Het Ibis Hof recensie - Modern Myths

Het Ibis Hof recensie – Romance fantasy met Egyptische goden

Veel fantasieverhalen zijn geïnspireerd door bekende verhalen. Zo is de Griekse mythologie niet meer weg te denken uit de Harry Potter-boeken en is iedereen, dankzij het Marvel-universum, wel bekend met Thor en Loki. De Egyptische mythologie heeft daarbij altijd op een lager pitje gestaan, al brengen recente series als Moon Knight daar verandering in. Lees in onze Het Ibis Hof recensie hoe ook de Nederlandse auteur Ellis van Zijll put uit deze bron van fantasievolle wezens. En wel op een heel eigen manier.

Het geloof in de goden is niet meer wat het geweest is. Yanara en haar zus Asenath zijn de dochters van een tempelpriester en moeten toezien hoe steeds minder mensen naar de rituelen komen. Dan verschijnt er een boodschapper van Ra. Hij biedt mensen de mogelijkheid om bij de goden in de leer te gaan, mits ze hun hof kunnen vinden. Want alleen degenen die echt toegewijd zijn, zullen er arriveren.

De zusjes besluiten de gok te wagen, maar zullen ze het hof bereiken? En wat zullen de goden hun leren?

Een fractie van de flaptekst

Als je de flaptekst leest van Het Ibis Hof, weet je meteen dat je te maken hebt met het eerste deel van een serie. Mijn verwachting was dat dit boek zou gaan over de beproevingen in de woestijn en wat de zusjes allemaal meemaken om bij het hof te komen. Een eventueel tweede deel zou dan daadwerkelijk over het hof kunnen gaan.

Gelukkig bleek dit niet zo te zijn. De flaptekst is slechts een fractie van het verhaal. Ik moet hier wel een kleine spoiler geven, want de zusjes komen inderdaad al snel aan bij het “Hof der Goden”. Eenmaal daar begint het verhaal pas echt.

Het Ibis Hof recensie – Onomwonden goden

Een van de leukste aspecten van Het Ibis Hof is de rol die is weggelegd voor de goden. Het verhaal wordt vanuit Yanara beschreven en wanneer zij aankomt bij het hof, komt ze al snel in aanraking met de verschillende goden. Zo vindt ze de arrogante oppergod Ra, de eigenzinnige Thoth en nog meer kleurrijke figuren. Deze goden zijn geen mysterieuze figuren die in de schaduwen werken, maar hebben daadwerkelijk een grote, actieve rol in het verhaal.

Dat is verfrissend, want vaker kiezen auteurs ervoor om te werken met afstammelingen van de goden of worden ze op een andere manier verwerkt. In dit boek worden de goden echter levendige personages die invloed, zwaktes, emoties en wensen hebben.

Een kleurrijke schrijfstijl

Wat meteen opvalt aan de schrijfstijl van Ellis van Zijll (Abdij van de nacht) is de uitgebreide en kleurrijke omschrijving. Deze komt goed tot zijn recht wanneer Yanara in het Hof der Goden arriveert. Eenmaal daar wordt ze ondergedompeld in luxe. De kleding die ze mag dragen en het paleis worden uitvoerig beschreven op een manier die je helemaal meeneemt, zoals je ook gewend bent in bijvoorbeeld de boeken van Sarah J. Maas of Kiera Cass. Er komt zelfs een romance aan te pas.

Doordat het hele verhaal, zoals eerder gezegd, vanuit Yanara wordt beschreven, krijg je goed mee hoe zij in elkaar zit. Ze is toegewijd aan de goden, maar is tegelijkertijd ook heel onzeker en terughoudend. Dit zorgt er wel voor dat ze zich veel zorgen maakt en dat ze piekert. Ook dit wordt uitgebreid omschreven, waardoor het verhaal soms zijn tempo verliest.

Ontrafelen als de wikkels van een mummie

Toch wordt het verhaal nooit saai. Eenmaal aan het Hof der Goden blijkt niets te zijn zoals Yanara oorspronkelijk gedacht had. De goden zijn niet zo waanzinnig machtig en ze hebben gebreken. Bovendien lijken ze iets te verzwijgen. Beetje bij beetje krijgt Yanara – en daarmee jij als lezer – de antwoorden waar je zo hopeloos naar verlangt. Zo kom je steeds meer te weten over de wereld en wat de ware redenen zijn van de goden om mensen uit te nodigen.

Dit mysterie vormt dan ook de rode draad met hier en daar een uitstap. Wanneer het mysterie wordt opgelost, zorgt het verhaal ervoor dat de opzet voor het volgende deel wordt gedaan. Maar daar moeten we nog even op wachten.

Het Ibis Hof recensie – Nog veel meer te verwachten

Het Ibis Hof is een prettig leesbare romance young adult waar je helemaal in kunt verdrinken. Het is een echte aanloop naar een serie, dus we mogen zeker nog meer gaan verwachten. Van Zijll is niet bang om lastige onderwerpen aan de kaak te stellen en onderdeel te maken van het verhaal. Antwoorden op de grote vragen krijg je zeker, maar een aantal zaken blijven open en die doen je verlangen naar een tweede deel.

Het is heel tof dat de Egyptische mythologie weer wat meer naar voren komt en dat vanuit een Nederlandse schrijfster. Voor eenieder die, nu de dagen weer kouder worden, wil zwijmelen in de hete woestijn is Het Ibis Hof een must om aan te beginnen.

Het Ibis Hof is nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: Het Ibis Hof
Auteur: Ellis van Zijll