Werewolf by Night recensie - Modern Myths

Werewolf by Night recensie – Halloween MCU monster madness!

In het Marvel stripuniversum lopen zo’n 8.000 personages rond. En het lijkt erop alsof Marvel Studios ze allemaal naar de bioscoop of je televisie wil brengen. Zeker na Avengers: Endgame worden we getrakteerd op steeds nieuwe superhelden. Maar met Werewolf by Night is dit net een tikje anders. Halloween staat voor de deur en dus presenteert Disney+ een ware Halloween-special waarin we de horror-kant van het Marvel universum betreden. Lees in Jeroens Werewolf by Night recensie hoe deze ode aan de jaren 30 en 40 monsterfilms verrassend is voor zowel de Marvel-kenner als de monsterliefhebbers!

Om te beginnen volgt hier eerst een waarschuwing: Werewolf by Night is niet alleen een monsterfilm, maar ook een monster mysterie. Tenminste, voor zover de poster en de trailer niet al veel te veel verklappen. Heb je spoilers tot nu toe weten te vermijden, dan kun je wellicht beter eerst de Halloween-special kijken, voor je deze recensie leest. Ik zal mijn best doen niets te verklappen, maar dat wordt lastig. Maar eerst kijken en dan hier terugkomen is geen probleem, ik weet zeker dat ik je dan straks weer zie.
Ben je er weer? Mooi! Dat was een ware Halloween-traktatie, of niet? Werewolf by Night is een bijzonder project met een speelduur van “slechts” 52 minuten. Producer Kevin Feige en regisseur Michael Giacchino (vooral bekend als componist van de muziek voor onder andere Star Wars: Rogue One en Star Trek: The Future Begins) nemen je mee naar de klassieke Universal monsterfilms uit de jaren 30 en 40. Compleet in flikkerend zwart-wit, met bordkartonnen decors, dramatisch acteerwerk en dito muziek. En dat werkt!

Verusa - Evil begets evil

Terug naar de jaren 30 en 40 monsterfilms

Horrified bordspel - packshot
Fan van klassieke monsters? Speel Horrified!

Ben je liefhebber van klassiekers als Dracula (1931), Frankenstein (1931), The Mummy (1932), The Invisible Man (1933) en natuurlijk The Wolf Man (1941), dan is deze Halloween-special smullen geblazen. Werewolf by Night ademt de sfeer van die monsterfilms, maar dan met moderne special effects.

Dat is niet storend, hoewel we wat monsters betreft misschien wat te verwend zijn geraakt. Deze special maakt vooral gebruik van make-up en maskers om verschillende griezels in beeld te brengen. En zeker als je fan bent van The Wolf Man lijkt deze televisiefilm voor jou gemaakt. Marvel Studios probeert weer wat bijzonders te tonen en dat pakt deze keer beter uit dan in WandaVision.

Gael García Bernal als Jack Russell

Werewolf by Night recensie – Wie is Ulysses Bloodstone?

Natuurlijk speelt Werewolf by Night zich in het Marvel Cinematic Universe af. Terwijl de Avengers de wereld redden, begint een lugubere machtsstrijd in de duistere tempel van Ulysses Bloodstone. Deze monsterjager ligt na jaren van jagen tussen zijn trofeeën opgebaard, maar regeert nog over zijn graf heen.

Zijn belangrijkste wapen – de “Bloodstone gem” of “Bloodgem” – moet namelijk een nieuwe eigenaar krijgen. De drager ervan krijgt bovenmenselijke krachten, in de vorm van een hoger uithoudingsvermogen, meer behendigheid, sterkere zintuigen en een versneld regeneratief vermogen. Kortom, je wordt een soort magische Captain America. Of Wolverine.

Marvel Cinematic Universe - Ulysses Bloodstone

Bemachtig de Bloodgem

Verschillende monsterjagers verzamelen zich om de Bloodgem te bemachtigen. Onder hen verschijnt ook Elsa Bloodstone (Laura Donnelly (Outlander, The Nevers)), de vervreemde dochter van Ulysses. Hoewel ze haar familie jaren geleden de rug heeft toegekeerd, is ze toch gekomen om haar erfgoed op te eisen. De vrijer van haar vader – Verusa (Harriet Sansom Harris (Memento, Desperate Housewives)) – en de andere monsterjagers denken daar echter anders over. Elsa moet vechten voor haar recht.

Dat gevecht bestaat natuurlijk uit een monsterjacht. In een doolhof op het terrein van Bloodstone Temple is een monster losgelaten. De Bloodgem is aan dit creatuur bevestigd en drijft hem tot waanzin. De monsterjager die de Bloodgem weet te bemachtigen, mag hem houden. Maar niet alleen het monster moet gedood, ook de monsterjagers zelf zijn prooi. Elke monsterjager mag de anderen uitschakelen op zijn bloederige pad naar de winst. En dat gaat hard tegen hard!

Gael García Bernal als Jack Russell in Marvel Werewolf by Night

Werewolf by Night recensie – Lekkere moderne monsterfilm

Een van hen – Jack Russell (Gael García Bernal (Z, Mozart in the Jungle)) – probeert het spel echter anders te spelen. Hij vindt daarbij Elsa op zijn pad en daarmee krijg je nog een bekend thema uit de klassieke monsterfilms voorgeschoteld. En meer ga ik er echt niet over zeggen.

Werewolf by Night is een heerlijk tussendoortje voor in deze Halloween-tijd. De 52 minuten speelduur schieten voorbij, vooral omdat de actie eigenlijk meteen begint. En met de huidige kijktijd van minstens een uur bij streamingseries en bioscoopfilms met een lengte van tegen de drie uur, is deze special voorbij voor je het weet. Toch heb je dan kennis gemaakt met twee nieuwe helden en een monster dat Marvel comiclezers maar al te goed kennen. Ga deze moderne monsterfilm kijken en geniet van de bijzondere beelden (een brandende tuba!?), de muziek en de jaren 30- en 40-stijl. Ik ben alvast zeer benieuwd waar en wanneer we deze personages nog eens gaan zien.

Werewolf by Night - Modern Myths

Marvel-horror: Werewolf by Night

Werewolf by Night 32 cover
Werewolf by Night #32: Moon Knight

Het monstergenre is niet alleen populair geweest in de bioscoop. Ook Marvel en DC (en verschillende andere uitgeverijen) publiceerden talloze monstercomics. Een van de personages die er uitsprong was de “Werewolf by Night”. In 1972 vond zijn introductie plaats in Marvel Spotlight #2, waarna de weerwolf in datzelfde jaar zijn eigen serie kreeg: Werewolf by Night.

Hoewel de serie slechts 43 nummers omvat en in 1977 eindigde, verscheen het monster nog regelmatig in andere Marvel-titels. In 2020 werd de serie opnieuw gelanceerd, maar dan met een ander persoon als weerwolf. Beide monsters zie je af en toe terug in de strips. Hoewel de Werewolf by Night dus vooral een bijfiguur is geworden, is er wel een andere superheld zijn carrière begonnen in die horrorserie. In Werewolf by Night #32 (1975) verscheen een vigilante, volledig in het zilver gekleed: Moon Knight! En ook hem vind je terug op Disney+. Een crossover kan dus niet lang op zich laten wachten!

Werewolf by Night streamt vanaf 7 oktober op Disney+. Bekijk hier de trailer:

Titel: Werewolf by Night
Regisseur: Michael Giacchino