Knock, Knock! Dungeon! recensie – Modern Myths

Knock, Knock! Dungeon! recensie – Versla alle monsters in zes minuten

Moet het verslaan van de monsters in een dungeon langdradig en moeilijk zijn? Met Knock, Knock! Dungeon! alvast niet! In dit snelle kaartspel van Blue Orange ben je in slechts zes minuten klaar. Als je dus op zoek bent naar een leuk spelletje tussen de kroketten en de kerststronk door, dan is deze zeker de moeite waard om eens te bekijken. Lees onze Knock Knock Dungeon recensie.

Knock, Knock! Dungeon! is een coöperatief, “real-time” kaartspel. Je speelt samen tegen de klok of, in dit geval, tegen een zandloper. De meningen over spellen met zandlopers zijn verdeeld, maar in dit snelle spel voegt het een leuke dynamiek toe.

Blue Orange raadt aan om je eerste potje zonder zandloper te spelen. Dat was prima, maar zodra de zandloper begon te lopen, veranderde het spel volledig!

Als een redacteur een nieuw woord leert…

…dan is ze meteen enthousiast! Ik heb “dungeon” steeds vertaald als “kerker”. Toen ik echter de Nederlandstalige spelregels van Knock, Knock! Dungeon! las, werd het woord vertaald als een “donjon”. Argwanend bezocht ik mijn vertrouwde Wikipedia. Tot mijn grote verbazing ontdekte ik dat er daadwerkelijk zoiets bestond! “Een donjon is een middeleeuwse versterkte woontoren, al dan niet gebouwd op een motte. […] De naam is afkomstig van het Gallo-Romaanse woord dominionem (op zijn beurt weer afgeleid van het Latijnse dominium/dominus) en betekent zoiets als “(huis van de) Heer”.

Nu weet ik ook meteen waar het spel Dominion de naam vandaan haalt. Wat leuk om iets bij te leren. Over leren gesproken: het leren van dit kaartspel duurt bijna even lang als het spelen ervan. Niet erg lang dus.

Knock Knock Dungeon - een snel kaartspel

Knock Knock Dungeon recensie – Wie begint?

Knock, Knock! Dungeon! – De speler die als laatste een donjon heeft bezocht, mag beginnen. Daarna gaat het spel verder met de klok mee.

Materialen en componenten

Het spel Knock, Knock! Dungeon! komt in een klein doosje en bevat nog kleinere kaartjes. Dat is een goede zaak, want die kaarten worden één voor één op tafel gelegd tot een grote donjon. Het huidige formaat maakte het al uitdagend om onszelf niet vast te spelen, dus een groter formaat kaarten was zeker niet wenselijk geweest.

De illustraties van het spel zijn vrij komisch. De monsters zien eruit alsof je binnenvalt op een onverwacht – en hoogst ongelegen – moment. Het is een detail dat je makkelijk overziet wanneer je als een gek kaartjes aan het neerleggen bent.

Knock Knock Dungeon - speloverzicht

Knock Knock Dungeon recensie – Het doel van het spel

Het doel van Knock, Knock! Dungeon! is om de Zwarte Ridder te verslaan. Dat is de laatste kaart van de stapel. Met andere woorden: we moeten door de stapel kaarten heen spelen voordat onze zes minuten om zijn. We hebben daarbij slechts één winconditie, maar verschillende verliescondities.

We verliezen het spel niet alleen wanneer onze zes minuten om zijn, maar ook als het gevarenniveau van de lege kamers zes of meer is. Of wanneer we er te lang over doen om een monster te verslaan en wanneer we tijdsfiches moeten plaatsen, maar er daarvan geen meer op voorraad zijn. Daarnaast is er een optie om extra punten te scoren door kaarten met een schatkist in een zo lang mogelijke reeks te spelen. Ten slotte biedt het spel een Avontuur-variant, waarbij je bonussen over verschillende potjes heen kunt meenemen.

Versla de monsters binnen zes minuten

Hoe ontruim je een donjon in zes minuten?

We spelen om de beurt. Een beurt bestaat uit vier fasen: een kaart spelen, het gevarenniveau controleren, tijdfiches verwijderen en ten slotte een nieuwe kaart trekken. Wanneer je een kaart speelt, moet precies één daarvan de hoek van een andere kaart bedekken. Op de vier hoeken van de speelkaarten staat een getal. Zodra een getal wordt afgedekt, is het niet meer van toepassing en geldt het nieuwe getal. De som van deze getallen stelt het gevarenniveau voor. Als dit gevarenniveau ooit zes of meer is, verliezen we het spel onmiddellijk.

Er is een uitzondering voor kaarten met monsters. Monsters hebben altijd een hoger gevarenniveau, maar we hebben tijd om hen te verslaan. Zodra een monsterkaart wordt gespeeld, leggen we het aantal aangegeven tijdsfiches op het monster. Elke beurt moet er zo’n fiche worden verwijderd. Ligt er geen tijdsfiche meer op het monster en is hun waarde nog steeds zes of hoger? Dan verliezen we het spel alsnog.

Een kaartspel met zandloper

Spreken is zilver, zwijgen is goud

Spelers mogen nooit zeggen welke kaarten ze op hand hebben, maar mogen wel overleggen. Tenminste… zolang er geen kaart met een stilte-symbool wordt gespeeld. Wanneer dit gebeurt, wordt het praten-/stilte-fiche omgedraaid. Spelers mogen niet meer praten – maar wel nog gebaren maken – totdat hetzelfde symbool wordt gespeeld en het fiche weer wordt omgedraaid.

Knock Knock spelfiches

Knock Knock Dungeon recensie – Een klein avontuur voor stressbestendige avonturiers

Knock, Knock! Dungeon! is snel uitgelegd en even snel gespeeld. Er zijn voldoende opties om variaties aan het spel toe te voegen, zodat je makkelijk verschillende potjes achter elkaar kunt spelen zonder dat het gaat vervelen.

De tijdsdruk moet je echter wel liggen. Ben je een fan van spellen zoals Magic Maze en Time’s Up? Dan is Knock, Knock! Dungeon! een leuke aanvulling op je collectie. Krijg je het echter benauwd bij de gedachte van tijdsdruk en snel handelen? Dan kan je beter iets anders spelen. Ik raad in ieder geval niet aan om het spel zonder de zandloper te spelen, want dan wordt het al snel saai.

Voordelen: Taalonafhankelijk / Snel uitgelegd en gespeeld / Je kan alleen spelen
Nadelen: Stressbestendigheid nodig

Titel: Knock, Knock! Dungeon!
Ontwerper: Anthony Perone
Uitgever: Blue Orange
Aantal spelers: 1-6
Leeftijd: 7+
Duur: 10 minuten

Koop Knock, Knock! Dungeon! via Het Spelhuis of Amazon.nl:

Knock Knock Dungeon - packshotHet Spelhuis – Knock, Knock! Dungeon! – € 8,49
Amazon.nl – Knock, Knock! Dungeon! – € 26,-

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Blue Orange / Vicky Swers

Blue Orange kaartspel recensie – Modern Myths

Vicky Swers

In Vickys kindertijd draaiden de VHS-tapes met Disneyfilms elk weekend – zonder overdrijven – en de sprookjesboeken lagen meer uit de kast dan erin. Ze was 13 jaar toen ze voor het eerst het boek "Peter Pan en Wendy" las, een verhaal dat haar leven op de kop zou zetten. Nu schrijft ze haar eigen verhalen en blijft ze op zoek naar de oorsprong van haar favoriete sprookjes en mythes.

Als jeugdleidster verzon Vicky haar eerste spellen, al overleefden deze ideeën de jaren niet. In diezelfde periode speelde ze haar eerste rollenspel. Een nieuwe wereld ging voor haar open. Van de rollenspellen tuimelde ze in de thematische bordspellen. Ondertussen is ze spelauteur van "Adventures in Neverland" en een fanatieke bordspeler. Als je haar niet in de spellenwinkel vindt, dan wel op één van de vele spellenbeurzen.

Vicky combineert het beste van beide werelden – verhalen vertellen en spellen spelen – op haar website Vickyschrijft.nl. Naast alle eigen ideeën die nog op tafel liggen, ondersteunt ze graag anderen om hun droom waar te maken!