Het onzichtbare leven van Addie LaRue winactie – Modern Myths

Het Onzichtbare Leven van Addie LaRue recensie – Pakkend verhaal met een duister randje

Maar zelden ben ik zó onder de indruk als ik een boek in mijn handen krijg (in dit geval: toen hij met een harde plof op de deurmat viel). De speciale uitgave van Het Onzichtbare Leven van Addie LaRue van uitgever Boekerij is écht een pareltje om toe te voegen aan je boekencollectie. En ook het verhaal valt niet tegen, al heeft het een lange aanloop nodig voordat je wordt opgeslokt door de belevenissen van Adaline; het meisje dat al driehonderd jaar door iedereen vergeten wordt. Lees onze Het Onzichtbare Leven van Addie LaRue recensie!

Eind 2019 mocht Modern Myths Victoria Schwab ontmoeten. Lees hier ons Interview met Victoria Schwab.

Het Onzichtbare Leven van Addie LaRue is een verhaal waar auteur V.E. Schwab bloed, zweet en tranen in heeft gestopt. Dat schrijft ze zelf, in een brief exclusief gericht aan de Nederlandse en Belgische lezers die deze speciale uitgave hebben gekocht. Het geeft de lezer het gevoel dat je iets heel speciaals in handen hebt.

En dat is ook zo. De prachtige inktzwarte “dust cover” met de glimmende vogel voorop verbergt de even verrassende harde kaft van het boek. De binnenkant opent met een prachtige illustratie die de ingewikkelde relatie tussen Addie en de twee belangrijkste mensen in haar leven weergeeft. Daarover verderop meer.

Het onzichtbare leven van Addie LaRue - V.E. Schwab cover

Deal met de duisternis

In deze meest recente publicatie van Schwab volgen we het leven van Adaline LaRue. Ze groeit op het Franse platteland op, waar ze met haar ouders woont. Haar leven is al helemaal voor haar uitgestippeld. Voorspelbaar, saai, fantasieloos en eentonig – althans, zo vindt zij. Om eraan te ontsnappen bidt ze diep in de nacht (wat eigenlijk haar huwelijksnacht zou zijn) tot iedereen die maar luisteren wil. Er is echter maar één God die antwoordt na het vallen van het duister en hij biedt haar een sluikse deal aan. Een eeuwig leven zonder verplichtingen in ruil voor haar ziel. Addie stemt in, zonder te weten met wie ze zich inlaat of wat het precies betekent. Had ze maar naar de kleine lettertjes gevraagd.

Het Onzichtbare Leven van Addie LaRue recensie – Wees voorzichtig met wat je wenst

Addie leert al snel dat ze een hoge prijs betaalt voor het leven dat ze wil. Een leven waarin ze vrij is om te gaan en staan waar ze wil, de wereld kan ontdekken en alles mee te maken waarvan ze nooit wist dat het mogelijk was. Maar niemand, werkelijk niemand, kan zich Addie herinneren zodra ze haar even uit het oog verliezen. Het sluiten van een deur, een afgewende blik: ze vergeten dat ze Addie zojuist hebben gezien. Bovendien kan ze haar naam niet zeggen, schrijven of spellen. Addie LaRue heeft getekend voor een leven waarin ze helemaal alleen is.

Een diep en duister spel

Het Onzichtbare Leven van Addie LaRue is een dikke pil. Iets geeft je als lezer het vermoeden dat het verhaal ook met tweehonderd pagina’s minder verteld had kunnen worden. Waarschijnlijk door de vele gedetailleerde terugblikken in Addies leven. Maar – en dat moet je onthouden – Addie hééft ook een behoorlijk lang leven. En de terugblikken geven een goed inzicht in hoe Addie leert omgaan met de restricties die de duisternis voor haar heeft bepaald.

De duisternis laat haar echter niet met rust. In driehonderd jaar draaien ze ontzettend om elkaar heen. Elk jaar op de “verjaardag” van de dag dat de deal gesloten werd, bezoekt hij Addie en vraagt haar of ze het al zat is en opgeeft. Later bezoekt hij haar vaker, probeert haar te manipuleren en over te halen. Maar steeds is haar antwoord hetzelfde: ‘Nee, nog niet’. Ze krijgt er plezier in om hem te doorgronden en op den duur denkt ze dat ze hem kent. Totdat hij haar zijn ware identiteit laat zien.

Het Onzichtbare Leven van Addie LaRue recensie – Onsterfelijk of een eeuwig leven?

In het verhaal blijft het een beetje onduidelijk of Addie onsterfelijk is of een eeuwig leven heeft. Maar duidelijk is wel dat ze zich heeft toegewijd aan haar nieuwe leven en vastberaden is om er alles uit te halen dat erin zit. Ze maakt oorlogen mee, uitvindingen, revoluties en eeuwwisselingen, zonder ook maar één keer herinnerd te worden.

Mazen in de wet

Dat betekent niet dat Addie geen manier vindt om tóch een beetje invloed uit te oefenen. Op een slimme manier weet ze minuscule kruimeltjes achter te laten die alleen zij herkent, maar die heel waardevol voor haar zijn. Tot het moment dat er een jongen is die zich haar wél herinnert.

Even ligt het zwaartepunt van het boek bij deze Henry Strauss: de jongen die zich Addie kan herinneren. We leren hem kennen als een wat sullig typje, met een paar vrienden en een baan waarmee hij nooit aan de hoge verwachtingen van zijn familie kan voldoen. Maar Henry heeft een duister geheim. Zodra Addie ontdekt wat het is, blijken ze meer gemeen te hebben dan ze had gehoopt. Maar het brengt ook een probleem met zich mee. Addie moet alles op alles zetten om dit keer níet vergeten te worden.

Het Onzichtbare Leven van Addie LaRue recensie – Moderne klassieker

Schwab is inmiddels een gevestigde auteur. In welk genre? Dat verschilt. Ze schrijft al sinds 2013, maar kreeg echt voet aan de grond bij liefhebbers van fantasy met de Schemering-trilogie. Recensenten noemen Het Onzichtbare Leven van Addie LaRue een moderne klassieker. Het omschrijft exact het gevoel dat Schwab met dit boek neerzet; een modern verhaal, maar door de vele inkijkjes in de geschiedenis en het verloop van Addies leven is het net alsof je verschillende boeken ineen leest. Dat komt ook door de inmenging van Henry’s verhaallijn, die af en toe wat langdradiger en alledaagser overkomt dan die van Addie.

Ik had liever nóg iets meer over Addie (of de Duisternis – het méést interessante personage in dit verhaal) willen lezen, dan zoveel over Henry. Maar ook al lopen die verhaallijnen wat tempo betreft soms niet synchroon, Addie is gelukkig veelzijdig, slim en inventief genoeg om van Het Onzichtbare Leven van Addie LaRue een boek te maken dat je in één keer verslindt.

Titel: Het Onzichtbare Leven van Addie LaRue
Auteur: V.E. Schwab
Uitgever: Boekerij
ISBN: 978-90-225-9193-2

Addie LaRue banner

Yvette Hazebroek

‘Fan' van alles dat met fantasy te maken heeft, is nogal zwak uitgedrukt als we Yvette omschrijven. ‘Obsessief’ komt meer in de buurt! Yvette is verslaafd aan alles dat fantasy uitstraalt (series, films, evenementen en boeken); het fantastische genre loopt als een rode draad door haar leven. Een favoriete auteur aanwijzen vindt ze een onmogelijke opgave, maar als het moet: Neil Gaiman, Philip Reeve en V.E. Schwab (maar vraag het haar volgende maand nog eens en er komt een ander antwoord). Naar Yvette op zoek op een evenement? Ga kijken bij de Steampunk corner. Haar liefde voor fantasy is tot een hoogtepunt gekomen bij het realiseren van haar debuutroman Bay en de Piraenauten, dat in juli verscheen bij Uitgeverij Macc.