Overstekers recensie - Modern Myths

Overstekers recensie – Bloedstollende urban fantasy-trilogie

Het voordeel van beginnen aan een trilogie als net het laatste deel is verschenen, is dat je meteen kunt doorlezen als het verhaal je boeit. En de Overstekers-trilogie van Petra Doom is zo’n reeks die je niet meer neerlegt! De meeslepende boeken nemen je mee in werelden vol mythische wezens, legendes en saga’s die verborgen tussen de mensen bestaan. Mirabel zoekt haar weg in het leven dat ze voor zichzelf gekozen heeft, maar kan ze uiteindelijk de balans herstellen in haar eigen wereld én de andere? Lees onze Overstekers recensie!

Overstekers vertelt in drie delen het leven van Mirabel. Je leert snel dat Mirabel zich in de mensenwereld bevindt, maar dat ze daar niet vandaan komt. Ze groeide op in Aeterna; een wereld waar mythische wezens zoals faunen, centaurs, ifrieten en waternimfen in vrede naast elkaar leven. Mirabel koos ervoor om door het portaal naar de mensenwereld te gaan en dus “over te steken”.

Hier runt ze nu met haar huisgenoot Terya (ook een Oversteker en een vormveranderaar) een fruitbedrijfje. Helemaal loslaten kan ze haar oude leven niet. Ze helpt andere Overstekers om rustig onder de mensen te leven, door af en toe te bemiddelen als zij in conflicten belanden. Dat doet ze goed; ze heeft een gave om ervoor te zorgen dat elke partij redelijk tevreden de onderhandeltafel verlaat.

Overstekers: Een kracht ontwaakt – Een pakkende inleiding

Mirabels neiging om elk conflict tot een goed einde te brengen, zorgt ervoor dat ze zich verplicht voelt om zich te bemoeien met een zaak die ze misschien beter had kunnen laten rusten.

Het brengt haar namelijk in Overstekers: Een kracht ontwaakt – het eerste deel van de serieop het spoor van een moordenaar, een Oversteker die ze beter te vriend kan houden én iemand die er alles aan doet om de moordenaar te beschermen. Mirabel moet alles op alles zetten om haar stadje te beschermen van nog meer duistere zaken.

Ondertussen vreet er iets aan haar geweten. Ze is Overgestoken, maar niet zomaar en zonder reden. Bovendien vermoedt ze dat ze iets heel gevaarlijks heeft meegenomen. Maar wat het precies is, weet ze niet. Het geheim, dat zich stukje bij beetje ontvouwt, openbaart zich aan het einde van het eerste deel in een spetterende show – één waarvan Mirabel de vruchten plukt óf wat haar teloorgang betekent.

Overstekers recensie: De schaduw van de sha – Een mysterieus vervolg

Mirabels geheim blijft haar ook in  het tweede deel – Overstekers: De schaduw van de sha – achtervolgen. Helemaal als blijkt dat haar trouwe vrienden vermoeden dat er iets met haar aan de hand is.

Mirabel lijkt haar problemen eventjes te kunnen vergeten op het moment dat ze door de eigenares van een Overstekersclub in de stad wordt gevraagd om een dief op te sporen. Ze wil weigeren, want het lijkt een gevaarlijke klus. Maar de Oversteker is érg overtuigend (en dreigt haar huis af te pakken).

Mirabel zegt toe, niet wetende dat haar toezegging als een sneeuwbaleffect ravage aanricht aan haar zorgvuldig gekozen leventje. Alles staat opeens op het spel, meer dan ze ooit voor mogelijk had kunnen houden. Ze is gedwongen om datgene waar ze zo bang voor is (en stiekem ook met bewondering naar kijkt) volledig te accepteren en ze moet veranderen om de stad te redden. Daarmee ontluikt ze niet alleen de geheimen van zichzelf, maar ook van haar dierbaarste vriend Hasten. Kan Mirabel de demonische invloed in haar leven gebruiken of verliest ze uiteindelijk de strijd tussen het vinden van de balans tussen goed en kwaad?

Overstekers: Koninklijke magie – Het glansrijke slotstuk

Het is niet makkelijk om drie behoorlijke dikke boeken te schrijven in dezelfde wereld, met dezelfde personages. Petra Doom doet het echter voortreffelijk, door veel personages uit te diepen en hen een grotere rol te laten spelen. Of ze terug te laten komen door de delen heen.

De hoofdpersonages – naast Mirabel – verschillen per reeks, maar in het laatste deel van de serie – Overstekers: Koninklijke magie – volgen we grotendeels het pad van drie van hen: Mirabel, Ris en Ronban.

Het is ook het deel dat zich voornamelijk in andere werelden dan de mensenwereld afspeelt, wat het boek een totaal eigen ervaring meegeeft. Dat is fijn, want op geen enkel moment voelt het derde deel een herhaling van de vorige boeken. Sterker nog: het geeft de serie verdieping én een nieuwe laag spanning. Voor wat voor gevaren komt Mirabel nu weer te staan?

Overstekers recensie – Terug naar Aeterna

Maar zoals we Mirabel kennen (en tegen de tijd dat we met deel drie beginnen heb je een heel goed beeld van haar) weten we dat ze die gevaren soms ook wel een beetje zelf opzoekt. Haar gevoel voor rechtvaardigheid zorgt ervoor dat ze bepaalde zaken niet kan loslaten. Met gevaar voor haar eigen leven.

Mirabel lost een belofte in die ze haar zus Brumi al in het eerste boek deed. Ze gaat haar namelijk opzoeken in Aeterna, de wereld waar ze is opgegroeid. Haar moeder, broers, zussen en de rest van haar omvangrijke familie woont daar nog steeds. Als ze aankomt, is er echter geen spoor van Brumi te vinden. Bovendien is er iets raars aan de hand met haar moeder, de koningin. Mirabel komt een duister plot op het spoor dat alles in Aeterna én de mensenwereld in gevaar brengt. Kan ze met Ris het gevaar afwenden of brengt het aan de kaak stellen van de waarheid haar ditmaal écht op het randje van de afgrond?

Diep gelaagd en toch heel heldere schrijfstijl

Petra Doom laat het ontvouwen van een verhaal en de wereldbouw zo simpel lijken. Maar in deze schijnbare simpelheid zit juist het briljante. Door haar manier van schrijven (enkel vanuit Mirabels oogpunt) voel je een diepe connectie met de hoofdpersoon. Je weet wat ze wil en voelt en waarom dit zo is. Maar haar acties zijn soms toch een verrassing, waardoor de Overstekers-serie nooit saai wordt.

De bijfiguren zijn interessant en voegen allemaal iets eigens toe aan het verhaal. Er is daartussen een mooi verschil te zien tussen de Overstekers die makkelijk hun plek lijken te vinden in de mensenwereld en anderen, die daar meer moeite mee hebben. Overstekers doet de genreclassificering “urban fantasy” eer aan, door de moderne, stadse setting en de fantastische elementen.

Overstekers recensie – Originele verweving van mythische wezens en fantasy

Het mooiste aan de Overstekers boeken is de verweving van mythische wezens in fantasy zoals je dat nog nooit eerder hebt gezien. Voor de inspiratie putte Doom ongetwijfeld uit de geschiedenisboeken en saga’s, maar die worden in Overstekers zo mooi tot één verhaal gemaakt met de mensenwereld dat alles heel natuurlijk aanvoelt.

Het is knap hoe Doom per wezen exact weet te vertalen wat zijn zwaktes, wensen en motivaties zijn en dit weet te koppelen aan de personages. En dat ook nog eens vast weet te houden door drie boeken heen. Dat getuigt van een diepe kennis van die mythologie, haar eigen geschapen wereld en alle puzzelstukjes die ze als een ware “crime novelist” in elkaar weet te passen. Snel gaan lezen dus!

Titel: Overstekers
Auteur: Petra Doom
Uitgevers: Lannoo en Hamley Books
ISBN:
Deel 1 – Overstekers: Een kracht ontwaakt 978-94-014-4628-0
Deel 2 – Overstekers: De schaduw van de sha 978-94-014-5013-3
Deel 3 – Overstekers: Koninklijke magie 978-94-639-6757-0

Overstekers recensie: © 2019-2024 Modern Myths

Overstekers recensie - Modern Myths

Yvette Hazebroek

‘Fan' van alles dat met fantasy te maken heeft, is nogal zwak uitgedrukt als we Yvette omschrijven. ‘Obsessief’ komt meer in de buurt! Yvette is verslaafd aan alles dat fantasy uitstraalt (series, films, evenementen en boeken); het fantastische genre loopt als een rode draad door haar leven. Een favoriete auteur aanwijzen vindt ze een onmogelijke opgave, maar als het moet: Neil Gaiman, Philip Reeve en V.E. Schwab (maar vraag het haar volgende maand nog eens en er komt een ander antwoord). Naar Yvette op zoek op een evenement? Ga kijken bij de Steampunk corner. Haar liefde voor fantasy is tot een hoogtepunt gekomen bij het realiseren van haar debuutroman Bay en de Piraenauten, dat in juli verscheen bij Uitgeverij Macc.