Relic recensie - Modern Myths

Relic recensie: Horror met een boodschap

Heel even kreeg Relic de kans om gezien te worden in de bioscopen. Mocht je hem gemist hebben, dan kan je er nu in verdwalen vanuit je luie stoel. Met de dvd van Relic heb je een horror voor je verzameling die misschien wel geschikt is voor een breder publiek dan enkel de standaard horrorliefhebber. Een verkeerde verwachting kan heel bepalend zijn of je gaat genieten van deze film of het juist helemaal niets vindt. In deze spoilervrije Relic recensie helpen we je met de juiste verwachting, zodat je ervoor kunt gaan zitten.

Als je straks enthousiast bent na Daniels recensie, doe dan mee met onze Relic winactie!

Wanneer Katy’s (Emily Mortimer (Mary Poppins Returns, Spectral)) grootmoeder Edna (Robyn Nevin (The Matrix Reloaded)) vermist raakt, moet ze noodgedwongen terugkeren naar haar ouderlijke huis. Dochter Sam (Bella Heathcote (Professor Marston and the Wonder Women, The Curse of Downers Grove)) gaat ook mee om te ontdekken wat er met haar oma is gebeurd.

De zoektochten in de bossen lijken nergens op uit te draaien en dan, op een ochtend, staat Edna gewoon in de keuken. Katy en Sam kunnen het huis nog niet verlaten, voor ze zeker weten dat hun (groot)moeder veilig is. Maar dan lijkt de situatie steeds erger en erger te worden.

Emily Mortimer als Kay

Niet een standaard spookhuis

De spanning is in Relic vanaf het begin meteen aanwezig. Enerzijds is er het mysterie van de verdwenen Edna, anderzijds is het een vage schim die telkens op de achtergrond opduikt of deuren opent. Continu wil je weten wat er gaande is, maar antwoorden zijn schaars. Relic is geen typische film vol schrikeffecten, maar blijft heel subtiel in zijn horror. Hierdoor is hij geschikt voor een veel breder publiek. Het is geen horrorfilm die inspeelt op je fobieën of van jouw thuis een onveilige plek maakt. De centrale angst in Relic is veel dichterbij en veel menselijker, maar daar iets over verklappen zou zonde zijn.

Edna spookt rond

Relic recensie – Schep de juiste verwachting

Ik ben echt met de verkeerde verwachting deze film gaan kijken. Hoewel ik vanaf het begin meegenomen werd in een spannend plot, was ik aan het einde een beetje teleurgesteld. Ik verwachtte daar het monster te zien dat in de schaduwen huist, maar zo’n film is Relic niet. De horror in deze film is meer symbolisch bedoeld. Maar toen ik eenmaal door had wat de film je eigenlijk wilde vertellen, kon ik het verhaal veel meer waarderen.

Bella Heathcote als dochter Sam

Film die vragen achterlaat

Toch had de scheidslijn tussen symboliek en fysieke horror duidelijker mogen zijn. Hoewel het gebrek aan schrikmomenten en het thema de film voor een breder publiek maken, zorgt de storytelling ervoor dat hetzelfde publiek weer beperkt wordt. Zelfs nu ik het einde begrijp en kan plaatsen, blijven er vragen staan. Maar dat is ook iets wat bij deze film hoort.

Relic recensie - Wat is er met oma aan de hand

Relic recensie – Een horror die het waard is gezien te worden

Verwacht dus geen horrorfilm vol gore of spoken, want dat is Relic niet. Bekijk de film met een open blik en laat je meevoeren door de spanning en de uiteindelijke horror. Het acteerwerk in de serie is noemenswaardig, vooral van Robyn Nevin als grootmoeder Edna. Ik ga de film zeker nog een keer kijken, zonder mijn bevooroordeelde blik. Het zal me helpen de film beter te waarderen voor wat het is, namelijk een film die het waard is om gezien te worden!

Relic is nu verkrijgbaar op blu-ray en dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: Relic
Regisseur: Natalie Erika James