Ketting van Goud recensie – Modern Myths

Ketting van Goud recensie – Eerste kennismaking met De Laatste Uren

In de nieuwe boekenserie De Laatste Uren neemt schrijfster Cassandra Clare (The Mortal Instruments, The Shadowhunter Chronicles) ons mee terug naar haar “schaduwjagerswereld”. Dit meeslepende en spannende verhaal vol heksenmeesters en demonen is niet alleen geweldig om te lezen, maar ook om te zien. Lees Helmies Ketting van Goud recensie!

Cordelia Carstairs is een “schaduwjager”; een strijder die getraind is om te vechten tegen demonen. Als haar vader beschuldigd wordt van een verschrikkelijke misdaad, reist ze af naar Londen om de reputatieschade van haar familie zoveel mogelijk te beperken. Daar komt ze haar oude jeugdvrienden Lucie en James Herondale tegen. Dit zijn de kinderen van Will en Tessa Herondale. Dat is bijzonder, want Tessa is een heksenmeester en zou daarom onvruchtbaar zijn.

James en Lucie zijn daarmee schaduwjagers met een vleugje demonenbloed. Dit uit zich in een paar opmerkelijke gaven en een worsteling met hun afkomst.

Voor de fans

De naam “Carstairs” zal veel fans bekend voorkomen. Cordelia is namelijk ook de nicht van de stille broeder Zacharias, ofwel Jem (James) Carstairs. Hij was deel van de “parabatai” – krijgers die als levenslange partners samen vechten – van Will Herondale. Na een onverwachte demonenaanval ontdekt Cordelia dat zij en haar vrienden iets te maken hebben met een duistere erfenis…

Ketting van Goud recensie – Special Limited Edition

Toen De Laatste Uren 1 – Ketting van Goud op mijn deurmat viel, was ik erg onder de indruk van dit boek. En niet alleen omdat deze pil een kleine 600 pagina’s bevat (I love it). De uitvoering bestaat namelijk uit een prachtig gebonden boek met leeslint en houten boekenlegger, een illustratie in kleur van de hoofdpersonages en een prachtige kaft met reliëf en goudtinten.

Ook is deze special limited edition voorzien van een handgeschreven brief van Cassandra Clare. En als bonus is er ten slotte een extra hoofdstuk over de trouwerij van Will en Tessa. Genoeg dus om van te gaan kwijlen.

Vurige personages

Als je begint met lezen, is het even inkomen in het grote aantal personages dat wordt genoemd. Er zijn veel herkenbare achternamen uit de Schaduwjagers wereld en het is soms puzzelen wie bij wie hoort. Het verhaal wordt verteld vanuit de verschillende hoofdpersonen, waardoor het een erg dynamisch – maar soms wat ingewikkeld – boek is. Het zou handig zijn geweest als er een paar pagina’s met stambomen van de hoofdfamilies zouden zijn. Dan kun je even spieken als je de draad kwijt bent.

Maar ook voor lezers die nog niet eerder in de schaduwjagerswereld hebben rondgedwaald, is deze serie makkelijk te lezen. Soms zouden bepaalde rituelen en de werking van de cilinders en runen wat beter uitgelegd mogen worden, maar dat is niet noodzakelijk om het verhaal te volgen. Als je hier eenmaal doorheen bent, is Ketting van Goud een super spannend en intrigerend boek. De vechtscènes en romantiek wisselen zich in een prettig tempo af en Cassandra Clare neemt de tijd om alles prachtig vorm te geven.

Ketting van Goud recensie – Intriges, geheimen en misverstanden

De personages worden langzaam opgebouwd en iedereen heeft zo zijn eigen geheimen. Gedurende de 582 pagina’s dat dit verhaal telt, wordt veel onthuld. Soms is er een tergend aantal miscommunicaties – waar je tegen moet kunnen – die de hoofdpersonen een andere richting opsturen. Soms wil je ze gewoon door elkaar schudden en zeggen: “Praat met elkaar!” Dat zou een hoop smachten en ellende besparen. Aan het einde van het boek zijn de meeste raadsels opgelost, maar er blijven zeker nog een aantal open.

De hoofdstukken worden vaak vooraf gegaan door flashbacks naar gebeurtenissen in het verleden. Zo worden de verhaallijnen uitgediept en begrijpen we de motivatie van sommige personages. Cassandra Clare weet een heerlijk tempo op te bouwen in haar boek. Je wil gewoon blijven doorlezen.

Hoog LHBT+ gehalte

Wat mij opvalt in dit verhaal is de grote nadruk op alternatieve liefdesrelaties die begin 19e eeuw absoluut taboe waren. Kennelijk is dit in de schaduwwereld wat minder erg dan in onze parallelle “aardse” wereld. Welgeteld zijn er onder de hoofdpersonages twee homoseksuelen, een biseksuele man en een lesbische crossdresser. Daarnaast zijn er nog enkele kleine rollen die ook “queer” zijn. In totaal tel ik er ongeveer een stuk of zeven à acht.

En hoewel ik dit, als biseksuele vrouw, zeker kan waarderen, vond ik het toch in deze tijdsgeest een beetje teveel van het goede. Zeker omdat volgens de personages een relatie in het openbaar niet geaccepteerd zou zijn. Dat, terwijl ze terloops in gedachten zeggen dat ze lekker moeten doen wat ze zelf willen, zonder ook maar een vlaag van schande of veroordeling. Dit levert een sterk contrast op, waarbij een jongen en een meisje niet alleen mogen worden gelaten, omdat het meisje anders geruïneerd is. Maar homoseksuele relaties kunnen dan weer wel prima door de beugel.

Ketting van Goud recensie – Een heerlijk boek

Maar de ongebalanceerde romantiek daar gelaten: Geniet van dit boek! Vooral als je nog niet eerder kennis gemaakt hebt met de schaduwjagers van Cassandra Clare. De Laatste Uren 1 – Ketting van Goud is een fantastisch boek om te starten in die wereld. Het is meeslepend, spannend en pakkend. Snel tijd voor deel 2 dus: Ketting van IJzer. Daarin lees je hoe het verder gaat met James en Cordelia.

Titel: De Laatste Uren 1 – Ketting van Goud
Auteur: Cassandra Clare
Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 978-90-245-9591-4

Helmie van Lith

Helmie is al vanaf jongs af aan een boekenwurm. Met name fantasy, historische romans en detectives spreken tot haar verbeelding. Toveren met Harry Potter, op onderzoek met Sherlock Holmes, Down the rabbit hole met Alice; een goed boek voert haar mee naar een andere wereld. Haar vrouw klaagt dan ook dat als ze leest ze niet meer bereikbaar is. Ook voor een goede film of serie is ze te porren. Het liefste iets met sciencefiction of kostuumdrama's.