Bridge of Souls recensie - Modern Myths

Bridge of Souls recensie – Spookachtig en duister griezelverhaaltje

Cassidy Blake heeft een missie. Als twaalfjarige spookjager zorgt ze ervoor dat geesten die blijven hangen in “the veil” – de tijdelijke wereld tussen leven en dood – als het ware naar het licht toegaan. Zelfs als je niet van spookverhalen houdt, kun je Bridge of Souls van auteur Victoria Schwab goed lezen. Het is duister, maar ook heel grappig en bij tijden zelfs liefelijk. Dat komt niet in de minste plaats door de aandoenlijke geest Jacob. Lees onze Bridge of Souls recensie!

Jacob en Cassidy leerden elkaar kennen (of beter gezegd: bleven aan elkaar plakken) na Cass’ bijna-doodervaring een jaar eerder. Jacob redde haar, wat nogal bijzonder is. Want Jacob leeft zélf niet meer. Sindsdien is hij geen moment van haar zijde geweken. Door haar ervaring is Cass nu in staat om “the veil” te betreden: het duistere gebied tussen leven en dood waar geesten blijven hangen die onafgemaakte zaakjes hebben.

Cass heeft het tot haar taak gemaakt om die geesten verder te helpen, een zetje te geven naar het licht. Hiervoor betreedt ze af en aan “the veil”, tot groot ongenoegen van Jacob. Hij vindt het maar een duistere plek.

En dat ís het ook. Cass moet vooral erg haar best doen om niet te veel de aandacht van de geesten te trekken. Die zouden namelijk wel eens kunnen proberen haar levenskracht van haar af te pakken.

Tastbare vriend

Het is de bedoeling dat geesten aan de andere kant van het gordijn blijven. Als ze, zoals Cass al een tijdje bij Jacob bespeurt, té tastbaar worden, kan het voor problemen zorgen. Zo is Jacob opeens in staat om de pagina’s van zijn zo geliefde stripverhalen om te slaan en om te tekenen op een beslagen raam. Het hoeft niet te worden gezegd wat een schrik dat zou opleveren voor mensen die dat zien.

En ook al heeft Jacob geen kwaad in de zin, Cass maakt zich er toch zorgen om. In zekere zin is ze altijd bang om haar vriend – op wiens aanwezigheid ze zo is gaan rekenen – te verliezen.

Bridge of Souls recensie – Door de wereld reizende spookjager

Zo héél gek is het niet dat Cassidy met geesten praat. Aanleg voor het macabere zit zelfs in de familie, al weten haar ouders niets van Jacob (zouden ze haar geloven?). Haar ouders presenteren een televisieshow over plekken en steden waar beroemde geestverhalen over rondgaan.

In het eerste boek waarin we kennis maakten met Cassidy (City of Ghosts) was ze met haar ouders voor het programma in Edinburgh. In het tweede deel (Tunnel of Bones) in Parijs. Maar niets had haar voor kunnen bereiden op de gruwelen die ze zou meemaken in de stad waar haar ouders nu gaan filmen…

Op elke hoek een geest(verhaal)

New Orleans lijkt wel gemaakt te zijn voor verhalen over geesten. Er is bijna geen plek in de veelzijdige stad waar géén geesten zijn blijven hangen, of waar de “locals” toeristen alles vertellen over voodoo, seances of tarotlezingen. Cassidy hoort constant het zachte geruis van het gordijn, dat haar zachtjes probeert te overtuigen om er doorheen te gaan.

Maar dan trekt ze de aandacht van een wel héél duister persoon en ontvangt ze meerdere berichten van De Dood. Ze heeft De Dood namelijk bedonderd, vindt hij (of zij, dat kan ook), door geesten te helpen verder te gaan én door zelf niet te sterven. Cass moet haar schuld inlossen. En de boodschappers van De Dood doen er alles aan om haar te pakken te krijgen.

Bridge of Souls recensie – Spokenjagen doe je niet alleen

Gelukkig is Cass niet alleen. Ze heeft Jacob en haar vriendin Lara, die geheel toevallig (niet echt, lees de vorige boeken maar) hetzelfde kan als Cass. En het is een mazzel dat ze in New Orleans is als De Dood haar op de hielen zit, want in de stad bevindt zich “The Society of the Black Cat”. Dit is een geheim genootschap dat Cass en Lara toch al snel weet te vinden. Het genootschap kan hen helpen om De Dood te slim af te zijn.

Vermakelijk leesvoer

Je kunt Bridge of Souls prima lezen als je de eerste twee delen in de City of Ghosts serie niet gelezen hebt. Je mist dan echter wel een aantal wetenswaardigheidjes over Cass en Jacob die nu tot uiting komen in het derde deel. Waarom wordt Jacob steeds tastbaarder? Wat is er met Cass en Jacob gebeurd op het moment dat zij bijna stierven? Waarom heeft Cass de aandacht getrokken van De Dood? Bovendien is het boek ook gewoon heel erg vermakelijk leesvoer.

Victoria Schwab (lees ook ons interview met deze auteur) is een genie in het verweven van hedendaagse literatuur in haar boeken. Zo vliegen bijvoorbeeld de verwijzingen naar Harry Potter je om de oren. Ook doet de schrijfster ontzettend haar best om je het boek te laten voelen én proeven! Cass kan ongelofelijk genieten van eten (zo beschrijft Schwab in geuren en kleuren hoe Cass een beignet eet en beoordeelt: knapperiger dan een donut en twee keer zo zoet). Als zoetekauw kan ik heel erg genieten van dit soort details in een boek.

Bridge of Souls recensie – Grote aantrekkingskracht naar meer

Ik hoop voor Cass dat haar vervelende ervaringen met geesten er nu op zit. Maar nu ik haar zo’n beetje ken, weet ik dat de aantrekkingskracht van “the veil” te groot is en dat ze zich altijd zal laten verleiden door het duister. En misschien is dat maar goed ook. Want wie weet betekent dit dat we over een tijdje weer kunnen genieten van nog een boek over Cassidy, de twaalfjarige spookjager.

Titel: Bridge of Souls
Auteur: Victoria Schwab
Uitgeverij: Scholastic Press
ISBN: 978-07-023-0428-6

Cassidy Blake banner - Modern Myths

Yvette Hazebroek

‘Fan' van alles dat met fantasy te maken heeft, is nogal zwak uitgedrukt als we Yvette omschrijven. ‘Obsessief’ komt meer in de buurt! Yvette is verslaafd aan alles dat fantasy uitstraalt (series, films, evenementen en boeken); het fantastische genre loopt als een rode draad door haar leven. Een favoriete auteur aanwijzen vindt ze een onmogelijke opgave, maar als het moet: Neil Gaiman, Philip Reeve en V.E. Schwab (maar vraag het haar volgende maand nog eens en er komt een ander antwoord). Naar Yvette op zoek op een evenement? Ga kijken bij de Steampunk corner. Haar liefde voor fantasy is tot een hoogtepunt gekomen bij het realiseren van haar debuutroman Bay en de Piraenauten, dat in juli verscheen bij Uitgeverij Macc.