Hof van Zilveren Vlammen recensie – Modern Myths

Hof van Zilveren Vlammen recensie – Zeer expliciet vervolg op Hof van Doorns en Rozen

Er is op de redactie van Modern Myths geen auteur die zoveel discussie losmaakt als Sarah J. Maas. De een vindt haar boeken geweldig, de ander komt er niet doorheen en voor sommigen varieert het per titel. Ook Maas’ nieuwste boek – Hof van Zilveren Vlammen – maakte de tongen los. Keer met onze Hof van Zilveren Vlammen recensie terug in de wereld van de Hof van Doorns en Rozen trilogie en lees de mening van zowel Roxan als Yvette W.!

In Hof van Doorns en Rozen 4: Hof van Zilveren Vlammen staat Feyres oudste zus Nesta centraal. Door haar aanvaring met “de Ketel” in de Hof van Doorns en Rozen trilogie is zij veranderd in een hoge elfide. Het is iets wat zij nooit wilde en bovendien heeft zij krachten losgerukt uit de Ketel waar niemand de grenzen van kent.

Daarnaast is ze niet ongeschonden uit de strijd met Hybern gekomen. Nesta doodde hem, maar kampt nog steeds met het gevoel dat zij een monster is geworden en dat er iets in haar huist wat ze niet kan vertrouwen.

Drank, seks en bootcamp

Nesta probeert haar psychische problemen te verdrinken in drank, muziek en seks. Als dit echt de spuigaten uitloopt, stellen haar zussen haar voor een keuze. Of ze zal teruggestuurd worden naar het land van de mensen (waar zij als elfide bepaald niet welkom zal zijn) of ze zal gedwongen worden onder Cassian te gaan trainen. Daar zal ze moeten werken in de bibliotheek, samen met de priesteressen die er wonen.

Met forse tegenzin begint Nesta aan haar training. Wat volgt zijn 200 pagina’s seksuele spanning, bizar gedetailleerde beschrijvingen van allerlei lichamelijke oefeningen en yoga-meditaties. Daarbij krijg je een onnoemelijk hoog aantal beschrijvingen van glinsterende harde spieren, gekreun en andere bloemige eufemismen die je eerder in een “candlelight” romannetje dan in een young adult boek zou verwachten. Ergens tussen de scènes van erotische spanning tussen Nessa en Cassian blijkt dat er een nieuwe oorlog loert. En dat hun vijanden jagen op gevaarlijke magische artefacten.

Hof van Zilveren Vlammen recensie – Tenenkrommend

Na die 200 bladzijdes duiken Nesta en Cassian dan toch met elkaar in bed (‘shocking!’) en daarna beginnen eindeloze seksscènes. Af en toe is er een klein beetje plotontwikkeling. Maar dat wordt vaak in een hoofdstukje van een bladzijde of tien afgehandeld, zodat je snel weer terug kunt naar de seks. Bovendien weet Nesta door haar magische gaven ook nog superkrachten te ontwikkelen. Zo smeedt ze in één middag een magisch zwaard, waarvan de kennis al meer dan 10.000 jaar geleden verloren was gegaan.

Roxan geeft het op

Ik geef het toe, ik ben met dit boek gestopt op pagina 500 van de ruim 700 in totaal. Het verhaal wat op de achtergrond speelt, had volgens mij op zich best een goed boek kunnen zijn als het in 300 bladzijdes verteld werd. Echter was ik de uitgebreide seksscènes – met dierlijk gegrom en gekreun – al snel ontzettend zat. Bovendien kan iedereen in het boek, omdat ze bovenmenselijke zintuigen hebben, alles wat ze met elkaar hebben gedaan aan elkaar ruiken. Dat alles zorgde ervoor dat de eventuele zeer dunne plotlijn me echt gestolen kon worden.

Hof van Zilveren Vlammen recensie – Geen voorbeeldfunctie

Ik heb bovendien een groot probleem met de karakterisering van vrijwel elke vrouwelijke figuur in dit boek. Ze zijn allemaal misbruikt, mishandeld en/of getraumatiseerd. Daarna hebben ze geen enkele hulp ontvangen, behalve dat (als ze geluk hadden) de mannelijke figuren in hun omgeving de boosdoeners hebben afgeslacht. Ik vind dit bepaald geen voorbeeld voor de young adult vrouwen waar Sarah J. Maas zich op richt. Al zie ik ook wel in dat zij Nesta probeert neer te zetten als een sterke vrouw die voor zichzelf en anderen opkomt.

Al met al vond ik dit boek gewoon slecht en zal ik me wel twee keer bedenken voordat ik aan een nieuw boek van Maas begin. En dat is jammer, want de trilogie van Hof van Doorns en Rozen vond ik – hoewel op sommige punten een beetje voor de hand liggend – wel echt de moeite waard.

Hof van Zilveren Vlammen recensie – Second opinion door Yvette W.

Ook ik las het nieuwste boek van Sarah J. Maas uit de Hof van Doorns en Rozen serie. Als diehard Maas fan verslind ik alles wat zij schrijft en op dit vierde deel zat ik al een tijdje te wachten. Daarom doet het me pijn om te zeggen dat ook ik dit boek eigenlijk niet zo goed vind. Het is leuk dat Nesta – die voorheen vooral een bijfiguur was – nu een eigen verhaal krijgt. Maar dat verhaal is regelmatig wat eentonig. En hoewel dit gedurende het boek dynamischer wordt, is een fors deel van het verhaal dus een beetje saai.

Wat me vooral ook tegenstond aan Hof van Zilveren Vlammen is dat het ronduit pornografisch is. Tot in detail worden lichaamsdelen en handelingen omschreven en dat in eigenlijk elk hoofdstuk wel. Hoewel de boeken van Maas vaak wat erotiek kennen, is het nog nooit zo veel en zo expliciet geweest. De schrijfstijl is verder gelukkig wel wat ik van haar gewend ben. Ik las het boek dan ook in no time uit. Hopelijk horen we nog veel van de wereld van Nesta en haar zussen, want hun verhaal is nog lang niet af. Al hoop ik wel dat Sarah J. Maas dan doorgaat zoals ze dat in de vorige boeken deed: Met een pakkend verhaal met een vleugje erotiek. En graag zonder de expliciete seksscènes.

Titel: Hof van Doorns en Rozen 4: Hof van Zilveren Vlammen
Auteur: Sarah J. Maas
Uitgever: Van Goor