Jiu Jitsu recensie - Modern Myths

Jiu Jitsu recensie – Aliens versus martial arts meesters

Toen de trailer van Jiu Jitsu voorbij kwam, was mijn interesse direct gewekt. Predator met een scheut Mortal Kombat en een snufje The Bourne Identity? Én Nicolas Cage? Hoe kan dit mis gaan? Nou, kennelijk kan dat. En ook nog eens echt heel erg. Lees onze Jiu Jitsu recensie!

Het idee van Jiu Jitsu is perfect B-film materiaal, zelfs zonder Nicolas Cage. Een geavanceerd buitenaards ras leert de mensheid in de oudheid Jiu Jitsu. Echter komt er wel elke zes jaar een alien door een portaal om zich te meten met de acht sterkste Jiujitsuka.

Uiteraard staat de toekomst van de mensheid hierbij op het spel. Want als de alien niet voldaan is na zijn toernooi, vernietigt hij alles op zijn pad…

Jiu Jitsu recensie

Jake heeft geheugenverlies

De film opent met een man (Alain Moussi (Kickboxer: Vengeance, Enhanced)) op de vlucht. Zwaar gewond stort hij in zee, waar hij later uit wordt gevist door de bemanning van een vissersboot. Ze lappen hem op en dumpen hem bij een Amerikaanse legerbasis. Hier wordt hij ondervraagd door Myra (Marie Avgeropoulos (The 100, Percy Jackson & the Lightning Thief)), een inlichtingenofficier die hem verdenkt van spionage. De man heeft echter geheugenverlies en komt niet verder dan zijn naam: Jake. Ook weet hij dat iedereen gevaar loopt. Dan wordt Jake bevrijdt door een Martial Arts meester genaamd Keung (Tony Jaa (Monster Hunter)) die hem mee terug neemt naar zijn groep onder leiding van Harrigan (Frank Grillo).

Alain Moussia en Marie Avgeropoulos

Jiu Jitsu recensie – Geen achtergrondverhaal of uitdieping

Jiu Jitsu focust zich het meest op man versus monster gevechten in de jungle. De desbetreffende alien luistert naar de naam Brax en is een bijzonder slecht uitgewerkt personage. Het ontwerp van het wezen is niet bijster origineel en hij wordt ook nooit echt uitgediept. De effecten zijn beneden peil en de bewegingen erg houterig. Kortom, het monster wordt nergens dreigend of indrukwekkend.

De groep vechters hebben allemaal hun eigen wapens, maar ook deze personages krijgen helemaal niets van een achtergrondverhaal of motivatie mee. Hierdoor is het erg lastig om emotioneel met hen betrokken te raken en mist de film een bepaalde gravitas. Natuurlijk gaat het bij dit soort films voornamelijk om de vechtscènes, maar ook deze zijn ongeïnspireerd en slecht gechoreografeerd. De echte held is de Cypriotische jungle en dat zegt al genoeg.

JuJu Chan Szeto als Carmen

Nicolas Cage als redder in nood

Gelukkig komt Nicolas Cage (Ghost Rider, Color out of Space) na een goede 40 minuten in beeld. Zoals gebruikelijk gaat hij er de volle 120 procent voor. Toch is zijn aanwezigheid niet genoeg om de film te redden (al denk ik eerlijk gezegd dat er niets is wat de film had kunnen redden). Jiu Jitsu heeft met zijn marketing hoog ingezet op Cages aanwezigheid. Echter heeft hij slechts een bijrol. Het is er wel eentje met een belangrijke vechtscène en hij is onderdeel van de twist, maar toch zien we veel te weinig van hem.

Jiu Jitsu recensie - Nicolas Cage

Jiu Jitsu recensie – Enkel voor de die hard Cage-fans

Ik kan er kort over zijn; Jiu Jitsu is geen aanrader. Fans van Nicolas Cage met sadomasochistische trekjes zouden hem kunnen proberen. Maar actieliefhebbers doen er beter aan John Wick of The Night Comes for Us (nog) een keer op te zetten. Of snel een tenkan-beweging uit te voeren als de film opgezet wordt. Zoek die maar even op!

Jiu Jitsu streamt op Netflix en is ook voor een prikkie verkrijgbaar op blu-ray en dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: Jiu Jitsu
Regisseur: Dimitri Logothetis