie – Jeugdige horror met volwassen onderwerpen

Het Hotel op de Rots is een kinderverhaal voor lezers van 10 tot 12 jaar. Maar menig volwassene zal zich in de personages herkennen én ook wat kunnen leren over de beproevingen waar de kinderen voor komen te staan. Het labeltje “jeugd” dekt de lading dan ook niet helemaal. Het boek is het jeugddebuut van schrijfster Mel Hartman, maar het is duidelijk dat Hartman – ondanks de laagdrempelige manier van schrijven – voor inspiratie heeft geput uit heel volwassen onderwerpen.

Het is dan ook erg bewonderenswaardig hoe de kinderen, vooral de jongsten (Serge en Maggy van 7 en 10 jaar), de beproevingen doorstaan. Het toont aan dat het woord “liefde” op heel veel vragen als antwoord kan dienen. Of dat ook genoeg is voor de kinderen én hun ouders om het spel van het hotel op de rots te winnen? Daar kom je maar op één manier achter!

Het Hotel op de Rots is nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: Het Hotel op de Rots
Auteur: Mel Hartman
Uitgever: Hamley Books
ISBN: 978-94-639-6793-8

Yvette Hazebroek

‘Fan' van alles dat met fantasy te maken heeft, is nogal zwak uitgedrukt als we Yvette omschrijven. ‘Obsessief’ komt meer in de buurt! Yvette is verslaafd aan alles dat fantasy uitstraalt (series, films, evenementen en boeken); het fantastische genre loopt als een rode draad door haar leven. Een favoriete auteur aanwijzen vindt ze een onmogelijke opgave, maar als het moet: Neil Gaiman, Philip Reeve en V.E. Schwab (maar vraag het haar volgende maand nog eens en er komt een ander antwoord). Naar Yvette op zoek op een evenement? Ga kijken bij de Steampunk corner. Haar liefde voor fantasy is tot een hoogtepunt gekomen bij het realiseren van haar debuutroman Bay en de Piraenauten, dat in juli verscheen bij Uitgeverij Macc.