In het Duister recensie - Modern Myths

In het Duister recensie – Snelle horror voor beginners

Geef de grootste angsthaas die er bestaat een horrorboek en het staat garant voor slapeloze nachten. Bij het zien van de omslag had Anouk al door dat In het Duister van auteur Tamara Arts wel eens een ware uitdaging zou kunnen worden. De grote vraag is dan ook, heeft ze het uit kunnen lezen of waren de nachtmerries te heftig? Lees onze In het Duister recensie!

Wanneer vijf vrienden op zomervakantie gaan in de Ardennen komen ze er al snel achter dat hun vakantiehuisje niet helemaal aan de verwachtingen voldoet. Daarnaast zorgt een zware storm ervoor dat ze noodgedwongen binnen moeten blijven. Dan doen zich ineens allemaal onverklaarbare en lugubere gebeurtenissen voor. Gebeurt dit allemaal echt of beginnen de vrienden langzaam door te draaien?

Vriendschappen komen onder spanning te staan, zeker wanneer blijkt dat er ook sprake is van overspel. Nergens voelen de vrienden zich veilig, want er lijkt iets in het huis te zijn wat duidelijk niet van plan is hen op een aardige manier te begroeten.

En terwijl de ene aanval na de andere overleefd moet worden, ontrafelt zich ook een duister geheim.

Zeer duister omhuld

Toen ik In het Duister in handen kreeg, liepen de kriebels al over mijn rug. Op de omslag zie je een oud verwaarloosd huis dat niet zou misstaan in een horrorfilm. De griezelige bomen eromheen zorgen voor een ouderwets griezelsfeertje. Stiekem speur ik de ramen af om te zien of er misschien iets van een geest achter verstopt zit. De korte samenvatting op de achterkant van het boek zorgt er ook voor dat ik niets liever wil dan beginnen met lezen. Mijn aandacht heeft het getrokken.

In het Duister recensie – Is een goed begin ook het halve werk?

Het verhaal begint vrij sterk. Tamara Arts sleurt je meteen de auto mee in en omschrijft een helse rit door de Ardennen. Je voelt de spanning in de vriendengroep al een beetje sluimeren. Bij de omschrijving van het huis met het enorme hek eromheen lopen de rillingen over mijn rug. Samen met de omslag zorgt het ervoor dat ik mij zeer levendig kan voorstellen hoe alles eruitziet.

Al met al is het een scenario waarmee bijna elke horrorfilm start. Dan begint het spook- en griezelgedeelte, eigenlijk geheel volgens de verwachting. Tamara schrijft het echter op zo’n duistere manier dat het toch spannend en redelijk onvoorspelbaar blijft. Tot halverwege het boek blijft dit ook zo. Alle onverklaarbare geestverschijningen die de vriendengroep meemaakt, bezorgen mij nachtmerries.

Geest aan het plafond

‘Want tegen het plafond aan, precies boven mij, hing ze. Ze staarde me aan met wijd opengesperde ogen, haar huid zo wit als sneeuw, de huid rondom haar ogen diepzwart gekleurd.’

Ergens ben ik ook bang dat er een geest van een jong meisje bij mij aan het plafond hangt en ’s avonds laat durf ik niet meer in het donker in de spiegel van mijn badkamer te kijken. Maar wanneer in het boek de nacht voorbij gaat en de zon ook doorbreekt in het verhaal, zwakt het horrorgedeelte enorm af. Alles wordt wat voorspelbaar en het echte griezelige is er wel een beetje vanaf.

In het Duister recensie – Afvinken dan maar

Het verhaal van In het Duister is een standaardrijtje van horrorfilmgebeurtenissen. Om te beginnen is er het vriendengroepje met hun interne relatieproblemen. Die heeft met die geslapen, maar die mag daar niet vanaf weten en die andere is de algehele onwetende die de groep bij elkaar probeert te houden. Dan is er ook de bekende rolverdeling: je hebt de stoere sporter, het populaire meisje, het stille buitenbeentje, de grapjas en de enigszins middelmatige normale persoon. Ze kunnen zo van een standaard horrorfilmset gelopen zijn.

De horrormomenten bouwen zich ook langzaam op. Het begint eerst met een stille fluistering, een lichte aanraking en een mogelijke geestverschijning; later barst het dan echt los met moord en verderf.

Vliegensvlugge horror

Elk hoofdstuk wordt verteld vanuit het perspectief vanuit een van de personages. De hoofdstukken zijn niet te lang – hooguit tien pagina’s per keer – waardoor je het verhaal snel door kan lezen en het ook redelijk interessant blijft. Redelijk interessant, omdat je halverwege het boek echt het gevoel krijgt dat je dit allemaal al eens eerder gezien of gelezen hebt.

In het Duister is weinig vernieuwend of verfrissend en valt dus weg in de grote groep griezelverhalen. Maar Tamara Arts schrijft wel op een manier waardoor je snel door het verhaal heen vliegt. Op sommige punten is het dan ook een ware pageturner.

In het Duister recensie – Best aardig voor een horrorverhaal

Was ik erg onder de indruk van het boek? Nee, niet echt. Heeft het mij nachtmerries bezorgd? Absoluut, zeker het eerste deel van het verhaal bezorgde mij de nodige slapeloze nachten. Jammer genoeg is het einde niet zo heel erg sterk en is het verhaal niet vernieuwend te noemen.

Maar voor de fans van het nodige griezelwerk is dit zeker een boek dat je kan gaan lezen. Het is zo’n boek dat je lekker meeneemt op vakantie om in een paar dagen weg te lezen zonder er teveel bij na te hoeven denken. En In het Duister is een boek dat zelfs geschikt is voor angsthazen zoals ik!

Titel: In het Duister
Auteur: Tamara Arts
Uitgeverij: Hamley Books
ISBN: 978-94-639-6768-6

In het Duister recensie - banner

Anouk Volger

Toen Anouk Volger op 15 jarige leeftijd kennismaakte met The Lord Of The Rings is het Fantasy virus hard toegeslagen. Alle drie de delen heeft ze ontelbare keren gezien en al gauw moesten de boeken gelezen worden en heeft ze daarna eigenlijk geen enkel ander genre meer gelezen.
Naast Tolkien leest ze ook graag R.E. Feist, B. Hennen, R. Hobb, T. Brooks, T. Goodkind en T. Pratchett. Maar sinds ze Young Adult ontdekte is ze niet meer weg te slaan uit die hoek.
Ook op filmgebied trekt het fantasygenre haar aan. Voor horror is ze niet geschikt, aangezien ze E.T. ook pas durfde te kijken toen ze 18 was.