Hocus Pocus 2 recensie - Modern Myths

Hocus Pocus 2 recensie – De magie van Halloween is vroeg dit jaar!

Soms heb je van die films die anders uitpakken dan verwacht. Hocus Pocus was in 1993 geen succes, maar verwierf in de loop der jaren een cultstatus die de wens naar een vervolg aanwakkerde. En in dit magische tijdperk waar series en films slechts een druk op de knop verwijderd zijn, willigt Disney+ je duivelste wens in: De Sanderson-zussen zijn terug! Keert de magie daarmee ook terug? Lees het in onze Hocus Pocus 2 recensie!

Het is negenentwintig jaar geleden sinds Max de zwarte-vlamkaars aanstak en de Sandersons-zussen terughaalde. Al die tijd was er rust en de wereld is intussen flink veranderd. De vriendinnen Becca (Whitney Peak (Chilling Adventures of Sabrina, Gossip Girl)) en Izzy (Belissa Escobedo (American Horror Stories)) hebben een interesse voor hekserij die niet verder reikt dan geluksamuletten. Maar dan halen zij per ongeluk het heksendrietal terug.

Deze magische zussen willen nog steeds de jeugd stelen van kinderen, want door kinderen te “eten” blijven ze jong. Becca en Izzy moeten er nu alles aan doen om te voorkomen dat de heksen hun duivelse plannen kunnen uitvoeren. Het trio heeft echter geleerd van het verleden en besluit dat ze elk risico moeten nemen om niet nog eens het onderspit te delven.

Belissa Escobedo als Izzy en Whitney Peak als Becca in Hocus Pocus 2

Feest van herkenning

Voor de fans van weleer is Hocus Pocus 2 meteen een feest van herkenning. Of het nu de straten zijn van Salem of de oude heksenhut die inmiddels is omgetoverd tot magische winkel. En natuurlijk zijn daar de Sanderson-zussen die met al hun gekheid een lach op je gezicht krijgen. Gedurende de film zijn er ook genoeg knipogen naar het origineel, dus het is aan te raden die nog één keer te kijken voor je dit vervolg aanzet.

Gelukkig wordt dit tweede deel nergens een slap aftreksel en komt het met genoeg originaliteit om nieuwe fans aan te trekken. Zo is de chemie tussen de hoofrolspelers erg leuk en is het verhaal helemaal aangepast naar onze hedendaagse technologie. Dacht je dat een heks op een stofzuiger grappig was? Wacht maar tot je ze op een robotstofzuiger ziet!

Bette Midler als Winifred, Sarah Jessica Parker als Sarah en Kathy Najimy als Mary

Hocus Pocus 2 recensie – Humor boven horror

Wat wel een duidelijk verschil is in het verhaal is de toon. Het origineel had soms nog best donkere momenten en voor de kleinste kijker kan een onthoofde zombie of de bungelende voeten van opgehangen heksen nog best eens voor slapeloze nachten zorgen. Laten we ook niet vergeten dat het origineel begon met een kindermoord.

Maar dat soort duisterheden zijn bij deze film volledig weggelaten en humor voert de boventoon. De eerder benoemde gekkigheid van de heksenzussen is voor jong en oud een plezier om naar te kijken. Dat het originele trio (Bette Midler (The Addams Family), Sarah Jessica Parker (Sex and the City) en Kathy Najimy (The Rocketeer)) deze rollen opnieuw vervult, is dan ook een cadeautje. Het is dertig jaar later, maar de timing van de heksen is nog steeds sterk.

Doug Jones als Billy Butcherson

Magische bedoeling

Een ander onderdeel wat opvalt, is het gebruik van magie. Dat is nu meer aanwezig en met de huidige speciale effecten ziet het er allemaal mooi uit. Het verhaal wordt hierdoor wel nog fantasievoller, want alles lijkt mogelijk wanneer het handig is voor het plot. Op dat vlak had het verhaal soms wel net iets uitdagender mogen zijn. De gebeurtenissen volgen elkaar braafjes op en zijn soms iets te conventioneel.

Ook de muzieknummers, waar het origineel om bekend stond, voelen soms wat te geforceerd. En dat haalt het luchtige ervan weg. Haal daarbij ook nog het duistere randje weg en je hebt een Halloweenfilm die nu echt geschikt is voor de hele familie.

Sam Richardson als Gilbert

Hocus Pocus 2 recensie – De magie voor een nieuwe generatie

De betovering die het origineel had, zal Hocus Pocus 2 nooit bereiken. Maar dat maakt deze film niet minder gewenst. Hocus Pocus 2 is goed geschikt voor een nieuwe generatie heksenliefhebbers en dan kan jij als ouder stiekem meekijken.

De luchtige toon en hedendaagse sfeer maakt het toegankelijk en voor de nostalgie zorgen Winifred, Sarah en Mary wel. Ook handig: Voor deze zoetigheid hoef je de deur niet uit, want Hocus Pocus 2 stream je gewoon lekker thuis.

Hocus Pocus 2 - Salem

Boek het Hocus Pocus huisje op Airbnb

Hocus Pocus Cottage op AirbnbDisney en verhuur/boeking-platform Airbnb werken graag samen om bijzondere accommodaties aan te bieden. Zo kon je eind vorig jaar logeren in het huis van Winnie de Poeh in het Honder Bunder Bos. Ditmaal nodigen de Sanderson zussen je uit om een nacht door te brengen in hun “Hocus Pocus cottage” in Salem, Massachusetts. De kosten zijn 31 dollar per nacht voor twee personen. Je kunt boeken vanaf 12 oktober om 19:00. Wil je dus een bijzondere Halloween beleven, kijk dan op airbnb.com/hocuspocus2.

Hocus Pocus 2 streamt vanaf 30 september op Disney+. Bekijk hier de trailer:

Titel: Hocus Pocus 2
Regisseur: Anne Fletcher