Sterrenzicht recensie - Modern Myths

Sterrenzicht recensie – Sterk vervolg dat je meeneemt naar de sterren

Sterrenzicht is het tweede deel in de Skyward-serie van de Amerikaanse schrijver Brandon Sanderson (bekend van o.a. de Mistborn-trilogie). Net als het eerste deel – Sterrenvlucht – werd Sterrenzicht vertaald en wel op de Nederlandse markt gebracht door Iceberg Books. Het vervolgt het verhaal van Spensa, een starfighter-piloot die het samen met haar vrienden en haar met KI uitgeruste schip opneemt tegen de Krell. Dit ras van buitenaardse wezens is erop gebrand de mensheid te vernietigen. Lees onze Sterrenzicht recensie!

Let op: In deze recensie staan spoilers van het eerste Skyward deel. Wil je het verhaal zelf ontdekken, lees dan eerst Joanys Sterrenvlucht recensie. Lees daarna het boek en kom dan hier terug voor de recensie van deel twee.

Aan het einde van Sterrenvlucht kwamen we erachter dat de mensheid niet enkel constant wordt aangevallen door de Krell. Hun planeet Detritus doet eigenlijk ook dienst als een gevangenis: een mensenreservaat. De Krell – buitenaardse wezens in exoskeletten – zijn als het ware onze gevangenisbewakers.

Spensa ontdekt dat de mensheid eeuwen geleden heeft geprobeerd het heelal te veroveren. En daar waren we bijna in geslaagd. Sindsdien worden mensen opgesloten in reservaten, waarbij de Krell hun best doen om onze populatie klein te houden en te zorgen dat we niet ontsnappen. Mensen schijnen, volgens de maatstaven van het universum, namelijk behoorlijk agressief en gevaarlijk te zijn.

Een andere alien

Het gevecht tegen de Krell is een strijd die de mensheid onmogelijk zal winnen zolang ze op Detritus gevangen zitten. Er is voor Spensa dus maar één optie: ontsnappen. Maar om van de planeet af te kunnen komen, is geavanceerde technologie nodig waarover alleen de vijand beschikt…

Dan stort er plotseling een onbekend ruimteschip neer op Detritus. Spensa onderschept de piloot, die de val ternauwernood overleeft. Het is een buitenaards wezen, maar geen Krell. Deze alien lijkt op een mens, maar dan met een paarse huid en wit haar. Voordat de piloot bewusteloos raakt door haar verwondingen, prent ze Spensa de coördinaten van haar bestemming in: een ruimtebasis in een ander deel van het sterrenstelsel. Daar houden de machthebbers van het heelal zich op.

Sterrenzicht recensie – Van piloot naar spion

Spensa besluit zich te vermommen als Alanik – de alien – en naar die ruimtebasis af te reizen. Ze wil de technologie stelen waarmee de mensheid van Detritus zou kunnen ontsnappen. Samen met haar intelligente starfighter en Doemslak, haar huisdier, maakt ze de sprong naar “Sterrenzicht”, een ruimtestation van de Superioriteit.

Daar moet ze zich zowel als piloot, maar ook als spion, zien te handhaven. Terwijl Spensa zich voordoet als Alanik en een manier probeert te verzinnen om een hyperdrive te stelen, raakt ze betrokken in een politiek spel.

Het verhaal van Spensa

In Sterrenvlucht maakte Spensa een enorme groei door. Ze veranderde van een impulsief en agressief persoon naar een echte starfighter-piloot die goed kan samenwerken en af en toe zelfs bevelen kan opvolgen. Die nieuwe vaardigheden moet ze in Sterrenzicht behoorlijk aanwenden om niet door de mand te vallen als spion.

In de rechtlijnige, militaire wereld van Detritus en de luchtbasis Alta is ze niet gewend met politiek te maken te krijgen. Nu valt en staat het lot van de mensheid juist bij hoe goed en tactvol zij kan acteren.

Sterrenzicht recensie – De politiek van de Superioriteit

De nadruk ligt in Sterrenzicht dan ook zwaar op de politieke situatie binnen de Superioriteit. Zo leer je enorm veel over hoe de mensheid op Detritus is beland en waarom de Krell zo hun best doen ze daar vast te houden. Er blijkt een ingewikkeld politiek spel gaande te zijn tussen verschillende facties van aliens. En Spensa komt daar middenin terecht.

Dat brengt de nodige wendingen met zich mee: wie is er nu echt te vertrouwen en welke politicus spreekt de waarheid? Dat is spannend natuurlijk, maar het nadeel is wel dat de actie die we gewend waren uit het eerste boek, wat langer op zich laat wachten. Er wordt nog steeds flink gevlogen, maar voornamelijk bij oefeningen waar de spanning niet altijd hoog oploopt. Pas op het einde wordt het weer écht spannend en wordt die lange aanloop waargemaakt. Tijdens de laatste paar bladzijden zit je dan ook echt op het puntje van je stoel.

Het universum blijft (nog) klein

Sanderson licht met Sterrenzicht een tipje van de sluier op van het Skyward-universum. We komen veel te weten over de verschillende volken en planeten die zich erin bevinden en over de Superioriteit die ze onder de duim houdt. Spensa komt verschillende soorten aliens tegen en leert over hun gebruiken en hun verhouding tot zowel de mensheid als de Superioriteit. Zo sluit ze vriendschappen met Diones die hun nageslacht eerst testen op hun persoonlijkheid, voor ze hen geboren laten worden. Daarnaast zijn er “figmenten”, wezens die alleen uit geur lijken te bestaan.

Toch houdt Sterrenzicht zich vooral bij het ruimtestation dat zijn naam met de titel deelt. Het boek heeft te weinig pagina’s om al die wezens en hun werelden te verkennen. Maar gelukkig zijn er meer boeken in aantocht. Sanderson is van plan nog veel verhalen te schrijven binnen de Skyward-reeks. Zo komen er korte novelles die specifieke personages volgen, tot nog (zeker) twee delen in de hoofdserie. Hopelijk hebben we het geluk dat deze ook allemaal door Iceberg Books vertaald zullen worden!

Sterrenzicht recensie – Een ijzersterk tweede deel

Ondanks het feit dat het tempo in Sterrenzicht wat lager ligt dan in het eerste deel, weet het verhaal zeker te vermaken. Net als in deel één leef je mee met Spensa die in dit boek opnieuw voor enorme uitdagingen staat. Het is gaaf om meer te zien te krijgen van de wereld die Sanderson voor deze serie heeft uitgewerkt. Waar Sterrenvlucht alleen de kleine wereld van de mensen verkende, zet hij met Sterrenzicht een stap richting de sterren. Na een razend spannende ontknoping eindigt het boek met een cliffhanger, waardoor je eigenlijk meteen aan het volgende deel wilt beginnen.

Als je graag in het Engels leest hoef je daar niet lang op te wachten. Eerst staat er een novelle op de planning: Sunreach. Dit is een verhaal dat zich afspeelt tussen Sterrenzicht en het derde boek: Cytonic. De novelle volgt FM, één van Spensa’s vrienden op Detritus. Sunreach is nu al in het Engels te lezen en Cytonic komt op 23 november uit. Maar wij blijven natuurlijk nog even wachten op de vertaling die Iceberg Books op dit moment in productie heeft. Binnenkort hoor je daar meer over!

Titel: Sterrenzicht
Auteur: Brandon Sanderson
Uitgever: Iceberg Books